6826
Sök

Verktygsvagnar och garageinredning?

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
Go Jul!

Kikar lite snabbt på sena julklappar till mig själv.
Ska inreda garage framöver och kikar lite på förvaring av verktyg...

Har mest snöat in på en lång rejäl arbetsbänk som man bygger själv efter hela långsidan.
Stomme av regelvirke och sen har jag kommit över feta (tunga!) skivor som används som golv i industrier som blir perfekt bänkskiva.

Istället för hyllor under bänken har jag tänkt ha helt öppet och istället använda rullbara arbetsbänkar/vagnar som man kan ta fram och flytta efter behov.

Största funderingen är hur man ska göra med verktygstavlor på väggen.
Funderar på om det är värt att köpa dessa tavlor och krokar mm eller om det får duga med några OSB eller Plywood-skivor som man målar och sätter egna krokar och skruvar att hänga verktygen på.

Kikat mest på Classe, Biltema och Jula mm. Men hittar inga större tavlor och det blir bra dyrt i slutändan.
Försöker övertala mig själv om att det kan bli lika bra med att göra egna tavlor bara man tänker till hur man vill ha det innan man börjar skruva. Verktygsväggen ska mer eller mindre täcka hela väggen (8-10 meter)

Så jag behöver hjälp med att hitta BRA rullvagnar med förvaring under och fungerar som arbetsbänk på hjul. Helst mått på ca 120x80 och till BRA pris eftersom det blir 5-6 stycken under bänken och ev ett par till som ska stå ute på golvet.

Sen om ni har tips på bra verktygstavlor till 8 meter vägg till försvarbart pris?
(4st plyfaskivor, spackel, latex och färg ligger på 800:- i jämförelse och sen max 500:- på krokar och skruv.)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

5 168 Inlägg
24 december 2012
du har ingen metallskrot i närheten? kan vara värt ett försök å springa förbi där å fråga. inte ovanligt att sånt sparas å säljs till behövande för kaffepengar. annars kommer de ju ut lite anonser från konkursbolag. vet att min farbror köpte en hel verkstadsinredning för något år sedan för ca 10k med en metallsvarv, pelarborr m.m. samt hyllor å riktiga svetsbänkar osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

451 Inlägg
25 december 2012
Facom, Wurth, och kamasa tools har färdiga verktygsvagnar med allt du behöver till grund, har själv en på jobbet, dock är den komplitterad med massa xtra godis smile

Putsar Cosworth
195 Inlägg
25 december 2012
Glöm inte Teng Tools som jag tycker är underbara verktyg till priset.
Personligen klarar jag inte av att ha verktyg i lådor, ofta blir dom fulla med skit sen ser man inte lika uppenbart vad som saknas.
Nu när vi renoverade verkstan här hemma satte vi upp Biltemas verkstygstavlor och köpte krokar till. Vart riktigt bra tycker jag, sen enkelt att variera. Vill man hänga upp nått speciellt verktyg kan man bara göra en egen krok och skruva upp. Men har dessutom ett verktygsskåp där jag använder samma krokar. Det kan man rulla runt vilket är trevligt ibland.

Audi hatare.

Sök