Nja, förstår resonemanget men jag håller inte med.
Ljusbåge uppkommer vid hög ström, hög ström förekommer vid stor last. Stor last får man när det finns en eller flera förbrukare som 'tar' mycket ström.
Ett urladdat batteri ses som en stor last och sänker spänningen, hade batteriet varit laddat hade du inte haft lika mycket ström som passerade i startkablarna och därmed inte lika stor ljusbåge.
Har du två i stort sett lika fulladdade batterier och kopplar ihop dessa så får du i princip ingen gnista alls.
Så för att göra så rätt som det går så är det startkablar från ett annat fordon under en viss tid som gäller för att förutsättningarna för bilens elektronik ska bli rätt.
Sen kan det fortfarande vara så att fjärren i sig inte fungerar mot bilen men det är inte det jag förklarar nu.
crankarnRs skrev:
vet att det fanns tillräckligt med spänning.blev kjuslåga när jag kopplade bort klämman innan jag åkte hem.så borde det finnas og med spänning.
Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.