Första bilen snart! Billig att ha och rolig!

dadooo
1 januari 2013 · 841 Inlägg

Evildan skrev:

Malc97 skrev:
Försäkringen 15k!
Den ska stå på nån av mina föräldrar, inte på mig.
Ska kolla runt på lite bmws oxå!

Nu kastar jag lite smolk även i din bägare med tråkiga fakta samt vad lagen säger om att skriva bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren.
Om du nu har 100k att köpa bil för, varför köper inte du bilen själv istället för att göra ett försäkringsbedrägeri?
Du har uppenbarligen råd att betala försäkring så som det kostar för dig.

Köp en billig bil du kan plåga lite elakt som nybliven körkortsinnehavare som dessutom har en låg försäkringsklassning exempelvis en Volvo 740/BMW 518/Opel Omega osv så slipper du tänka på vad som händer rent praktiskt med din snälla hjälpande förälder
(denne har då gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri vilket faktiskt kan ge fängelse, samt huruvida du kommer att kunna hitta jobb senare, då även du kan bli straffad för försäkringsbedrägeri och detta syns i ditt belastningsregister)
om du nu skulle råka bli inblandad i en olycka och gjort en skenförsäkring som inte ger dig ngn ersättning för skadorna på din förälders bil.

Är det så att du ändå vill köpa en bil som är dyr att försäkra så fråga istället dina föräldrar om dom inte istället kan tänka sig att sponsra dig ekonomiskt med mellanskillnaden istället för att begå ett ganska allvarligt brott tillsammans?
(för ni skulle garanterat inte du och din förälder gå på den lokala ICAbutiken och snatta tuggummi tillsammans som är ett mkt mildare brott)
wink

men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
simlar
1 januari 2013 · 5 531 Inlägg

miatasimon skrev:

conlerc skrev:

Emilius skrev:
"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Generellt sett så har killar bättre kontroll på bilen men har högre olycksstatistik. Detta var iaf vad jag fick lära mig på riskettan.

Ja en av orsakerna till att män har högre olycksstatistik bör vara att män kör mer bil, kör man mer = större risk att vara med om en olycka. Sen kör man väl inte allt för försiktigt såvida det inte är morsan som sitter i passaerarsätet (vill ju inte skrämma livet ur henne).




dadooo skrev:

Evildan skrev:

Malc97 skrev:
Försäkringen 15k!
Den ska stå på nån av mina föräldrar, inte på mig.
Ska kolla runt på lite bmws oxå!

Nu kastar jag lite smolk även i din bägare med tråkiga fakta samt vad lagen säger om att skriva bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren.
Om du nu har 100k att köpa bil för, varför köper inte du bilen själv istället för att göra ett försäkringsbedrägeri?
Du har uppenbarligen råd att betala försäkring så som det kostar för dig.

Köp en billig bil du kan plåga lite elakt som nybliven körkortsinnehavare som dessutom har en låg försäkringsklassning exempelvis en Volvo 740/BMW 518/Opel Omega osv så slipper du tänka på vad som händer rent praktiskt med din snälla hjälpande förälder
(denne har då gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri vilket faktiskt kan ge fängelse, samt huruvida du kommer att kunna hitta jobb senare, då även du kan bli straffad för försäkringsbedrägeri och detta syns i ditt belastningsregister)
om du nu skulle råka bli inblandad i en olycka och gjort en skenförsäkring som inte ger dig ngn ersättning för skadorna på din förälders bil.

Är det så att du ändå vill köpa en bil som är dyr att försäkra så fråga istället dina föräldrar om dom inte istället kan tänka sig att sponsra dig ekonomiskt med mellanskillnaden istället för att begå ett ganska allvarligt brott tillsammans?
(för ni skulle garanterat inte du och din förälder gå på den lokala ICAbutiken och snatta tuggummi tillsammans som är ett mkt mildare brott)
wink

men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?

Bor man på samma adress så ska det vara lagligt om jag förstått det rätt. Men om man däremot bor på annan adress så är det försäkringsbedrägeri, men man lånar ju bara bilen av farsan wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
conlerc
1 januari 2013 · 102 Inlägg

miatasimon skrev:

conlerc skrev:

Emilius skrev:
"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Generellt sett så har killar bättre kontroll på bilen men har högre olycksstatistik. Detta var iaf vad jag fick lära mig på riskettan.

Högre olycksstatestik håller jag med om.
Skillnaden på att ha kontroll över bilen och att svina med bilen är stor dock.. Man ska inte dra alla tjejer/kärringar/damer över en kant. Jag har inte en igensotad motor, absolut inte en dåligt underhållen bil och har en fin koppling. Vet många killar som kör skiten ur sina bilar, och en sån killförd bil skulle jag inte vilja äga.

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
Emilius Avstängd
1 januari 2013 · 1 714 Inlägg

conlerc skrev:

Emilius skrev:
"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Visste att jag skulle trampa på någon tå med målad nagel wink

Detta gäller naturligtvis inte alla tjejer, men rent generellt så har tjejer en tendens att bry sig mer om annat än bilen, och bilar kommer allra sist i intresse-listan, så ofta blir bilarna lidande.

Gäller väl inte riktiga bilnördtjejer men så många sådana finns det ju heller inte.

Killkörda bilar, det är lite pö om pö där, en Volvo 740 är oftast mer misshandlad än en tjejkörd bil oavsett typ,
men samlarbilar som haft manliga ägare brukar ju ha underhållits och körts som folk däremot.

Men vem bryr sig om 740 och Volvoraggarna som äger dem?

conlerc
1 januari 2013 · 102 Inlägg

Emilius skrev:

conlerc skrev:

Emilius skrev:
"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Visste att jag skulle trampa på någon tå med målad nagel wink

Detta gäller naturligtvis inte alla tjejer, men rent generellt så har tjejer en tendens att bry sig mer om annat än bilen, och bilar kommer allra sist i intresse-listan, så ofta blir bilarna lidande.

Gäller väl inte riktiga bilnördtjejer men så många sådana finns det ju heller inte.

Killkörda bilar, det är lite pö om pö där, en Volvo 740 är oftast mer misshandlad än en tjejkörd bil oavsett typ,
men samlarbilar som haft manliga ägare brukar ju ha underhållits och körts som folk däremot.

Men vem bryr sig om 740 och Volvoraggarna som äger dem?

Nålade tår har jag, och en riktig diva tjej med lösnaglar och grejer. Men min/våra bil/bilar är min bebis! Skulle ju aldrig ska den medvetet.. Sen har du rätt på flera plan, är man ointresserad så..
Vi (eller ja min sambo) har en evo XI RS, en evo IV, en 850R, en 740 16v, en caddy och så vår audi tdi Q OCH alla våra bilar är välmående och fina. Även fast jag har suttit bakom ratten på dom wink

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
Emilius Avstängd
1 januari 2013 · 1 714 Inlägg

conlerc skrev:

Emilius skrev:

conlerc skrev:

Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Visste att jag skulle trampa på någon tå med målad nagel wink

Detta gäller naturligtvis inte alla tjejer, men rent generellt så har tjejer en tendens att bry sig mer om annat än bilen, och bilar kommer allra sist i intresse-listan, så ofta blir bilarna lidande.

Gäller väl inte riktiga bilnördtjejer men så många sådana finns det ju heller inte.

Killkörda bilar, det är lite pö om pö där, en Volvo 740 är oftast mer misshandlad än en tjejkörd bil oavsett typ,
men samlarbilar som haft manliga ägare brukar ju ha underhållits och körts som folk däremot.

Men vem bryr sig om 740 och Volvoraggarna som äger dem?

Nålade tår har jag, och en riktig diva tjej med lösnaglar och grejer. Men min/våra bil/bilar är min bebis! Skulle ju aldrig ska den medvetet.. Sen har du rätt på flera plan, är man ointresserad så..
Vi (eller ja min sambo) har en evo XI RS, en evo IV, en 850R, en 740 16v, en caddy och så vår audi tdi Q OCH alla våra bilar är välmående och fina. Även fast jag har suttit bakom ratten på dom wink

Ja och då föll ju inte du under kategorin jag var inne på tongue

OmegaCoffe Dumpersförare.
1 januari 2013 · 970 Inlägg

caromania skrev:

Busgrabb skrev:

Emilius skrev:

Du sökte en billig och rolig bil och köper en V70? Nåväl..

"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Ja och bakhjulsdriven dessutom....förstår inte heller hur det blir en V70 med dom kraven?

V70, det självklara valet om kraven är bakhjulsdriven och fyrdörrars.

V70 är fan inte bakhjulsdriven. är du full eller.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Minium
1 januari 2013 · 270 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

caromania skrev:

Busgrabb skrev:

Ja och bakhjulsdriven dessutom....förstår inte heller hur det blir en V70 med dom kraven?

V70, det självklara valet om kraven är bakhjulsdriven och fyrdörrars.

V70 är fan inte bakhjulsdriven. är du full eller.

Nej smile........ det är den ju inte, vidare skulle jag vilja kalla den för urtypen av en 5-dörrarsbil....
Antar att det är ett mått av ironi inblandat i svaret.

Mvh /M

Volvo Xc90 (2004)
caromania Forummoderator
1 januari 2013 · 9 296 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

caromania skrev:

Busgrabb skrev:

Ja och bakhjulsdriven dessutom....förstår inte heller hur det blir en V70 med dom kraven?

V70, det självklara valet om kraven är bakhjulsdriven och fyrdörrars.

V70 är fan inte bakhjulsdriven. är du full eller.

Jag har inte varit full på 20 timmar. Vilket påhopp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Malc97
2 januari 2013 · 6 Inlägg

Emilius skrev:

Malc97 skrev:
Ni som inte har något vettigt att säga kan väll skita i och kommentera?
Skriv ett exmpel på en bil bara o strunta i vad ja tänker göra med den.

Har nu också bestämt mig för en v70! Kompisen säljer en för ett vättigt pris och tjejkörd men tack för hjälpen!

Du sökte en billig och rolig bil och köper en V70? Nåväl..

"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Jajaja beukar vara så men den har bara gått 1200mil och så kan man alltid trimma och hålla på merren!

Busgrabb Rejsa ?
2 januari 2013 · 2 959 Inlägg

Malc97 skrev:

Emilius skrev:

Malc97 skrev:
Ni som inte har något vettigt att säga kan väll skita i och kommentera?
Skriv ett exmpel på en bil bara o strunta i vad ja tänker göra med den.

Har nu också bestämt mig för en v70! Kompisen säljer en för ett vättigt pris och tjejkörd men tack för hjälpen!

Du sökte en billig och rolig bil och köper en V70? Nåväl..

"Tjejkörd" bör innebära slut koppling, igensotad motor och allmänt sliten och dåligt underhållen,
så det är inget jag hade kollat efter.

Jajaja beukar vara så men den har bara gått 1200mil och så kan man alltid trimma och hålla på merren!

Vad är det för årsmodell och motor då?

Autotech
BMW 335D (2008)
Evildan
2 januari 2013 ·

simlar skrev:

miatasimon skrev:

conlerc skrev:
Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Generellt sett så har killar bättre kontroll på bilen men har högre olycksstatistik. Detta var iaf vad jag fick lära mig på riskettan.

Ja en av orsakerna till att män har högre olycksstatistik bör vara att män kör mer bil, kör man mer = större risk att vara med om en olycka. Sen kör man väl inte allt för försiktigt såvida det inte är morsan som sitter i passaerarsätet (vill ju inte skrämma livet ur henne).




dadooo skrev:

Evildan skrev:
Nu kastar jag lite smolk även i din bägare med tråkiga fakta samt vad lagen säger om att skriva bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren.
Om du nu har 100k att köpa bil för, varför köper inte du bilen själv istället för att göra ett försäkringsbedrägeri?
Du har uppenbarligen råd att betala försäkring så som det kostar för dig.

Köp en billig bil du kan plåga lite elakt som nybliven körkortsinnehavare som dessutom har en låg försäkringsklassning exempelvis en Volvo 740/BMW 518/Opel Omega osv så slipper du tänka på vad som händer rent praktiskt med din snälla hjälpande förälder
(denne har då gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri vilket faktiskt kan ge fängelse, samt huruvida du kommer att kunna hitta jobb senare, då även du kan bli straffad för försäkringsbedrägeri och detta syns i ditt belastningsregister)
om du nu skulle råka bli inblandad i en olycka och gjort en skenförsäkring som inte ger dig ngn ersättning för skadorna på din förälders bil.

Är det så att du ändå vill köpa en bil som är dyr att försäkra så fråga istället dina föräldrar om dom inte istället kan tänka sig att sponsra dig ekonomiskt med mellanskillnaden istället för att begå ett ganska allvarligt brott tillsammans?
(för ni skulle garanterat inte du och din förälder gå på den lokala ICAbutiken och snatta tuggummi tillsammans som är ett mkt mildare brott)
wink

men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?

Bor man på samma adress så ska det vara lagligt om jag förstått det rätt. Men om man däremot bor på annan adress så är det försäkringsbedrägeri, men man lånar ju bara bilen av farsan wink

Svarar er båda med denna kopierade text inkl länkar:
Här nedan står det klart och tydligt vem som ska stå som registrerad ägare på fordonet oavsett om man bor hemma hos sina föräldrar eller inte och det finns inga undantag för detta.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S9173.pdf
sidan4 egendomsskydd.
Om trafikförsäkringen kompletteras med egendomsskydd
är det försäkringstagarens eget ekonomiska
intresse, som ägare till den försäkrade
bilen som försäkringen gäller för. Skulle det visa
sig att det är någon annan än försäkringstagaren
eller dennes make/registrerad partner eller
sambo folkbokförd och bosatt på samma adress
som försäkringstagaren som äger bilen gäller
inte egendomsskyddet och någon ersättning
kan inte betalas vid inträffad skada.



http://www.lansforsakringar.se/privat/o … r_MF54.pdf
sida4
312 Vem försäkringen gäller för
Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren
av fordonet är du själv. Vid tillämpning av aktsamhetskraven
likställs handlande av annan brukare med ditt handlande.
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring
för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt
utan ersättning vid en skada.


http://www.trygghansa.se/privat/forsakr … -svar.aspx

Min mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie? 
Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

Senast redigerat av Evildan (2 januari 2013)

simlar
2 januari 2013 · 5 531 Inlägg

Evildan skrev:

simlar skrev:

miatasimon skrev:

conlerc skrev:
Haha hallå där? Tror de flesta "killkörda" bilar bör innebära precis samma sak som en "tjejkörd" bil.
Inget säger att killar är bättre än tjejer på att köra bil. Gör om gör rätt!

Generellt sett så har killar bättre kontroll på bilen men har högre olycksstatistik. Detta var iaf vad jag fick lära mig på riskettan.

Ja en av orsakerna till att män har högre olycksstatistik bör vara att män kör mer bil, kör man mer = större risk att vara med om en olycka. Sen kör man väl inte allt för försiktigt såvida det inte är morsan som sitter i passaerarsätet (vill ju inte skrämma livet ur henne).




dadooo skrev:

men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?

Bor man på samma adress så ska det vara lagligt om jag förstått det rätt. Men om man däremot bor på annan adress så är det försäkringsbedrägeri, men man lånar ju bara bilen av farsan wink

*Fakta*

Trevligt med lite riktig fakta smile
Då behöver ingen spekulera  något mer utan det är försäkringsbedrägeri om bilen inte är försäkrad av den huvudsaklige brukaren av fordonet.

Många ungdomar som kan åka på försäkringsbedrägeri :X Inte kul för dem, men då är ju frågan hur lätt det är att upptäcka vid eventuell olycka (är det 1000st doftgranar och en stor jävla baslåda i bilen så är det ju ganska uppenbart vem som är huvudsaklige brukaren, men t.ex min förra bil var helt original förutom 2st 8" mellanregister i hatthyllan och den stod på min morfar som äger flera bilar av äldre modell).

För mig är det dock inget problem då min bil står på mig och det är jag som försäkrat den, ingen av mina föräldrar vill ens ha den (citerar min farsa) "skrothögen" på sitt namn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
IceEyes Varningar: För många..
2 januari 2013 · 2 552 Inlägg

dadooo skrev:

Evildan skrev:

Malc97 skrev:
Försäkringen 15k!
Den ska stå på nån av mina föräldrar, inte på mig.
Ska kolla runt på lite bmws oxå!

Nu kastar jag lite smolk även i din bägare med tråkiga fakta samt vad lagen säger om att skriva bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren.
Om du nu har 100k att köpa bil för, varför köper inte du bilen själv istället för att göra ett försäkringsbedrägeri?
Du har uppenbarligen råd att betala försäkring så som det kostar för dig.

Köp en billig bil du kan plåga lite elakt som nybliven körkortsinnehavare som dessutom har en låg försäkringsklassning exempelvis en Volvo 740/BMW 518/Opel Omega osv så slipper du tänka på vad som händer rent praktiskt med din snälla hjälpande förälder
(denne har då gjort sig skyldig till försäkringsbedrägeri vilket faktiskt kan ge fängelse, samt huruvida du kommer att kunna hitta jobb senare, då även du kan bli straffad för försäkringsbedrägeri och detta syns i ditt belastningsregister)
om du nu skulle råka bli inblandad i en olycka och gjort en skenförsäkring som inte ger dig ngn ersättning för skadorna på din förälders bil.

Är det så att du ändå vill köpa en bil som är dyr att försäkra så fråga istället dina föräldrar om dom inte istället kan tänka sig att sponsra dig ekonomiskt med mellanskillnaden istället för att begå ett ganska allvarligt brott tillsammans?
(för ni skulle garanterat inte du och din förälder gå på den lokala ICAbutiken och snatta tuggummi tillsammans som är ett mkt mildare brott)
wink

men va ja vet så får man ha den på päronen så länge man bor hemma hos dem ?

Försäkringskostnaderna är orimligt höga, och i synnerhet för ynglingar, så därför gör du självfallet rätt som låter en förälder stå som ägare. Sedan om det är bedrägeri eller ej kvittar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
2 januari 2013 · 9 296 Inlägg

IceEyes skrev:
Försäkringskostnaderna är orimligt höga, och i synnerhet för ynglingar, så därför gör du självfallet rätt som låter en förälder stå som ägare. Sedan om det är bedrägeri eller ej kvittar smile

Eller så gör man som vi andra som inte tillhör curling-generationen som skrapade ihop några slantar och köpte en äldre bil som man även hade råd att försäkra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 januari 2013 · 970 Inlägg

Minium skrev:

VolvoCoffe skrev:

caromania skrev:

V70, det självklara valet om kraven är bakhjulsdriven och fyrdörrars.

V70 är fan inte bakhjulsdriven. är du full eller.

Nej smile........ det är den ju inte, vidare skulle jag vilja kalla den för urtypen av en 5-dörrarsbil....
Antar att det är ett mått av ironi inblandat i svaret.

Mvh /M

Jo man får ju hoppas det. annars är det illa smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 januari 2013 · 970 Inlägg

ska du ha en bil får du ta och betala dyr försäkring sj. jag stod för min första bil sj. annars lär man sig inte. är man 18 får man ta handom sig sj.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
IceEyes Varningar: För många..
2 januari 2013 · 2 552 Inlägg

caromania skrev:

IceEyes skrev:
Försäkringskostnaderna är orimligt höga, och i synnerhet för ynglingar, så därför gör du självfallet rätt som låter en förälder stå som ägare. Sedan om det är bedrägeri eller ej kvittar smile

Eller så gör man som vi andra som inte tillhör curling-generationen som skrapade ihop några slantar och köpte en äldre bil som man även hade råd att försäkra.

Vill man agera PK och betala de hutlösa kostnaderna som premien inkluderar är ditt förslag det mest optimala alternativet, men för min egen del var det en självklarhet att spara en ganska stor summa kronor genom att skriva bilen på en förälder smile

Summa summarum, man väljer det alternativ man själv vill.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
2 januari 2013 · 9 296 Inlägg

IceEyes skrev:

caromania skrev:

IceEyes skrev:
Försäkringskostnaderna är orimligt höga, och i synnerhet för ynglingar, så därför gör du självfallet rätt som låter en förälder stå som ägare. Sedan om det är bedrägeri eller ej kvittar smile

Eller så gör man som vi andra som inte tillhör curling-generationen som skrapade ihop några slantar och köpte en äldre bil som man även hade råd att försäkra.

Vill man agera PK och betala de hutlösa kostnaderna som premien inkluderar är ditt förslag det mest optimala alternativet, men för min egen del var det en självklarhet att spara en ganska stor summa kronor genom att skriva bilen på en förälder smile

Summa summarum, man väljer det alternativ man själv vill.

"Man väljer det alternativ man själv vill." Moral och etik är tydligen inte så viktigt för alla, men för några.

Jag kan störa mig en hel del på att jag får en högre premie pga att snorungar åker runt i skenförsäkrade bilar, smäller och drar upp min premie eftersom det på pappret är snorungens mamma/pappa/moster som krockat.

För övrigt väntar jag på lönen som dyker upp på kontot kring den 25e i stället för att stjäla pengar av någon annan. Iofs har jag förstått att det är en inställning som vissa ur en yngre generation inte alltid delar med mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
3 januari 2013 ·

caromania skrev:

IceEyes skrev:

caromania skrev:

Eller så gör man som vi andra som inte tillhör curling-generationen som skrapade ihop några slantar och köpte en äldre bil som man även hade råd att försäkra.

Vill man agera PK och betala de hutlösa kostnaderna som premien inkluderar är ditt förslag det mest optimala alternativet, men för min egen del var det en självklarhet att spara en ganska stor summa kronor genom att skriva bilen på en förälder smile

Summa summarum, man väljer det alternativ man själv vill.

"Man väljer det alternativ man själv vill." Moral och etik är tydligen inte så viktigt för alla, men för några.

Jag kan störa mig en hel del på att jag får en högre premie pga att snorungar åker runt i skenförsäkrade bilar, smäller och drar upp min premie eftersom det på pappret är snorungens mamma/pappa/moster som krockat.

För övrigt väntar jag på lönen som dyker upp på kontot kring den 25e i stället för att stjäla pengar av någon annan. Iofs har jag förstått att det är en inställning som vissa ur en yngre generation inte alltid delar med mig.

Just detta i så många trådar ständiga återkommande "man väljer det alternativ man själv vill" oavsett om det är frågan om bilförsäkringsbedrägeri, bländande xenonljus, bortplockade fjädrar som gör bilen totalt trafikfarlig vid exempelvis en undanmanöver eller annat farligt trafikbeteende överhuvudtaget lagligt eller inte.
Detta är något som får mig att fundera mycket över lämpligheten hos många körkortsinnehavare att framföra ett fordon på allmän väg då regler och lagar förefaller vara av underordnad betydelse, hur skulle denna reagera om någon i dess egen närhet förolyckas på grund av att någon med just det tänket "Jag gör som jag vill, det ska andra bara skita i" när just denna gör något som bryter mot alla föreskrifter och regler vi har i trafiken, många är faktiskt stiftade för vår säkerhets skull hur otroligt det än kan låta.
Skulle denna då bara tänka att "jaja, denne gjorde ju som denna ville, vi andra och jag själv får helt enkelt acceptera det" eller skulle situationen bli en annan?
Kanske tänkvärt, vad vet jag?

Jag är även jag en utav de som stör mig på att med mina genom arbete förvärvade slantar betala för att andra bryter mot lagen av ren snålhet eller ren dumhet då man inte verkar förstå att man får lov att mätta munnen efter den matsäck man har tillgång till och inte genom medvetna utstuderade bedrägerier ta för sig girigt och själviskt på andras bekostnad, detta leder bara i förlängningen till högre premier och rigorösare kontroller av fordon samt dess innehavare, dessa antagligen starkt curlade individer med god hjälp av de curlande raserar en del av friheten med bilägandet utan en tanke på att det faktiskt är dom själva som genom detta beteende får betala flerfalt senare i livet då dom urholkar det nuvarande systemet både ekonomiskt och etiskt.

Just my tuppence worth.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang