2119
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

264 Inlägg
23 december 2012
#1161
Mervolic skrev:
JE71 skrev:
"Ett konverterat halvljus med brytningen i reflektorn är en ren trafikfara"

Är det inte värre om den har brytningen i glaset? Typ som på gamla Volvo 740 osv? Tycker det bländar mera.

AJfan. Skrev fel, bra att du såg det.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

3 151 Inlägg
23 december 2012
#1162
JE71 skrev:
Mervolic skrev:
JE71 skrev:
"Ett konverterat halvljus med brytningen i reflektorn är en ren trafikfara"

Är det inte värre om den har brytningen i glaset? Typ som på gamla Volvo 740 osv? Tycker det bländar mera.

AJfan. Skrev fel, bra att du såg det.

Ingen fara, det händer även den bäste... hehe. cool

113 Inlägg
23 december 2012
#1163
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.


214 Inlägg
23 december 2012
#1164
Zzoink skrev:
tja! har haft 3 extraljus i fronten men fick 2  till så tänkte sätta upp dom på taket wink frågan nu är bara att jag tänkte bygga 2st kopplingsplintar så jag slipper mängder av kabler ner till motorutrymmet smile drar tjocka nerifrån sen splittar där uppe! men jag kör ju på 2 relän och kan man då koppla båda kablarna till samma plint? så man drar + från båda reläna upp till en plint där man sen delar till 5? eller måste man ha 2 olika+ plintar så man sen delar per relä alltså 3 på ena och 2 på andra? slänger upp en bild om ni inte fattar smile

Köp hellre ett nytt relä, större. Säg, 100A? Då är det enkelt att dra en fet kabel från reläet upp på taket.

Exempelvis: http://www.frejbildelar.se/relaskiljerela/rela-12v-100a

Finns även på välsorterade biltillbehörsbutiker.

Forummoderator
26 471 Inlägg
23 december 2012
#1165
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Har man dimljus monterade så måste dem väl också fungera?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 265 Inlägg
23 december 2012
#1166
Mack skrev:
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Har man dimljus monterade så måste dem väl också fungera?

Nejdå lokala besiktninggubben här är lite annorlunda, han rycker bort kablarna om dom pekar fel och de inte går att justera.

Enligt honom behöver dom inte funka fast dom är där

388 Inlägg
23 december 2012
#1167
Vad jag har förstått angående dimljus så gäller det att antingen så ska båda vara "döda" eller hela, lyser bara ena får man tillsägelse/ombes.

Dom gångerna dom kollar dimljus, det har dom aldrig gjort på mina.
Senast redigerat av JsoooN (23 december 2012)


Forummoderator
26 471 Inlägg
23 december 2012
#1168
JsoooN skrev:
Vad jag har förstått angående dimljus så gäller det att antingen så ska båda vara "döda" eller hela, lyser bara ena får man tillsägelse/ombes.

Dom gångerna dom kollar dimljus, det har dom aldrig gjort på mina.

Uhm..okej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Soppgubbe
900 Inlägg
23 december 2012
#1169
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.
Kan dom ge en 2:a bara för att dom ser ballasterna eller skiter dom i de?
Senast redigerat av V70Drive (23 december 2012)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 624 Inlägg
23 december 2012
#1170
V70Drive skrev:
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.

Ja men funkar inte dimljusen så säger dom ingenting om det. smile


Soppgubbe
900 Inlägg
23 december 2012
#1171
martinn skrev:
V70Drive skrev:
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.

Ja men funkar inte dimljusen så säger dom ingenting om det. smile

Vad bra, då slipper man ligga under bilen å frysa, (ska bes i januari)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

392 Inlägg
24 december 2012
#1172
Mervolic skrev:
JE71 skrev:
Mervolic skrev:

Är det inte värre om den har brytningen i glaset? Typ som på gamla Volvo 740 osv? Tycker det bländar mera.

AJfan. Skrev fel, bra att du såg det.

Ingen fara, det händer även den bäste... hehe. cool

Men ja har ju skilda reflektorer för hel å halv, inge xenon org, lade i helljuset, nå tkr man att de borde gå igenom

hade sist i extraljusen bara men de får man ju ha smile tkr de skulle va korkat att man intens få ha i helljuset


2 074 Inlägg
24 december 2012
#1173
V70Drive skrev:
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.
Kan dom ge en 2:a bara för att dom ser ballasterna eller skiter dom i de?

Inte olagligt med ballaster...

3 151 Inlägg
24 december 2012
#1174
Fillppa skrev:
Mervolic skrev:
JE71 skrev:

AJfan. Skrev fel, bra att du såg det.

Ingen fara, det händer även den bäste... hehe. cool

Men ja har ju skilda reflektorer för hel å halv, inge xenon org, lade i helljuset, nå tkr man att de borde gå igenom

hade sist i extraljusen bara men de får man ju ha smile tkr de skulle va korkat att man intens få ha i helljuset

Om dina lyktor är E-märkta så får du inte ändra någonting i dem. Om man ska vara petnoga - vilket bilprovningen oftast inte är. Din bil kommer med 99% säkerhet gå igenom med xenon i helljuset... Men det gör det inte lagligt för det. wink

392 Inlägg
24 december 2012
#1175
Mervolic skrev:
Fillppa skrev:
Mervolic skrev:

Ingen fara, det händer även den bäste... hehe. cool

Men ja har ju skilda reflektorer för hel å halv, inge xenon org, lade i helljuset, nå tkr man att de borde gå igenom

hade sist i extraljusen bara men de får man ju ha smile tkr de skulle va korkat att man intens få ha i helljuset

Om dina lyktor är E-märkta så får du inte ändra någonting i dem. Om man ska vara petnoga - vilket bilprovningen oftast inte är. Din bil kommer med 99% säkerhet gå igenom med xenon i helljuset... Men det gör det inte lagligt för det. wink

aja okej tack, de va de ja ville höra wink
blev lite fundersam när de snackades hit å dit smile


189 Inlägg
24 december 2012
#1176
C_A_T skrev:
vwkjell skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172948/172948-ef39f50f7af44517ef92c544dfa1db84.jpg

4x 75w 5000k xenon och 2x 55w 6000 xenon.
Grymt nöjd. Lamporna var Helt raka allt funkade som de skulle vid första uppstarten big_smile 75wattarna är från humanhabit.nu (om man nu får skriva de??)

Och 55wattarna är några noname kina, billigast möjligt.

Tkr det ser väldigt gult ut men det är väl kameran wink

Kan vara halvljuset som är 3000k xenon wink

Old VW's never die, they just get more expensive!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 december 2012
#1177
Fillppa skrev:
Mervolic skrev:
Fillppa skrev:
Men ja har ju skilda reflektorer för hel å halv, inge xenon org, lade i helljuset, nå tkr man att de borde gå igenom

hade sist i extraljusen bara men de får man ju ha smile tkr de skulle va korkat att man intens få ha i helljuset

Om dina lyktor är E-märkta så får du inte ändra någonting i dem. Om man ska vara petnoga - vilket bilprovningen oftast inte är. Din bil kommer med 99% säkerhet gå igenom med xenon i helljuset... Men det gör det inte lagligt för det. wink

aja okej tack, de va de ja ville höra wink
blev lite fundersam när de snackades hit å dit smile

Jag har under en veckas praktik hos bilprovningen specifikt frågat ang. detta. Fick då svaret att om det sitter xenon efterkonverterat i halvljuset blir det 2:a och ombesiktning, medans i helljuset så bryr de sig normalt sett inte om det. Jag tror det beror lite på vilket humör besiktningsgubben är på.

Senast rullade jag in med xenon konvert. helljus och dessutom toningfilm (smoke) på lysena samt dioder i parkeringsljuset. Han blev bara lite fundersam på xenonet, men han försäkrade bara sig om att det inte satt i halvljuset smile Inte mer med det smile


Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.
Senast redigerat av AD_ (24 december 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Avstängd
1 418 Inlägg
24 december 2012
#1178
noniz skrev:
granadadr skrev:
Fillppa skrev:

Hur många watt, vet du förresten om de går besikta Me xenon i dim??:-)

nej säger sig ju självt ;)all konvertering av xenon är förbjudet,, plus INGEN bil har det i dimljusen vad jag vet

Är väl inte förbjudet att konvertera helljuset om man har separat hel och halvljus ??

man får inte för att man tar bort e märkningen på lysena:)

220 Inlägg
24 december 2012
#1179
någon här som har någon praktisk erfarenhet av både Ref37.5 och REF 50 hella 3003? vill veta hur ljusbilden är, har en känsla av att men kan förlora en hel del bredd med REF 50?

398 Inlägg
24 december 2012
#1180
164anders skrev:
någon här som har någon praktisk erfarenhet av både Ref37.5 och REF 50 hella 3003? vill veta hur ljusbilden är, har en känsla av att men kan förlora en hel del bredd med REF 50?

Ja jag har provat båda men tycket 37,5 är mycket bättre men då har jag endast prövat med 55w och 75w xenon tongue

Halogenstrålkastare är ju byggda för halogen som kräver smal ljusbild för att nå långt,
LED och Xenon har så mycket kraft så då kan man gott ha lite bredare ljusbild.
Ref 37,5 är nog runt 8 grader spridning vilket är väldigt smalt ändå för att vara xenon eller LED. Skulle tro att Ref. 50 motsvarar runt 5 graders spridning vilket är sjuktligt smalt. Men är man ute efter att tävla i maximal räckvidd är det ju det som gäller.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/


Sök