Hål i tanken

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

kajc skrev:
Svårt/ nästan omöljigt att laga, när det tränger bensin genom  hålet hela tiden.
Måste helst vara torrt kring hålet. Att laga ett hål, utan att svetsa är givetvis en nödlösning.
Givetvis är en ny tank bästa alternativet men om hålet sitter högt upp och inte är alltför rostigt fungerar det.

De roliga är att det inte är något rost där, och vi har ju tagit loss tanken och gjort rent o torrt så, de borde ju fungera med kemisk metall.

kajc
25 december 2012 · 311 Inlägg

Prova, det är väl inte värre än att byta tank, om det inte skulle fungera?

johnny blade
26 december 2012 · 269 Inlägg

Jag har en,till synes, rostfri tank på min Camry.Strax innan förra besiktningen började den läcka från ovansidan.Jag slipade den helt ren med Biltemas nylontrissa och smetade på 2K leakfix över poren.Det höll tätt i max 2 veckor.Nu har det börjat läcka värre,så jag har börjat byta till en annan tank.

dawwe ...has left the building...
26 december 2012 · 4 474 Inlägg

Hm...En bekant råkade ut för att några trevliga typer tyckte att han hade för mycket bensin i tanken. Så när de märkte att det var så lite att det inte gick att "suga upp" det genom påfyllningsröret så slog det helt enkelt hål i botten på tanken, allt för att komma åt uppskattningsvis 4 liter bensin, varav det mesta av dessa 4 liter hamnade på marken under bilen då de inte orkade vänta tills det droppat klart? Iaf skadan lagades på följande vis:
1: Se till att det inte droppar bensin!
2: Sandpappra med rätt grovt papper!
3: Rengör ett STORT OMRÅDE ORDENTLIGT med aceton
4: Köp "plastsvets" på Biltema (typ 50 kr)
5: Smeta på noggrannt!
6: Förbered även 2-komponents snabbepoxi samt alu-tejp.
7: När du smetat på ordentligt o så jämt det går med "plastsvetsen" så "tejpar" du snyggt med alu-tejpen.
8: Tejpa en bit utanför lagningen, man kan med fördel pensla på epoxi INNAN tejpningen, främst utanför "svetsen".
9: När man är nöjd med tejpningen så penslar man på ett tjockt heltäckande lager med epoxi
10: Låt härda minst ett dygn.
11: Måla svart (denna tank var av svart plast...)
12: Tanka o håll tummarna!

Resultat i vårt fall: INGET läckage alls under 6 mån, får se hur länge det förblir så. Lagningen gick rakt igenom SBP, dock så syns den inte så mycket då det är snyggt o gjort o "maskerat" med svart färg...

Senast redigerat av dawwe (26 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
S3a
11 december 2021 · 74 Inlägg

Toyota Corolla Touring 4wd har läckande tänk asså hål i tanken så vet nån om de är dyrt byta tank på verkstad?

Mossan1
11 december 2021 · 2 824 Inlägg

S3a skrev:
Toyota Corolla Touring 4wd har läckande tänk asså hål i tanken så vet nån om de är dyrt byta tank på verkstad?

Eftersom bilen är så gammal kan det bli omöjligt att lossa bränslepump osv, (rostiga skruvar) och så skapa merkostnader.

Annars kan du lite grovt räkna med vad ny tank kostar, och kanske 4h arbetstid på verkstad.  (Räkna ca 1000kr/h, men beror väldigt på VAR i landet man är)

Detta är MYCKET grovt gissat utan att veta exakt hur tanken sitter.
Ibland är det sadeltank som går över kardanaxel, avgasrör osv på 4wd bilar, och skapar så merjobb.

Vill du ha mer exakt svar får du be om offert av en verkstad.

sollu
11 december 2021 · 419 Inlägg

Gjorde nyss på en Nissan almera det var inte svårt. Fråga på Mekonmen dem kan ge dig tips vilka martialisk ska anpassa till hållet!

torsen
11 december 2021 · 7 238 Inlägg

engolf skrev:
Löda fungerar utmärkt på ståltank, har gjort det själv. Dock måste tanken demonteras och spolas rent.

Rekommenderar i så fall silverlod.
Mässingslod kräver högre temperatur, vilket i sin tur medför större risk för deformation.
Att löda kräver noggrannare rengöring av lagningsstället än vid gassvetsning.
Men å anda sidan deformeras tanken, vid gassvesning, så att det uppstår som ett spindelnät av småsprickor, som också måste svetsas.
Lite jobbigt att svetsa - fylla med vatten och kolla - tömma och svetsa igen - fylla med vatten o s v.
Med silverlod kan det räcka med en enkel skidvallningsbrännare med gasflaska av engångstyp.

För många många år sedan gjorde jag en provisorisk lagning på undersidan av en plåttank.
Köpte ett medel som var på liten rulle.
Stor som en lakritsrulle men, mer än dubbels så bred.
Ena sidan av rullen var blå, andra sidan gul.
Man tog en bit och knådade ihop tills massan var genomgrön.
Konsistensen var som modellera.
Tanken rengjordes noga och försiktigt, eftersom bensin sipprade ut.
Massan rycktes dit i hålet och någon dryg cm runt om hålet/sprickan.
Man höll var massan med fingrarna mellan en kvart och en halvtimma, minns inte så noga.
Sålde bilen till en kompis och berättade om min provisoriska lagning.
Efter mellan 3 och 5 år träffade jag köparen, som berättade att han inte gjort något åt tanken, och att den fortfarande höll tätt.

S3a
11 december 2021 · 74 Inlägg

Tack för fin info.
Denna är tydligen svårt få tanken ur bilen.

Fundera istället lägga nån plast tank i skuffen använda gamla pumparna el köpa till pump .
Typ båt tank.

Senast redigerat av S3a (12 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang