Köpråd: pickup

Peju94
25 december 2012 · 64 Inlägg

Nu när bmw blev påkörd så har jag tänkt på att skaffa en pickup då jag kör cross oxå.
har kollat på
- dodge dakota
- cheva s10
- king cab
- b2600
så skulle vilja veta lite hur mycket bilarna drar o vanliga fel. skillnader mellan automat och manuell( i förbrukning och "ork") pch hur mycket försäkringen har legat på trafik/halv/hel om du har haft en.
Årsm runt slutet av 80-talet och början-mitten av 90

Senast redigerat av Peju94 (25 december 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2012 · 7 232 Inlägg

Peju94 skrev:
Nu när bmw blev påkörd så har jag tänkt på att skaffa en pickup då jag kör cross oxå.
har kollat på
- dodge dakota
- cheva s10
- king cab
- b2600
så skulle vilja veta lite hur mycket bilarna drar o vanliga fel. skillnader mellan automat och manuell( i förbrukning och "ork") pch hur mycket försäkringen har legat på trafik/halv/hel om du har haft en.
Årsm runt slutet av 80-talet och början-mitten av 90

s10 vill jag avråda från .. liten törstig och inget umpfh dvs väldigt tråkig bil

bättre att leta efter en cheva 2500 eller 1500 med diesel smile stark som få och går hyffsat billigt !
dricker ca 1 liter lite beroende på hur man kör

Senast redigerat av CHEEVA (25 december 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Peju94
25 december 2012 · 64 Inlägg

CHEEVA skrev:

Peju94 skrev:
Nu när bmw blev påkörd så har jag tänkt på att skaffa en pickup då jag kör cross oxå.
har kollat på
- dodge dakota
- cheva s10
- king cab
- b2600
så skulle vilja veta lite hur mycket bilarna drar o vanliga fel. skillnader mellan automat och manuell( i förbrukning och "ork") pch hur mycket försäkringen har legat på trafik/halv/hel om du har haft en.
Årsm runt slutet av 80-talet och början-mitten av 90

s10 vill jag avråda från .. liten törstig och inget umpfh dvs väldigt tråkig bil

bättre att leta efter en cheva 2500 eller 1500 med diesel smile stark som få och går hyffsat billigt !
dricker ca 1 liter lite beroende på hur man kör

Okej! Jag har tittat lite på dom men de kostar en slant mer oxå

b-fuel
25 december 2012 · 246 Inlägg

Jag kör en nisse king cab md v6 och är riktigt nöjd med den.
Den drar ca 1.3/mil med 31"däck med 4wd inkopplad drar den lite mer.
En bra och pålitlig bil som in kostar allt för mycket att äga.

OMRT Truckerwannabe
25 december 2012 · 58 Inlägg

Åker en 1997års King Cab 2WD Diesel. Ingen racerbil, men inte orkeslös heller. Ligger runt 0,7-0,8 på landsväg och ca 1liter milen i stan. Har ingen dragkrok så har inte brytt mig om att kolla vad den får dra i vikt.

Om du ska köpa en japanpickis så ska du dock vara överdrivet nojjig när du kollar efter rost.

Ej-son
25 december 2012 · 171 Inlägg

om det är diesel du är ute efter kolla king-cab finns nog inge bättre pickup kring den årsmodellen , kolla på Hilux annars om du kan tänkas bensin, diesel modellen är så mycket dyrare,
odödliga är gamlma hilux
http://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk

http://www.youtube.com/watch?v=0Uc4Ksz3nHM

Rasmus91 Motortok
25 december 2012 · 37 Inlägg

CHEEVA skrev:

Peju94 skrev:
Nu när bmw blev påkörd så har jag tänkt på att skaffa en pickup då jag kör cross oxå.
har kollat på
- dodge dakota
- cheva s10
- king cab
- b2600
så skulle vilja veta lite hur mycket bilarna drar o vanliga fel. skillnader mellan automat och manuell( i förbrukning och "ork") pch hur mycket försäkringen har legat på trafik/halv/hel om du har haft en.
Årsm runt slutet av 80-talet och början-mitten av 90

s10 vill jag avråda från .. liten törstig och inget umpfh dvs väldigt tråkig bil

bättre att leta efter en cheva 2500 eller 1500 med diesel smile stark som få och går hyffsat billigt !
dricker ca 1 liter lite beroende på hur man kör

Jag hade en S10 som jag var väldigt nöjd med, Som sagt dricker den lite mer än vanliga bilar men det var en ganska gedigen konstruktion på den smile

Men visst... en Ford F350 eller chevy 3500 hade varit något wink

Senast redigerat av Rasmus91 (25 december 2012)

Peju94
25 december 2012 · 64 Inlägg

Ingen som har mer info om b2600 och/lr dakotan?

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2012 · 7 232 Inlägg

Peju94 skrev:

CHEEVA skrev:

Peju94 skrev:
Nu när bmw blev påkörd så har jag tänkt på att skaffa en pickup då jag kör cross oxå.
har kollat på
- dodge dakota
- cheva s10
- king cab
- b2600
så skulle vilja veta lite hur mycket bilarna drar o vanliga fel. skillnader mellan automat och manuell( i förbrukning och "ork") pch hur mycket försäkringen har legat på trafik/halv/hel om du har haft en.
Årsm runt slutet av 80-talet och början-mitten av 90

s10 vill jag avråda från .. liten törstig och inget umpfh dvs väldigt tråkig bil

bättre att leta efter en cheva 2500 eller 1500 med diesel smile stark som få och går hyffsat billigt !
dricker ca 1 liter lite beroende på hur man kör

Okej! Jag har tittat lite på dom men de kostar en slant mer oxå

man får hålla ögona öppna, man kan göra riktiga klipp ibland smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
bronco_z
25 december 2012 · 604 Inlägg

Peju94 skrev:
Ingen som har mer info om b2600 och/lr dakotan?

Hade en 2600-96. Funkade alltid men rostade i rambalkar bak och bromsrören åkte med på köpet. Bytte några hjullager bak men annars bra bil. Gick bra mycket bättre i terräng en king cab -01 som jag åker nu.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Peju94
29 december 2012 · 64 Inlägg

bronco_z skrev:

Peju94 skrev:
Ingen som har mer info om b2600 och/lr dakotan?

Hade en 2600-96. Funkade alltid men rostade i rambalkar bak och bromsrören åkte med på köpet. Bytte några hjullager bak men annars bra bil. Gick bra mycket bättre i terräng en king cab -01 som jag åker nu.

Den årsmodellen har väl insprut redan istället för fögge?

OmegaCoffe Dumpersförare.
29 december 2012 · 970 Inlägg

varför inte en skoda pickup. eller du kanske tycker att dom är små

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 december 2012 · 729 Inlägg

En cross kommer knappt få plats på "flaket" i en skoda/caddy där får man ju knappt plats med bilens egna 4 däck när man har bytt till sommar/vinterdäck...
Sen tar ju stötdämpartornen upp halva "flaket" på dom

Dirtymike
29 december 2012 · 1 532 Inlägg

Hade en S10 a som vinterholk me stora 6an o automat pajade generatorn o de var det ända. Extremt stryktålig.
Åkte genom, sladdade o hoppade över snöhögar.
Skrapade vägräcken o sladdade in i stolpar med endast kosmetiska skador.
Kolla efter den stora V6an om du ska ha S10a.
Annars så äre Toyota Hilux man ska titta på.

Jeep J20 (1978)
Rasmus91 Motortok
29 december 2012 · 37 Inlägg

Visserligen ingen pickup men för cross är en Jumpy/scudo/expert väldigt smidiga. bara ett tips. Går billigt och hört att dom ska vara driftsäkra.
Men ska inte gå för mycket offtopic..

Jag har haft både skoda och en cheva s10 med 4,3 v6an. Kör cross själv.. Båda modellerna få du lätt upp 2 hojar på(3 till och med om du är envis). skodan har väldigt liten hytt.. dvs inte en chans man fick plats med utrustning som hjälm, stövlar, skydd osv inne i hytten vilket du får i en cheva s10.
Skodan drack väldigt lite bränsle, billig skatt och försäkring... Men skulle aldrig skaffa en sådan igen. Det som chevan s10an drack extra hade man igen 10 gånger om i körglädje, komfort och som ovanstående säger.. det är en robust och förmodligen betydligt mer krocksäker bil än skodan. Hade det inte varit för jag har behov för en 5-sitsig bil hade jag lätt haft kvar min cheva. Var otroligt nöjd med den, vilket jag förvisso är med min nuvarande saab också och mitt täckta släp är väldigt smidigt för crossåkandet. Men ska inte gå mer offtopic.
Kan vara värt att överväga ifall du känner att du vill har fler än 2 platser i bilen, dvs ett täckt släp och vanlig personbil.

Senast redigerat av Rasmus91 (29 december 2012)

henke_99 Offroad Racing
29 december 2012 · 3 122 Inlägg

En s10 v6 (som ju dom flesta är) är törstigare än dom större cheva pickisarna med v8 bensin... Är alltså bara fördelar i att välja en fullsize, om man nu inte är rädd för storleken i sig... Dom stora är ofta 1,5 hytt med plats för 3 passagerare.

Senast redigerat av henke_99 (29 december 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
OmegaCoffe Dumpersförare.
29 december 2012 · 970 Inlägg

Pierre_r skrev:
En cross kommer knappt få plats på "flaket" i en skoda/caddy där får man ju knappt plats med bilens egna 4 däck när man har bytt till sommar/vinterdäck...
Sen tar ju stötdämpartornen upp halva "flaket" på dom

äh sluta. hade inte problem med att slänga upp 4 däck på min skoda pickis. snarare fel  på dig då som inte kan lasta rätt. finns inget fel på utrymme.
och jag vet dom som har körtr med cross på sina.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
svedis _______mr street design________
29 december 2012 · 141 Inlägg

Köp min Subaru wink

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Street-design.se
PSC/Pure Street Custom
Rasmus91 Motortok
29 december 2012 · 37 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Pierre_r skrev:
En cross kommer knappt få plats på "flaket" i en skoda/caddy där får man ju knappt plats med bilens egna 4 däck när man har bytt till sommar/vinterdäck...
Sen tar ju stötdämpartornen upp halva "flaket" på dom

äh sluta. hade inte problem med att slänga upp 4 däck på min skoda pickis. snarare fel  på dig då som inte kan lasta rätt. finns inget fel på utrymme.
och jag vet dom som har körtr med cross på sina.

http://forumbilder.se/images/0a520111034069c20.jpg
Bildbevis smile
Bilden är från från soe.se
http://forum.soe.se/showthread.php?4154 … f34f946e59

Senast redigerat av Rasmus91 (29 december 2012)

henke_99 Offroad Racing
29 december 2012 · 3 122 Inlägg

Caddy/skoda pickuperna är en vidrig skapelse som jag inte frivilligt går i närheten av igen... Dom är små, fula, trånga, slöa, rostiga, bullriga och allmänt hemska. Det enda något positiva jag kan se med dom är att dom är ganska bränslesnåla, så länge man håller sig till landsvägskörning i måttlig fart.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang