Som några redan nämnt innebär en godkänd DRL (Oavsett om bakljuset är tänt eller släckt i DRL-läge) också en sensor som tänder halvljuset när det naturliga ljuset underskrider ett visst värde, och det värdet är satt med en rejäl marginal så bilen skall tända halvljuset så fort det skymmer lite och det finns inte en chans att det hinner bli mörkt eller trafikfarligt.
Om man som förare medvetet eller av misstag tar sig förbi den funktionen är det knappast bilens fel, jag har också noterat ett flertal förare som kör näst intill mörklagt mitt i natten men det var så även innan DRL kom till. Man kan stänga av ljuset helt eller växla ner till parkeringsljus även på de flesta äldre bilar.
Men man tycker dessa förare bör ha en viss självbevarelsedrift oavsett om de ändrat ljuset medvetet eller av misstag, vad saknas om man inte begriper att det krävs ordentligt ljus kvällstid eller om man inte märker att halvljuset är av?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.