Köpråd; BMW 318 eller 740 som vinterbil och bruksbil? Årsmodell omkring 1990

Kuula
20 december 2012 · 126 Inlägg

Hej alla biLintresserade!
Jag kan inte bestämma mig för vilken typ av bil jag ska köpa.
Antingen är det en BMW 318 1992 eller en 740.
Vad hade ni valt och varför? Ge gärna tips på vad som kan va bra och dåligt med respektive.

Visa vad ni kan;)
Tacksam för svar

/Jonny

Kuula
20 december 2012 · 126 Inlägg

Ingen som vill ett svar ? smile

AudiD2
20 december 2012 · 5 Inlägg

BMW 740 eller Volvo? Om du ska vinteråka så ta en 740 om du inte är erfaren och vill ha billiga delar :-)

Kuula
20 december 2012 · 126 Inlägg

Jag hade en 740 och höll i alla väder. Därför känns de lite sådär att köpa en BMW som rullat 26000 mil:/

AudiD2
20 december 2012 · 5 Inlägg

Jo men det beror ju på i vilket skick den är i, men om det är en bruksbil som den till största del ska vara till så satsa på en servad och fin 318 :-)smile

saxberg
20 december 2012 · 1 Inlägg

Köp merca för faaan

Kuula
20 december 2012 · 126 Inlägg

AudiD2 skrev:
Jo men det beror ju på i vilket skick den är i, men om det är en bruksbil som den till största del ska vara till så satsa på en servad och fin 318 :-)smile

Tanken är väll både och.
Ska ha den över vintern men sen även äga den vidare:)

AudiD2
20 december 2012 · 5 Inlägg

Förstår, jag skulle tagit en BMW faktiskt, fin komfort och bättre känsla smile

Nybergrobin
20 december 2012 · 2 383 Inlägg

En bmw är helt klart snyggare och drar mindre soppa än 740 men jag personligen gillar 740 mer tongue Har ioförsig bara haft min i 4 månader nu men den bara går och går big_smile

Edit: vet faktiskt inte om 740 har några standardfel utöver tankmätaren och det säger allt...

Senast redigerat av Nybergrobin (20 december 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 december 2012 · 10 427 Inlägg

BMW 3-serie E36 har ju iaf multilänkbakaxel vilket kan ge lite komfort och greppfördelar vintertid, så det
ju ett stort plus för BMWn i min mening. Dock så är Volvons (740) bakaxel mer lämplig att sladda in i saker med -> mindre skador/billigare reparationer om olyckan är framme cool

Lozinmust "Unloaded"
21 december 2012 · 1 557 Inlägg

Om du kan tänka dig en BMW 318 från -94 och nyare så får du en bättre, snålare motor på köpet. Från kamrem och 8 ventiler till kamkedja och 16 ventiler.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
risodlarn
21 december 2012 · 577 Inlägg

Lozinmust skrev:
Om du kan tänka dig en BMW 318 från -94 och nyare så får du en bättre, snålare motor på köpet. Från kamrem och 8 ventiler till kamkedja och 16 ventiler.

16 ventiler kan jag ju köpa är bättre men kamrem eller kedja på en gammal bil känns väl lite sak samma. Kamremmen kan gå av inget annat. Krånglar kedjan så blir de inte roligt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
-Bazz3r- Team Breehäng
21 december 2012 · 1 623 Inlägg

Lozinmust skrev:
Om du kan tänka dig en BMW 318 från -94 och nyare så får du en bättre, snålare motor på köpet. Från kamrem och 8 ventiler till kamkedja och 16 ventiler.

De är väll bara 318IS som har 16 ventiler? smile

R1 3
└┼┤
2 4
saab_sonett Handledare
21 december 2012 · 1 481 Inlägg

risodlarn skrev:

Lozinmust skrev:
Om du kan tänka dig en BMW 318 från -94 och nyare så får du en bättre, snålare motor på köpet. Från kamrem och 8 ventiler till kamkedja och 16 ventiler.

16 ventiler kan jag ju köpa är bättre men kamrem eller kedja på en gammal bil känns väl lite sak samma. Kamremmen kan gå av inget annat. Krånglar kedjan så blir de inte roligt.

Toppen är felkonstruerad på M40 motorn. Kammen och remmen slit mycket fort. Kamremsbyte var 4000:e mil
M43 motorn som kom 1994 är mycket slitstarkare.

Tomaas
21 december 2012 · 31 Inlägg

318is rekommenderar jag, hade själv en sån förra vintern och det var en klockren vinterbil, det ända negativa var att rutorna frös fast ibland då det var en coupé men det är bara och smörja listen.

740 skaffade jag mig nu i vinter och kan säga att Bmw'n var snålare, mycket piggare och helt klart roligare att köra. Fördelarna med Volvo'n är bättre lastutrymme och bättre utrymme för passagerarna bak.

Lycka till!

Lozinmust "Unloaded"
21 december 2012 · 1 557 Inlägg

saab_sonett skrev:

risodlarn skrev:

Lozinmust skrev:
Om du kan tänka dig en BMW 318 från -94 och nyare så får du en bättre, snålare motor på köpet. Från kamrem och 8 ventiler till kamkedja och 16 ventiler.

16 ventiler kan jag ju köpa är bättre men kamrem eller kedja på en gammal bil känns väl lite sak samma. Kamremmen kan gå av inget annat. Krånglar kedjan så blir de inte roligt.

Toppen är felkonstruerad på M40 motorn. Kammen och remmen slit mycket fort. Kamremsbyte var 4000:e mil
M43 motorn som kom 1994 är mycket slitstarkare.

Som Saab_sonett säger så är M43:n mycket bättre, på alla sätt och vis, än misslyckandet vid namn M40. Jag har haft en 318 M40 och en 316 M43, skillnaden är ordentligt märkbar(till 316:ens fördel).

Nej det är inte bara 318is(M42) som har 16 ventiler.

"When innovation meets passion!"
Rquired Allmänt envis
21 december 2012 · 12 512 Inlägg

Lozinmust skrev:

saab_sonett skrev:

risodlarn skrev:

16 ventiler kan jag ju köpa är bättre men kamrem eller kedja på en gammal bil känns väl lite sak samma. Kamremmen kan gå av inget annat. Krånglar kedjan så blir de inte roligt.

Toppen är felkonstruerad på M40 motorn. Kammen och remmen slit mycket fort. Kamremsbyte var 4000:e mil
M43 motorn som kom 1994 är mycket slitstarkare.

Som Saab_sonett säger så är M43:n mycket bättre, på alla sätt och vis, än misslyckandet vid namn M40. Jag har haft en 318 M40 och en 316 M43, skillnaden är ordentligt märkbar(till 316:ens fördel).

Nej det är inte bara 318is(M42) som har 16 ventiler.

M43 har precis som M40 två ventiler per cylinder och åtta stycken totalt medan M42 och M44 har sexton totalt. Strunt samma, alla fyra är snåla och pigga motorer antalet ventiler är endast en siffra på pappret.

Personligen hade jag valt en BMW E36, den är konsekvent och följer vägen på ett helt annat sätt än vad Volvo 740 gör både med tanke på väghållning och komfort. Förbrukningen är lägre, men i övrigt är en Volvo inte billigare i drift  än vad en BMW är och håller inte bättre. Till bägge är tillgången på reservdelar mycket god, både på nya original, nya pirat och begagnade delar.

Problemet med BMW är i ännu större utsträckning än Volvo 740 att många exemplar är hårt eller slutkörda, det är bägge populära bilar bland ungdomar och bland dem som vill ha vinterbilar. Där kan Volvo ha en fördel i att de ligger lite lägre i pris dock.

Och även när det gäller motorn vill jag påstå att det inte spelar någon roll vilken du väljer, M40 har problem men köper du ett friskt exemplar har du många tusen mil kvar innan du får några problem med kamaxeln. Det är trots allt en gammal bil du köper, har du planerat att äga den i 10år/10.000mil? Är det bara en slit&släng-bil så fungerar M40 utmärkt.
Visst behöver du byta kamrem, men det är inte dyrt och kompenseras av att en nyare trea med M43 också kostar mer i inköp. Så gå som alltid efter skicket och håll inte stenhårt på att det skall sitta en M42/M43 under huven, men visst står du och väljer mellan en bil med M40 och en med M43 väger den senare tungt.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lozinmust "Unloaded"
21 december 2012 · 1 557 Inlägg

Rquired skrev:

Lozinmust skrev:

saab_sonett skrev:

Toppen är felkonstruerad på M40 motorn. Kammen och remmen slit mycket fort. Kamremsbyte var 4000:e mil
M43 motorn som kom 1994 är mycket slitstarkare.

Som Saab_sonett säger så är M43:n mycket bättre, på alla sätt och vis, än misslyckandet vid namn M40. Jag har haft en 318 M40 och en 316 M43, skillnaden är ordentligt märkbar(till 316:ens fördel).

Nej det är inte bara 318is(M42) som har 16 ventiler.

M43 har precis som M40 två ventiler per cylinder och åtta stycken totalt medan M42 och M44 har sexton totalt. Strunt samma, alla fyra är snåla och pigga motorer antalet ventiler är endast en siffra på pappret.

Personligen hade jag valt en BMW E36, den är konsekvent och följer vägen på ett helt annat sätt än vad Volvo 740 gör både med tanke på väghållning och komfort. Förbrukningen är lägre, men i övrigt är en Volvo inte billigare i drift  än vad en BMW är och håller inte bättre. Till bägge är tillgången på reservdelar mycket god, både på nya original, nya pirat och begagnade delar.

Problemet med BMW är i ännu större utsträckning än Volvo 740 att många exemplar är hårt eller slutkörda, det är bägge populära bilar bland ungdomar och bland dem som vill ha vinterbilar. Där kan Volvo ha en fördel i att de ligger lite lägre i pris dock.

Och även när det gäller motorn vill jag påstå att det inte spelar någon roll vilken du väljer, M40 har problem men köper du ett friskt exemplar har du många tusen mil kvar innan du får några problem med kamaxeln. Det är trots allt en gammal bil du köper, har du planerat att äga den i 10år/10.000mil? Är det bara en slit&släng-bil så fungerar M40 utmärkt.
Visst behöver du byta kamrem, men det är inte dyrt och kompenseras av att en nyare trea med M43 också kostar mer i inköp. Så gå som alltid efter skicket och håll inte stenhårt på att det skall sitta en M42/M43 under huven, men visst står du och väljer mellan en bil med M40 och en med M43 väger den senare tungt.

Lycka till!

Då hade jag fel ang. M43, my bad, trodde att de, likt M44, hade 16 ventiler. I stand corrected.

"When innovation meets passion!"
Grabber Dagdrömmare
21 december 2012 · 2 836 Inlägg

En nackdel med 318 E36 är att den varvar 3000 varv vid 104 km/h!
Det kan man dock ordna med en "diesel" diff då landar den på 2600-2800 beroende på diff men det är hyfsat pigga 115hk så den ska klara det.
318 är ingen prestanda vagn men duger gott som pendel bil o den jag hade låg stadigt på 0,77 blandat.
Som tidigare skrivet köp en efter 1994 så slipper du bekymmer med kamrem.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
IceEyes Varningar: För många..
21 december 2012 · 2 552 Inlägg

saxberg skrev:
Köp merca för faaan

Instämmer.

Mercedes 190 är enligt mitt tycke ett väldigt välbetänkt val som besitter flera fördelar:

Låg bränsleförbrukning, åtminstone om väljer de mindre motorerna (1,8 och 2,0). Motorerna är dessutom väldigt pålitliga och har kamkedja istället för rem. De är även enkla att skruva med. Även i övrigt är kvalitén väldigt hög, precis som kvalitetskänslan invändigt.

Som leksak under vintern är den väldigt välbalanserad, lätt att manövrera och oerhört underhållande att åka brett med.

Kort och gott, roligare och billigare än 740, och lika kul men inte lika onödigt dyr som E36.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang