![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b94166fd6863a3b013d0bb9797c64d9d.jpg]()
Den allra nedersta kanten formar jag genom att krympa på hörnet samt …
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7a02210a5628ed14645cd6f6b3d463ca.jpg]()
… knacka ner med hjälp av hammare och mothåll.
Så här långt in i arbetet börjar kursen oundvikligen gå mot sitt slut och jag ber Oskar ta mer aktiv del i arbetet för att jag ska ha någon som helst chans att hinna göra klar skärmen. Jag har länge kämpat med att få till vikningen på radien längst ner i framkant, vilken är mycket skarp.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-48fcb508284ca1080f12e5464d8153eb.jpg]()
Oskar visar här hur han byter till ett mycket skarpt hjul och rullar ner kanten till perfekt form på nolltid (jag hade alltså hela tiden använt ett för flackt hjul för just denna kant

)
Nu påbörjas alltså arbetet med att sätta ihop de tre bitarna till EN skärm:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-586c63937541685a14671e6f1f1ce2f5.jpg]()
För att få ut radien ska man sätta på de olika mallarna på detta vis och tejpa ihop dem. MEN på grund av tidspressen väljer Oskar en annan metod (se längre ner … )
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-80be02edf9393eca89758d1adeb967b7.jpg]()
Oskar hjälper mig nypa fast plåtarna med svetstänger.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b55b8d5154487e5938760ac997a0ccb0.jpg]()
Efter en liten stund menar Oskar att vi nog bör byta teknik, och allra först sätta ihop de båda överdelarna till en enhet om vi ska kunna få ihop det hela.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-aa578fac06d576b5a9a6b6abbf6e1b56.jpg]()
Oskar TIG:ar ihop halvorna, först med punkter och sedan med en helsvets. Efter att ha slipat ner svetsen drar han plåten genom det engelska hjulet en sista gång för att få en perfekt övergång

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-67d5cfadae86fab44cffaa5519ba7841.jpg]()
Här sitter allt fixerat med svetstänger. Istället för att malla mäter vi med måttband enligt de röda linjerna. Vi lägger till ett par mm eftersom plåten ligger om lott när vi mäter. När vi är nöjda drar vi med en rits längs den bit vi tillverkade igår (hjulhuskanten) samt gör två ritsar tvärs över så att vi vet i vilken längsled plåtarna ska sättas samman.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c6c9b8438a32bd9e8c44914f3d3b1cc8.jpg]()
Efter att ha renklippt överplåten börjar Oskar punkta med TIG. Han arbetar från toppen ner mot botten – först bakåt (1) och sedan framåt (2). Jag nyper ihop spalten med en svetstång, och går det ihop för mycket så knackar Oskar på svetsloppan med ett mothåll bakom och vips blir det en lagom liten spalt att svetsa över igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4cb886c34cfad82b2a695a555e71c3de.jpg]()
Så här långt blev jag färdig med skärmen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a9717fa91876fa8a427fb24efb1c0ac0.jpg]()
Jag hann visserligen aldrig göra nederkanten färdig varken i fram- eller bakkant, men detta var tre mycket, mycket lärorika dagar!
Någon som är sugen att prova – ring bara Oskar Klahr på 0736-19 76 27 och hälsa så gott från Mats
