Rattat av vägen eller smällt?...berätta om era krascher....

Pedal
23 december 2012 · 21 Inlägg

Gått av vägen?... smällt?...berätta om era missöden bakom ratt å pedalerna..

huntelaar DLS
23 december 2012 · 1 147 Inlägg

Hade en gammal volvo 740 med urusla vinterdäck. Under dagen hade de regnat och jag skulle köra hem efter jobbet då jag hann köra ett par hundra meter innan jag fick bakhjulssläpp. Röven gled först höger sedan fick jag lite kontroll men då släppte den vänster och sedan rätt i en snövall.

Som tur var var de grymt mycket snö det året så snövallen räddade mig från att köra av helt. Fick enormt mycket hjälp av folk, alla stannade på vägen. Till slut var de 7-8 man som hjälpte mig att putta upp bilen på vägen. Bilen gick dock ej att starta, soppatorsk precis samtidigt.. En snubbe skjutsade in mig tillbaka till stan, åka till närmsta mack, där han krävde att få låna en bensindunk, tankade dessa 5 liter och åkte tillbaka till min bil och tankade, han ville inte ha en krona för besväret. Önskar att man kunde träffa en sån man igen smile

Kan tillägga om ni inte förstod, han betalade bensinen med:)

Senast redigerat av huntelaar (23 december 2012)

Hilmer
23 december 2012 · 1 778 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Är du glad över att du satt i en Volvo då?

Helt klart!

BOLIN_
23 december 2012 · 2 763 Inlägg

Hilmer skrev:

BOLIN_ skrev:
Är du glad över att du satt i en Volvo då?

Helt klart!

Förstår det!

Volvo - For Life
torpis Forummoderator
23 december 2012 · 10 572 Inlägg

Pedal skrev:
Gått av vägen?... smällt?...berätta om era missöden bakom ratt å pedalerna..

Följa garagets enkla regler så får tråden vara kvar :-)

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
PoulZen
23 december 2012 · 772 Inlägg

Kom utanför vägen med framhjulet på en lastbil, där var det mjukt och framhjulet skar ner i diket.
Smällde rejält när jag körde in i dikets andra sida och körde i diket kanske 50 meter innan det tog stopp.
Smällde i knäna rejält i instrumentbrädan vilket jag lider av fortfarande (2004) när jag går i trappor eller springer längre sträckor.

Kostnad: 480tkr att laga en 7 dagar gammal lastbil.

Andromeda Rumpmas
23 december 2012 · 3 860 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
Den värsta rondellen i Sverige! Limhams rondellen i skåne , känns som om att det är motorväg första gången jag körde den, lite för fort , sen kom det bara en rondell sad

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 0183_o.jpg

fick dock bara bruten tumme och lite ont i knät , nacken är inget jag känner av nu såhär typ 1 år i efterhand , men hade sån jävla tur , gick i 200 vid början av inbromsning sad

Känns en aning självförvållat med den hastigheten, speciellt på en väg du uppenbarligen inte kände till. Tur i oturen att du inte smällde med någon oskyldig i processen. Du lärde dig någonting i alla fall?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
23 december 2012 · 3 860 Inlägg

Jag var av med "Aset" 07 eller möjligen -08, kommer inte ihåg. Mitt i natten, typ 2 minusgrader, glashal osaltad väg (214 mellan Äs och E-tuna) och hade precis börjat snöa. Jag låg och puttrade i mellan 50 och 60 knyck på 70-vägen när jag körde i en grop i vägen på en raksträcka. Det lilla räckte för att bakvagnen skulle fara ut rejält, och i en bil med viktfördelningen 60/40 mellan fram och bak på en glashal väg var det omöjligt att häva sladden. Det slutade med att bilen vände 180 grader och placerade sig på en äng på motsatt sida vägen med nosen åt det håll jag kom ifrån, som tur var fick jag inte möte samtidigt. Bilen hade gått ut på ängen på en "traktorbro" mitt i krondiket, annars hade den säkerligen gått i dikesvallen och voltat. Det var bara att lugna ned sig och öra tillbaka bilen upp på vägen igen. Fick ett blåmärke på höften av bältet bara.

Så under de omständigheterna var tydligen 50-60 km/h för snabbt. Hade bra dubbdäck också.

Senast redigerat av Andromeda (23 december 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Muttley
23 december 2012 ·

Germax skrev:
Jag säger som jag sa till läkaren, jag väjjade för en katt och körde rakt in i en mur.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … cdfur6.jpg

Överlevde katten ?

JohanW
25 december 2012 · 212 Inlägg

Inte jag med en bekant som lyckades få sin krasch filmad av polisen för ett antal år sedan smile

https://www.youtube.com/watch?v=8d-7F_9M5jg

Mini JCW (2016)
Dirtymike
25 december 2012 · 1 532 Inlägg

JohanW skrev:
Inte jag med en bekant som lyckades få sin krasch filmad av polisen för ett antal år sedan smile

https://www.youtube.com/watch?v=8d-7F_9M5jg

Det där är väl typ 93-94 nångång.

Jeep J20 (1978)
Mattsson_91 Självlärd
25 december 2012 · 3 083 Inlägg

Dirtymike skrev:

JohanW skrev:
Inte jag med en bekant som lyckades få sin krasch filmad av polisen för ett antal år sedan smile

https://www.youtube.com/watch?v=8d-7F_9M5jg

Det där är väl typ 93-94 nångång.

Står ju 9305** uppe i hörnet så smile.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
sleepyoh
25 december 2012 · 1 319 Inlägg

blev påkörd i en Golf 3 variant högerbak i en rondell när jag körde ur, jag körde i c:a 20 han som körde in i mig 45-50. Bakre kofångare blev tryckt in mot däcket och taket blev deformerat, vek sig på mitten och bucklade sig så att vänster bakdörr inte gick att öppna. Bil skrotad men jag oskadad.

Körde in i bilen framför mig i stan, långsam trafik, mycket bilar, tidig morgon, telefonen ringde och jag svarade medan jag gjorde det hade bilarna framför stannat men det gjorde inte jag. Bilen framför blev ganska oskadd men jag fick byta kylare/framvagnsbalk/stötfångare/huv/skärm och lite sånt. Oskadad där med.

_----------'
Dirtymike
25 december 2012 · 1 532 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Dirtymike skrev:

JohanW skrev:
Inte jag med en bekant som lyckades få sin krasch filmad av polisen för ett antal år sedan smile

https://www.youtube.com/watch?v=8d-7F_9M5jg

Det där är väl typ 93-94 nångång.

Står ju 9305** uppe i hörnet så smile.

Oki hehe tongue
Kommer ihåg det där.

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
25 december 2012 · 1 532 Inlägg

sleepyoh skrev:
blev påkörd i en Golf 3 variant högerbak i en rondell när jag körde ur, jag körde i c:a 20 han som körde in i mig 45-50. Bakre kofångare blev tryckt in mot däcket och taket blev deformerat, vek sig på mitten och bucklade sig så att vänster bakdörr inte gick att öppna. Bil skrotad men jag oskadad.

Körde in i bilen framför mig i stan, långsam trafik, mycket bilar, tidig morgon, telefonen ringde och jag svarade medan jag gjorde det hade bilarna framför stannat men det gjorde inte jag. Bilen framför blev ganska oskadd men jag fick byta kylare/framvagnsbalk/stötfångare/huv/skärm och lite sånt. Oskadad där med.

Man lär sig av misstagen, tänker på mobilen där.
Hoppas de kommer en lag på de snart då många olyckor händer så.

Jeep J20 (1978)
Johan85 Avstängd
25 december 2012 · 1 418 Inlägg

huntelaar skrev:
Hade en gammal volvo 740 med urusla vinterdäck. Under dagen hade de regnat och jag skulle köra hem efter jobbet då jag hann köra ett par hundra meter innan jag fick bakhjulssläpp. Röven gled först höger sedan fick jag lite kontroll men då släppte den vänster och sedan rätt i en snövall.

Som tur var var de grymt mycket snö det året så snövallen räddade mig från att köra av helt. Fick enormt mycket hjälp av folk, alla stannade på vägen. Till slut var de 7-8 man som hjälpte mig att putta upp bilen på vägen. Bilen gick dock ej att starta, soppatorsk precis samtidigt.. En snubbe skjutsade in mig tillbaka till stan, åka till närmsta mack, där han krävde att få låna en bensindunk, tankade dessa 5 liter och åkte tillbaka till min bil och tankade, han ville inte ha en krona för besväret. Önskar att man kunde träffa en sån man igen smile

Kan tillägga om ni inte förstod, han betalade bensinen med:)

sånt folk finns det inte i trafiken nu längre nu blir man rånad och misshandlad istället:P

reeLay
25 december 2012 · 443 Inlägg

Visserligen inte bakom ratten, men ändå en trafikolycka

Jag hade precis tagit moppekortet och var kanske inne på andra eller tredje veckan med kortet. En polare hade kört soppatorsk med fyrhjulingen och vi stack upp till han för att hämta en dunk. När jag kör ut från honom kollar jag åt höger på en uppskattningsvis 1-2 km lång raksträcka och ser inte en enda bil. Jag kör ut och vänster och fortsätter 200m. Efter de här 200 metrarna kommer en korsning där vi ska svänga vänster och jag slår i gång blinkers placerar mig i vänster i mitt körfält och börjar bromsa in, precis som man ska göra. Men vad jag inte gjorde var att kolla i backspegeln, jag tänkte att ingen bil skulle hinna ikapp på den sträckan på den tiden och börjar sedan svänga vänster, tabbe.
Efter det blev det bara svart och jag minns ljudet av tvärnit ifrån bilen. Det nästa jag ser är att jag, fortfarande kvar på mopeden rullar i full fart mot en myr som ligger ca 5 meter ner efter en slänt och jag svänger undan i sista sekund och bara lägger ikull moppen på vägkanten i chock.
Vad som hände var att en kärring som grälade med son på mobilen och uppenbarligen hade kört på tok för fort för att komma ikapp mig på den sträckan såg en moped och missade både placering, blinkers och bromsljus och påbörjar istället en omkörning mitt i korsningen. Jag hade inte hunnit svänga mycket vilket resulterade i att vi smäller ihop i sidorna bara och hon fortsätter rakt ner i myren jag beskrev. Mopeden blev helt ramsne och min polare låg mitt på vägen i smärtor efter att ha blivit avslungad i krocken.

Alla klarade sig utan skador, min polare stukade bara benet och repade sig väldigt fort. Vad som värre var att jag blev automatiskt vållande eftersom jag gjorde en vänstersväng oavsett om hon försökte köra om mig och pratade telefon. Alltså, min nyinköpta moppe gick till skroten och pengarna rakt i sjön.
Efter det trippelkollar jag alltid backspegel och döda vinkeln innan jag ens börjar tänka vänstersväng.

mb_pucken
25 december 2012 · 5 087 Inlägg

Johan85 skrev:

huntelaar skrev:
Hade en gammal volvo 740 med urusla vinterdäck. Under dagen hade de regnat och jag skulle köra hem efter jobbet då jag hann köra ett par hundra meter innan jag fick bakhjulssläpp. Röven gled först höger sedan fick jag lite kontroll men då släppte den vänster och sedan rätt i en snövall.

Som tur var var de grymt mycket snö det året så snövallen räddade mig från att köra av helt. Fick enormt mycket hjälp av folk, alla stannade på vägen. Till slut var de 7-8 man som hjälpte mig att putta upp bilen på vägen. Bilen gick dock ej att starta, soppatorsk precis samtidigt.. En snubbe skjutsade in mig tillbaka till stan, åka till närmsta mack, där han krävde att få låna en bensindunk, tankade dessa 5 liter och åkte tillbaka till min bil och tankade, han ville inte ha en krona för besväret. Önskar att man kunde träffa en sån man igen smile

Kan tillägga om ni inte förstod, han betalade bensinen med:)

sånt folk finns det inte i trafiken nu längre nu blir man rånad och misshandlad istället:P

helt off topic men kom å tänka på när ja å en kompis var till norge på fickesemester. på vägen hem skulle vi tanka i idre men de va folk som satan vid macken å vi hade med lätthet diesel till särna. sagt å gjort så brumma vi vidare å kom sedan till särna och körde vidare utan en tanke på den sinande tanken. intr förns skyltarna visade särna ca 3 mil och älvdalen ca 4. då kom vi på våran lilla miss. vi stog i valet å kvalet om vi skulle vända då det var nätmare mot särna men uppförsbackar som heter duga medans vägen mot älvdalen lutar mera neråt så resan gick vidare mot älvdalen. vid den stora dammen utanför älvdalen fick våran resa stopp. dieseltorsk. aja tänkte vi och började knuffa bilen samt husvagnen mot en parkeringsficka lite längre ner på vägen där vi skulle äta lite tröstmat å fylla kroppen med energi för ca en mils vandring till närmsta mack. dock han vi bara knuffa bilen några enstaka meter när en pickupp stannade å en äldre man frågade om bilen var trasig. dieselstopp fick han till svars. då sken han upp å såg finulig ut och gick nöjt bak till skåpet å sa lugnt att nu har ni tur grabbar. han lyfte då ner 2 25 litersdunkar som han sedan fylde med diesel från tanken på sitt flak. vi tankade i våran gamla merca å tackade så mycket å erbjöd han att gå följa med till nätmsta bank gör ersättning vilket han glatt avböjde. vi erbjöd då all möjlig betalning som både fick eller cigg men han avböjde med motivationen att det kunde gått ses som skatteåterbäring då han jobbade åt ett bolag som bygger å reparerar vägar. sedan tacka han för sig å åkte glatt vinkandes i väg mot sina mål å vi kunde rulla mot våra. vissa gånger får man hopp om mänskligheten:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Johan85 Avstängd
25 december 2012 · 1 418 Inlägg

mb_pucken skrev:

Johan85 skrev:

huntelaar skrev:
Hade en gammal volvo 740 med urusla vinterdäck. Under dagen hade de regnat och jag skulle köra hem efter jobbet då jag hann köra ett par hundra meter innan jag fick bakhjulssläpp. Röven gled först höger sedan fick jag lite kontroll men då släppte den vänster och sedan rätt i en snövall.

Som tur var var de grymt mycket snö det året så snövallen räddade mig från att köra av helt. Fick enormt mycket hjälp av folk, alla stannade på vägen. Till slut var de 7-8 man som hjälpte mig att putta upp bilen på vägen. Bilen gick dock ej att starta, soppatorsk precis samtidigt.. En snubbe skjutsade in mig tillbaka till stan, åka till närmsta mack, där han krävde att få låna en bensindunk, tankade dessa 5 liter och åkte tillbaka till min bil och tankade, han ville inte ha en krona för besväret. Önskar att man kunde träffa en sån man igen smile

Kan tillägga om ni inte förstod, han betalade bensinen med:)

sånt folk finns det inte i trafiken nu längre nu blir man rånad och misshandlad istället:P

helt off topic men kom å tänka på när ja å en kompis var till norge på fickesemester. på vägen hem skulle vi tanka i idre men de va folk som satan vid macken å vi hade med lätthet diesel till särna. sagt å gjort så brumma vi vidare å kom sedan till särna och körde vidare utan en tanke på den sinande tanken. intr förns skyltarna visade särna ca 3 mil och älvdalen ca 4. då kom vi på våran lilla miss. vi stog i valet å kvalet om vi skulle vända då det var nätmare mot särna men uppförsbackar som heter duga medans vägen mot älvdalen lutar mera neråt så resan gick vidare mot älvdalen. vid den stora dammen utanför älvdalen fick våran resa stopp. dieseltorsk. aja tänkte vi och började knuffa bilen samt husvagnen mot en parkeringsficka lite längre ner på vägen där vi skulle äta lite tröstmat å fylla kroppen med energi för ca en mils vandring till närmsta mack. dock han vi bara knuffa bilen några enstaka meter när en pickupp stannade å en äldre man frågade om bilen var trasig. dieselstopp fick han till svars. då sken han upp å såg finulig ut och gick nöjt bak till skåpet å sa lugnt att nu har ni tur grabbar. han lyfte då ner 2 25 litersdunkar som han sedan fylde med diesel från tanken på sitt flak. vi tankade i våran gamla merca å tackade så mycket å erbjöd han att gå följa med till nätmsta bank gör ersättning vilket han glatt avböjde. vi erbjöd då all möjlig betalning som både fick eller cigg men han avböjde med motivationen att det kunde gått ses som skatteåterbäring då han jobbade åt ett bolag som bygger å reparerar vägar. sedan tacka han för sig å åkte glatt vinkandes i väg mot sina mål å vi kunde rulla mot våra. vissa gånger får man hopp om mänskligheten:-)

skaplig tur men hur luftade ni systemet efter vägen? om ni nu hade slut på diesel?tongue

Mattsson_91 Självlärd
25 december 2012 · 3 083 Inlägg

Dirtymike skrev:

Volvo142_73a skrev:

Dirtymike skrev:

Det där är väl typ 93-94 nångång.

Står ju 9305** uppe i hörnet så smile.

Oki hehe tongue
Kommer ihåg det där.

Det gör jag också.... Eller kanske inte. Hade knappt fyllt 2 då tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang