Pierre2JZ skrev:
Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.
70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.
Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.
Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.