Haha..är det Hella eller till och med SIM? Skulle ha varit några gamla hederliga Marchal på den där.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Haha..är det Hella eller till och med SIM? Skulle ha varit några gamla hederliga Marchal på den där.
precis,, tycker det ser ut som SIM, marchal eller på sin höjd några äldre bosch ska sitta på en sån
Farsan jobbade för över 20 år sedan på en biltillbehörsbutik. Därifrån fick han ganska många roliga prylar, bland annat Marchal-produkter. Det var riktigt fina lyktor på sin tid.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tjenare, tänkte byta ut alla små glödisar i min Skoda Felicia mot LED. Är det bara att köpa en LED och byta ut eller ställer det till med något? Med tanke på att dessa drar mindre ström och så
Tjenare, tänkte byta ut alla små glödisar i min Skoda Felicia mot LED. Är det bara att köpa en LED och byta ut eller ställer det till med något? Med tanke på att dessa drar mindre ström och så
Håll bara koll om du måste köpa polvända lampor eller med canbus motstånd.
Tack för snabbt svar! Hur får jag reda på det? Kan tilläggas att jag inte vet någonting om bil-el, lär mig fortfarande
Tack för snabbt svar! Hur får jag reda på det? Kan tilläggas att jag inte vet någonting om bil-el, lär mig fortfarande
Via Google kommer du på bäst svar på om du har canbus eller inte. Eller så kontaktar du http://fparts.se/ Han som äger det är otroligt kunnig och duktig på att hjälpa dig med det du behöver veta.
Tja söker Ledramp till min v70, sätta där min gamla äkliga fjärrljus ramp sitter, har ni något bra tips hur stor den ska vara, eller vart man ska köpa den så uppskattar jag svar i PM, tack så mkt
En 20" ramp från valfri firma passar perfekt under Skylten .. DoubleRow elr Singlerow väljer du beroende vad du vill ha mest..kastlängd elr mycke bredd o välj helst 10gr max annars får man så mycke ljus på vägen o förlorar ganska mycke bredd
munkenpetersen skrev:
Tja söker Ledramp till min v70, sätta där min gamla äkliga fjärrljus ramp sitter, har ni något bra tips hur stor den ska vara, eller vart man ska köpa den så uppskattar jag svar i PM, tack så mkt
Senast redigerat av Volvo_Racing92 (10 april 2014)
Köpte en iveco biltransport som måste få lite lampor så har nu skaffat lite men undrar om någon vet hur jag kan koppla så jag kan använda ledljusen som backljus och via knapp som arbets belysning?
Dessa hamnar i fronten 5x55w xenon
Denna på taket
Dessa vid taket bakåt som backljus och arbetsbelysning
Denna under eller över nummerskylten som backljus
Sånna här precis bakom hytten lysandes snett bakåt som backljus
Om du använder två relän så borde det funka tycker jag, ska inte bli några konstiga fenomen att spänningen går bakvägen eller så. Ena relät aktiveras när du lägger in backväxeln och andra relät aktiveras av "arbetsbelysningsknappen".
Om du använder två relän så borde det funka tycker jag, ska inte bli några konstiga fenomen att spänningen går bakvägen eller så. Ena relät aktiveras när du lägger in backväxeln och andra relät aktiveras av "arbetsbelysningsknappen".
Så i stortsätt koppla in 2 relän och bara koppla ihop plus från båda till lampans plus
Så i stortsätt koppla in 2 relän och bara koppla ihop plus från båda till lampans plus
Eller köra med ett relä där du tar styrström från både ''knappen'' direkt till reläet och från backljuset via en diod till reläet. Då kan inte strömmen gå från knappen vidare till backljuset när dioden blockerar i den riktningen.
Ja, om jag nu inte har tänkt totalt baklänges så kan du göra så. Först tänkte jag skriva ungefär som MammDiin har skrivit, dvs med ett relä och istället dioder, men bestämde mig för två relän istället.
Fast det ska inte behövas eftersom att spänningen inte kan gå bakvägen i den kabeln (nu menar jag inte "spänningsspikar" alltså), dessutom är kretsen för matningsspänningen bruten när relät är "frånslaget".