Volvo S40 2.0T ''KÖPRÅD''

bicias
26 december 2012 · 2 Inlägg

Hallå!

Kollar lite på att köpa en Volvo S40 2.0T , vill har en med turbo fast ändå inte dra så mycket. Kollat runt på blocket, hittar några som gått 20.000 - 30.000 mil och pris mellan 10.000 - 16.000 kr!

T.XE: http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_S … 11&w=3

Hur långt orkar S40 2.0T motter och turbo?
Hört att det är mycket rost runt hjulhuset, grillen och listerna vid dörrarna, är det något jag kan motstå om jag rost behandlar själv?
Vad ska jag kolla efter i motern och utvändigt vid ett köp av en S40?
Något annat o tänka på?

Vet inte så mycket om Volvo bilar men är duktig på att meka med bilar!
Alla möjliga tips o råd är toppen.

Tackar på förhand! smile

Senast redigerat av bicias (26 december 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
27 december 2012 · 26 167 Inlägg
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
aaaaaaaaaa
27 december 2012 · 236 Inlägg

Snåla inte med att köpa en fas 1a... det kan bli dyrare i längden.

Köp en fas 2a istället (2001-2004). Dem är kända att hålla bättre, dock är de inga underverk direkt.
Min har gått strax över 10 000 mil och är i princip helt rostfri på karossen. (fas 2or klarar rost bättre än fas 1)
Motorn är pigg den med, och med m56h-lådan är man uppe i 100 km/h på 2ans växel... vet inte om det intresserar dig smile

Om du nu köper en s40, lyssna efter klunkljud när du testkör (oftast orsakat av krängningshämmarstaget eller spindelleden) och allmän rost.

Edit:
som Mack sa, det finns massor av trådar.
Googla även på "s40 fas1 vs fas2?" så får du massa svar!

Senast redigerat av CustomSS1 (27 december 2012)

Power is measured in dB
Nightmare89
28 december 2012 · 939 Inlägg

Hade en fas1 98 som har rullat 21K enbart lite rost under kanten av bakljuset.
03an som jag har nu har gått 20K å ingen rost alls.

holiday
30 december 2012 · 54 Inlägg

Har en s40 fas 2 01-a. Det är 2.0 turbo med!

Kan lätt rekommendera den. Innan jag köpte min bil pratade jag med en kunnig på Volvoverkstad som kan allt ut och in på x40. Han berättade att 2.0 turbo och t4:an var dom bästa. Då båda modeller har "riktiga" volvomotorer och VOLVOs växellåda, vilket dom andra motoralternativen inte har (enligt honom).

Som tidigare skrivet i tråden så kolla efter rost på skärmkanter och där bakkjolen sitter fast i överkant.
Rostiga bromsrör är vanligt på dessa modeller då dom är dragna över tanken.. dock svårt att kontrollera vid köp kanske..

Och sist men absolut inte minst: Satsa på en FAS 2 och INTE Fas 1!! Alltså års mod. 01 och framåt smile

/Holiday

Drive like a man, drive Volvo! =)
Nightmare89
31 december 2012 · 939 Inlägg

holiday skrev:
Har en s40 fas 2 01-a. Det är 2.0 turbo med!

Kan lätt rekommendera den. Innan jag köpte min bil pratade jag med en kunnig på Volvoverkstad som kan allt ut och in på x40. Han berättade att 2.0 turbo och t4:an var dom bästa. Då båda modeller har "riktiga" volvomotorer och VOLVOs växellåda, vilket dom andra motoralternativen inte har (enligt honom).

Som tidigare skrivet i tråden så kolla efter rost på skärmkanter och där bakkjolen sitter fast i överkant.
Rostiga bromsrör är vanligt på dessa modeller då dom är dragna över tanken.. dock svårt att kontrollera vid köp kanske..

Och sist men absolut inte minst: Satsa på en FAS 2 och INTE Fas 1!! Alltså års mod. 01 och framåt smile

/Holiday

Yes en fas 2 är att föredra dock om det är knapert med pengar å det ska vara en slit å släng bil så funkar en fas 1 utmärkt om man inte e rädd för lite rost vill säga:cool:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang