2626
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

261 Inlägg
4 november 2014
#9081
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

7 471 Inlägg
4 november 2014
#9082
Pierre2JZ skrev:
Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det


261 Inlägg
4 november 2014
#9083
granadadr skrev:
Pierre2JZ skrev:
Peppes Bodega skrev:
Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det

Alltså är vanlig lampa att föredra? wink

733 Inlägg
4 november 2014
#9084
Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile


127 Inlägg
4 november 2014
#9085
benz_89 skrev:
Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile

Kör med Alfas Max Intensity 4300K H7 och är kalasnöjd. Bländar inte mycket mer än vanliga lampor men ger både mer ljus och har en trevligare färg. Finns som 6000K också men de lyser svagare. 4300K = 2300 lm 6000K = 1800 lm.

http://www.xenonkungen.com/se/halogenla … 0k-h4.html


Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2014
#9086
benz_89 skrev:
Peppes Bodega skrev:
Tror att det är omöjligt att få till det utan bländning tyvärr.

Är också lite lur på att det lär blända när glaset är räfflat, Mött flera v70 efter vägarna som bländar tokmycket med xenon i halvljuset, men dom kan ju ha satt en vanliga H7 lampor till sitt xenon och då är det inte konstigt att det bländar tongue Annars får det bli några bättre halogenlampor, har testa osram nightbreaker plus tidigare, har det hunnit komma ut några bättre halogenlampor som ska förbättra ljuset lite? smile

Om du vill hålla dig till godkända lampor, så snickrade jag ihop en mindre lista i en annan tråd. Infon är då iofs från tillverkarna själva;

Osram (H1)

Cool blue Intense;

Färgtemperatur    4000 K
Ljusflöde    1550 lm

- - -

Ultra life

Färgtemperatur 3200 K
Ljusflöde 1550 lm

- - -

Orginal Line

Färgtemperatur    3200 K
Ljusflöde    1550 lm

- - - - - - - - - - -

Philips (H1);

X-TremeVision

färgtemperatur: Upp till 3 700  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

BlueVision Ultra

färgtemperatur 4 000  K
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

Vision Plus

färgtemperatur -ingen info-
Lumen max 1 780  lm

- - -

LongLife EcoVision

färgtemperatur -ingen info-
Lumen 1 550 ±15 %  lm

- - -

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
4 november 2014
#9088
benz_89 skrev:
Tack för den smile

Nemas

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

711 Inlägg
4 november 2014
#9089
Hej alla,

Tänkte fixa nya lyktor till farsans 940 (-97).
Men vad tusan är det för lampor man ska ha?

Försöker läsa runt på nätet men hittar inte riktigt.

H4 verkar det som - är det samma till hel- och halvljus?


4 586 Inlägg
4 november 2014
#9090
Halvljus: Halogen H4
Helljus: Halogen H4,
Dimljus: Halogen H3,
Extraljus: Halogen H3,

Helljus och extraljusen tänds samtidigt

Halv och hel är samma lampa
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 november 2014)


71 Inlägg
4 november 2014
#9091
Peppes Bodega skrev:
granadadr skrev:
Pierre2JZ skrev:

70W menar du, 75W finns inte i speedstart, men dom startar snabbt ändå. 75 och 100W använder sig av 95volts driftspänning på lampan som är anpassad därefter, man ska alltså inte blanda lampor och ballaster som använder sig av olika driftspänningar. 35-70W ballaster har 85volt, 75-100W har alltså 95volt.
Starkaste lampan i 85volt är 55W, och den enda lampan på marknaden i nuläget på 95volt är på 75W, sen dekaltrimmar många på ebay osv sina lampor och skriver 100W, även sett 75W ballaster dekaltrimmade till 100W och 120W.

Jag har kört med både 55W vanlig speedstart och 70W speedstart slim, 70W startar fortare och ger mer ljus.
Varför dom skrivit så vet jag inte, väljer du nya modellen på lampa som är av speedstart typ så får du ännu snabbare start och ytterligare lite mer ljus då dessa har en bättre gasblandning.

Har även kört 100W och dom startar fort också tack vare att man pressar lampan med mer effekt,
samma gäller 70W på 55W lampa.

väljer du att köpa speedstarterlampa får du en sned fot på köpet,, så ljusbilden blir lite latjo,, kan vara kul om man tycker det

Alltså är vanlig lampa att föredra? wink

Har köpt totalt 6st speedstartlampor, 4st D2H och 2st HB3, ingen har haft sned fot av dom iaf.


2 030 Inlägg
4 november 2014
#9092
Att köra med xenon i en v70 med räfflade glas är big NONO, finns en/två fåntrattar i trakten som kör med det och det bländar på ganska duktigt så jag skulle rekommendera att låta bli! Eller skaffa strålkastare som är gjorda för xenon! smile Jag har xenonstrålkastare på min V40 men som inte är reggad med det, just för att få rätt ljusbild och inte blända mötande!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

711 Inlägg
4 november 2014
#9093
jocke_gronberg skrev:
Halvljus: Halogen H4
Helljus: Halogen H4,
Dimljus: Halogen H3,
Extraljus: Halogen H3,

Helljus och extraljusen tänds samtidigt

Halv och hel är samma lampa

Stort tack!
Det kanske är en bra idé att byta både halv-/helljus och extraljuset samtidigt?
Har inte riktigt fattat hur det är uppbyggt i lamphuset smile

För H4 har dubbeltråd då gissar jag?


21 761 Inlägg
4 november 2014
#9094
H4 har dubbla trådar, det stämmer. smile

711 Inlägg
4 november 2014
#9095
Drönirettab skrev:
H4 har dubbla trådar, det stämmer. smile

Tack. Tror jag fattar. Men vem vet, det är ju ändå jag! smile

Ska kika av instruktionsboken innan det blir något köp.

Tack alla som informerat!


5 Inlägg
4 november 2014
#9096
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :

vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?

när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..

mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.

kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?

5 148 Inlägg
4 november 2014
#9097
Kör själv med 5st nbb 225 med 75w xenon och det lyser lite lagom ;-) kör med 3 pencil och 3 fjärr :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 521 Inlägg
4 november 2014
#9098
mb_pucken skrev:
Kör själv med 5st nbb 225 med 75w xenon och det lyser lite lagom ;-) kör med 3 pencil och 3 fjärr :-)

hmm... wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fotograf
1 319 Inlägg
4 november 2014
#9099
trubbelturbo skrev:
mb_pucken skrev:
Kör själv med 5st nbb 225 med 75w xenon och det lyser lite lagom ;-) kör med 3 pencil och 3 fjärr :-)

hmm... wink

3+3=5?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

261 Inlägg
4 november 2014
#9100
trubbelturbo skrev:
mb_pucken skrev:
Kör själv med 5st nbb 225 med 75w xenon och det lyser lite lagom ;-) kör med 3 pencil och 3 fjärr :-)

hmm... wink

Haha tänkte på samma;)


Sök