Den STORA Xenon & Led tråden

trubbelturbo
3 november 2014 · 1 460 Inlägg

Justerat in lysena idag, blev rätt nöjd, nbb 225 75w xenon, x3, två pencil ett fjärr. Lite udda ljusbild, men jag är nöjd faktiskt. smile

https://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490518.jpg

https://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490519.jpg

Senast redigerat av trubbelturbo (3 november 2014)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Peppes Bodega
3 november 2014 · 261 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Justerat in lysena idag, blev rätt nöjd, nbb 225 75w xenon, x3, två pencil ett fjärr. Lite udda ljusbild, men jag är nöjd faktiskt. smile

http://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490518.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490519.jpg

Var köpte du xenonkitet?

lajvN
3 november 2014 · 230 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Justerat in lysena idag, blev rätt nöjd, nbb 225 75w xenon, x3, två pencil ett fjärr. Lite udda ljusbild, men jag är nöjd faktiskt. smile

http://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490518.jpg

http://www1.garaget.org/archive/149/148603/366985/366985-3490519.jpg

Får man fråga varför du kör 2 pencil och ett fjärr? smile

Ford Mondeo Ghia "FordMustangKombi" (2004)
Volkswagen Jetta "Lilla blå" (1990)
trubbelturbo
3 november 2014 · 1 460 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
Var köpte du xenonkitet?

Köpte dem konverterade och färdiga ifrån oljebaren.se, är andra året jag använder dem.

lajvN skrev:
Får man fråga varför du kör 2 pencil och ett fjärr? smile

Prioriterade längd före bredd. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Pierre2JZ
3 november 2014 · 71 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Peppes Bodega
3 november 2014 · 261 Inlägg

Sorry menade 70w. Ok då är det nog 70w speedstarter slim jag ska ha.

benz_89
4 november 2014 · 733 Inlägg

Någon här som konverterat halvljuset på en volvo v70 (2001-2004, strålkastarna med det räfflade glaset) utan att det bländar mycket? undrade ifall det blir ett bra resultat, tänkte isåfall testa med 35w xenon med H7r Cnlight lampor big_smile

Peppes Bodega
4 november 2014 · 261 Inlägg

Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

granadadr
4 november 2014 · 7 290 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Peppes Bodega
4 november 2014 · 261 Inlägg

granadadr skrev:

Pierre2JZ skrev:

Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det

Alltså är vanlig lampa att föredra? wink

benz_89
4 november 2014 · 733 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile

Perrablerra
4 november 2014 · 127 Inlägg

benz_89 skrev:

Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile

Kör med Alfas Max Intensity 4300K H7 och är kalasnöjd. Bländar inte mycket mer än vanliga lampor men ger både mer ljus och har en trevligare färg. Finns som 6000K också men de lyser svagare. 4300K = 2300 lm 6000K = 1800 lm.

http://www.xenonkungen.com/se/halogenla … 0k-h4.html

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
it_mutt Avstängd
4 november 2014 · 10 388 Inlägg

benz_89 skrev:

Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile

Om du vill hålla dig till godkända lampor, så snickrade jag ihop en mindre lista i en annan tråd. Infon är då iofs från tillverkarna själva;

Osram (H1)

Cool blue Intense;

Färgtemperatur    4000 K
Ljusflöde    1550 lm

- - -

Ultra life

Färgtemperatur 3200 K
Ljusflöde 1550 lm

- - -

Orginal Line

Färgtemperatur    3200 K
Ljusflöde    1550 lm

- - - - - - - - - - -

Philips (H1);

X-TremeVision

färgtemperatur: Upp till 3 700  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

BlueVision Ultra

färgtemperatur 4 000  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Vision Plus

färgtemperatur -ingen info-
Lumen max 1 780  lm

- - -

LongLife EcoVision

färgtemperatur -ingen info-
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
benz_89
4 november 2014 · 733 Inlägg

Tack för den smile

it_mutt Avstängd
4 november 2014 · 10 388 Inlägg

benz_89 skrev:
Tack för den smile

Nemas

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thelaughingmadman
4 november 2014 · 711 Inlägg

Hej alla,

Tänkte fixa nya lyktor till farsans 940 (-97).
Men vad tusan är det för lampor man ska ha?

Försöker läsa runt på nätet men hittar inte riktigt.

H4 verkar det som - är det samma till hel- och halvljus?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
jocke_gronberg
4 november 2014 · 4 586 Inlägg

Halvljus: Halogen H4
Helljus: Halogen H4,
Dimljus: Halogen H3,
Extraljus: Halogen H3,

Helljus och extraljusen tänds samtidigt

Halv och hel är samma lampa

Senast redigerat av jocke_gronberg (4 november 2014)

Pierre2JZ
4 november 2014 · 71 Inlägg

Peppes Bodega skrev:

granadadr skrev:

Pierre2JZ skrev:

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det

Alltså är vanlig lampa att föredra? wink

Har köpt totalt 6st speedstartlampor, 4st D2H och 2st HB3, ingen har haft sned fot av dom iaf.

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
BlueScreeen
4 november 2014 · 2 030 Inlägg

Att köra med xenon i en v70 med räfflade glas är big NONO, finns en/två fåntrattar i trakten som kör med det och det bländar på ganska duktigt så jag skulle rekommendera att låta bli! Eller skaffa strålkastare som är gjorda för xenon! smile Jag har xenonstrålkastare på min V40 men som inte är reggad med det, just för att få rätt ljusbild och inte blända mötande!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
thelaughingmadman
4 november 2014 · 711 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Halvljus: Halogen H4
Helljus: Halogen H4,
Dimljus: Halogen H3,
Extraljus: Halogen H3,

Helljus och extraljusen tänds samtidigt

Halv och hel är samma lampa

Stort tack!
Det kanske är en bra idé att byta både halv-/helljus och extraljuset samtidigt?
Har inte riktigt fattat hur det är uppbyggt i lamphuset smile

För H4 har dubbeltråd då gissar jag?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang