Bygga t5 i volvo 242

svahn94
15 december 2012 · 82 Inlägg

Hej, jag har planer på att bygga en volvo 242 med en volvo 5a i!
Det kommer troligtvis bli av årsmodell 75- 78.

Nu vill jag att ni med erfarenhet av detta bombar mig mig saker som är bra att veta, t ex delar som behövs, saker som är krångligt, ja iprincip allt man behöver veta om ett sådant bygge!

Tack på förhand!

Full gas
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
16 december 2012 · 467 Inlägg

om du förstår dig på engelska så står allt här

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=96618

annars lättare sagt, motor, databoxar, kabelhärvan (kan skarva den du har), 960 tråg, 960 motorfästen.
annan koppling å tryckplatta. 850 koppling å 850r tryckplatta passar bra till m90 låda om du ska köra med det.

WoozyDozz
16 december 2012 · 918 Inlägg

Ska du regga?

svahn94
16 december 2012 · 82 Inlägg

Ja jag ska regga smile

Full gas
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
16 december 2012 · 467 Inlägg

du behöver du bromsar från tex 740/940

Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

Hur mycket skall du bygga om i övrigt? Du får inte ha mer än 275 nm om det bara är motorbyte och då är det 193 hk motorn som gäller...
Den här 270 nm. Alltså inga t5 motorer och dom är väldigt noggranna vid reg. Bes

Volvo Xc90 (2004)
Minium
16 december 2012 · 270 Inlägg

barenhoff skrev:
om du förstår dig på engelska så står allt här

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=96618

annars lättare sagt, motor, databoxar, kabelhärvan (kan skarva den du har), 960 tråg, 960 motorfästen.
annan koppling å tryckplatta. 850 koppling å 850r tryckplatta passar bra till m90 låda om du ska köra med det.

Har man någon glädje av 960 motorfästen till 240? Dom passar ju inte iaf.
Det är ju lite enklare till 740/760/780/940/960....

Volvo Xc90 (2004)
svahn94
19 december 2012 · 82 Inlägg

Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Full gas
Marlboroman
19 december 2012 · 8 233 Inlägg

slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Minium
19 december 2012 · 270 Inlägg

Marlboroman skrev:

slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.

Instämmer fullständigt....
Problemet med den motorn är ju mest att man bör anse den som ett sämre alternativ än 193/270 motorn ovan....
Som ombyggt fordon kan man väl få igenom det mesta men det är ju avsevärt krångligare och dyrare .

Volvo Xc90 (2004)
svahn94
20 december 2012 · 82 Inlägg

men det går att få den laglig med 210hk motorn om man har diffad bakaxel och ventilerade bromsar fram och reggar som ombyggt fordon antar jag.

Full gas
Ksj
20 december 2012 · 1 217 Inlägg

Marlboroman skrev:

slugan skrev:
Så det är i princip omöjligt att regga en 242 med t5 lagligt? även som ombyggtfordon?

Skulle vara om du hittade en 2,0 T5 i den ovanliga 180hk/270Nm versionen. Som ombyggt fordon kan det gå, men då gäller det att bilen anses klara av effekten och vridmomentet. Sen finns det ju krav på vikt/effektförhållande som man lär ta hänsyn till.

Den motorn (B5204 T3) ligger på 240nm enligt bilsports artikel i nr 1-2 i år (skriven av Gustaf Ulander från sfro)
Det spelar kanske ingen roll för ts med 30nm är 30nm wink

I samma artikel rekommenderas 2.5T (B5254 T3) för just 240, ihop med 1031-bakaxel och ventilerade skivor fram.

Vill man köra en starkare motor (som B5234 T3 t ex) så rekommenderas bromsar från s60r och en bakaxel från camaro eller mustang (och en reggning som ombyggt fordon).

Saab 900 "2.1an" (1992)
Minium
20 december 2012 · 270 Inlägg

slugan skrev:
men det går att få den laglig med 210hk motorn om man har diffad bakaxel och ventilerade bromsar fram och reggar som ombyggt fordon antar jag.

Ja fast då kan man ju gå öå en fränare spis med om man ändå ska ta den "långa vägen".

Mvh M

Volvo Xc90 (2004)
Demmpa
20 december 2012 · 329 Inlägg

jag skulle nog byta axlar, förstärka ramen, kraftigare stötdämpare, fjädrar, bromsar, styrdelar, diffen,
ordentliga boxar/styrdon, motor, låda, kablar, chip hit och dit,

ja det blir ett jävla jobb... lättare sagt en gjort...

köp en kompressor merca, eller något annat lite mer "klart" blir så mycket billigare, och lättare, framför allt så kan man alltid pilla lite för att få lite mer kusar på ett eller annat sätt;)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Minium
20 december 2012 · 270 Inlägg

Nja det går ju att trimma en 2, 4 t 193 hk med...... det är nog inte svårare än en kompressorer iaf wink

Volvo Xc90 (2004)
Vw-Andreas
20 december 2012 · 633 Inlägg

tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
svahn94
20 december 2012 · 82 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.

det låter vettigt! man får 19 olika svar om denna fråga..

Full gas
granadadr
20 december 2012 · 7 290 Inlägg

mmm  så här är det för att få regga med en befintlig turbomotor så ska du byta HELA drivlinan,, bakaxel motor å låda,, wink du måste ju oxå byta bromsar så de matchar effekten wink
du får ha 15kw/100 kg å det blir ju endel kusar wink en 242 väger väl 1300kg?? jag fick fram att det blir ca 260hk smile
då måste du sfro bes bilen, det kostar ca 5000, plus en regbes efter det wink
om bilen är nyare än 75 så måste du ha katalysator på den wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
svahn94
20 december 2012 · 82 Inlägg

granadadr skrev:
mmm  så här är det för att få regga med en befintlig turbomotor så ska du byta HELA drivlinan,, bakaxel motor å låda,, wink du måste ju oxå byta bromsar så de matchar effekten wink
du får ha 15kw/100 kg å det blir ju endel kusar wink en 242 väger väl 1300kg?? jag fick fram att det blir ca 260hk smile
då måste du sfro bes bilen, det kostar ca 5000, plus en regbes efter det wink
om bilen är nyare än 75 så måste du ha katalysator på den wink

Okey det låter väll rimligt

Full gas
Minium
21 december 2012 · 270 Inlägg

slugan skrev:

Vw-Andreas skrev:
tycker du ska ringa bilprovningen o fråga om vad som ska göras eller skaffa sfro boken. tycker de är många på denna sidan som inte vet vad dem pratar om.

det låter vettigt! man får 19 olika svar om denna fråga..

Måste ändå påpeka att du i inledningen vill bli "bombad" med svar..... wink
Finns ju beskrivet ganska bra ovan..... b5254t3 med 193 hk samt 270 nm kan du stoppa i ihop med
T.ex m90 samt annan bakaxel och bromsar och reg Bes hos sbp.
Skall du ha något värre får du bygga om mer och då får du kontakta sfro för att få svar
Dom gör en bedömning av bilen under och efter ombyggnad och kan ju bäst själva svara på vad som behövs och fungerar.
Att man får lite olika svar beror väl på att det finns lika många sätt att bygga på som människor som gör det.
Lycka till med motorbytet smile

Volvo Xc90 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang