3655
Sök

V70R TDI från orginal TDI

Detta är en tråd där jag kommer lägga upp mkt bilder och lite info om min V70 TDI. minna visioner med denna bil är att utrusta den med så mkt grejer från en R som möjligt och även senare öka effekten och biljud.

74 545 Visningar
Uppdaterades senast 14 december 2013
429 Inlägg
30 januari 2013
#81
Har inga direkta ideer på vad du skulle kunna göra, men tråden kommer givetvis följas så kanske man kan få lite inspiration till sin egen smile

Kommer med en egen projekttråd inom kort. Finns ju så sjukt mycket man vill göra med bilen! Ha de gott! /Emil


257 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#82
Swemil93 skrev:
Har inga direkta ideer på vad du skulle kunna göra, men tråden kommer givetvis följas så kanske man kan få lite inspiration till sin egen smile

Kommer med en egen projekttråd inom kort. Finns ju så sjukt mycket man vill göra med bilen! Ha de gott! /Emil

Hehe nä det är ju det hon är ju ganska stilren redan. Ja det är bara till att titta in och fåvinsperation. Det är ju så man vill göra så mkt men man får ta det som det kommer.


860 Inlägg
31 januari 2013
#83
härligt med lite jobb igen.... hur går de me o hitta en annan motor o så för billig peng?


257 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#84
mikael_86 skrev:
härligt med lite jobb igen.... hur går de me o hitta en annan motor o så för billig peng?

Ja det är skönt som fan och motor är lite värre. Dom går antingen åt som smör i solsken eller så ska folk ha en förmögenhet för dom men jag har inte brottom så det får ta den tid det tar.


257 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#85
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-991f43c18e262707e437e527aff7d8be_tn.jpg

Med denna bilden blev hon utsädd till Kronobergs snyggaste V70 på Facebooksidan Småland-stuk. Ganska nöjd och syrran var ännu gladare som har tagit bilden.


257 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#87
Hittade lite roligt att läsa speciellt vad gäller det där med att V70 R ska vara så himla speciell. Håll till godo.


Nyåret 1996-1997 gjordes en invändig och utvändig ansiktslyftning av Volvo 850 och modellen bytte då namn till S70/V70, S70 som sedan och V70 som kombi. Bokstaven V i beteckningen står för versatility (mångsidighet). Bilen var i allt väsentligt samma som tidigare. V70 byggdes under åren med flera motoralternativ och med olika beteckningar, så som till exempel S/SE som hade en 2.4 liters (2435 cc) sugmotor på 144 hk (senare 140 hk), GLT som hade 164 (senare 170 hk) och en 2.4 liters (2435 cc) lättrycksturbo på 193 hk (som senare fanns med AWD). T5 fick en motor på 2.3 liter (2319 cc) med högtrycksturbo som utvecklade 239 hk. Precis som företrädaren 850 så hade även S/V70 en 5-cylindrig dieselmotor från Volkswagen AG.

1998 tillkom den första generationen av Volvo XC70 som då kallades V70 Cross Country.

V70R

År 1997 kom även prestandavagnen V70R ut på marknaden med en 5-cylindrig fulltrycksturbo på 250 hk med manuell växellåda och 239 hk med automatisk växellåda. Man kunde köpa antingen framhjulsdrift (FWD) eller mot pristillägg fyrhjulsdrift (AWD). I och med V70R kom även en ny färg till; Volvos saffransgula som numera är en klassiker bland Volvo-färger. År 1999 kom en uppgraderad R-modell. Motorns effekt var nu på 265 hk och endast AWD valbart. Bilen fick nu ytterligare en spektakulär färg; Laserblå och denna R-modellen tillverkades endast i 333 exemplar.

V70N och V70 Classic

Ungefär i mitten på år 1999 när denna första variant av V70 närmade sig sitt slut, så kom en ny modellbeteckning ut kallad 'V70 Classic' som årsmodell 2000 och den var i basutförande lite extrautrustad jämfört med tidigare standardmodeller. Denna variant tillverkades från september år 1999 till maj 2000, vilket betyder att den helt nya modellen 'V70N' tillverkades parallellt från ca februari år 2000.

V70N tillverkades i Torslanda (Göteborg) medan V70 Classic tillverkades i Gent i Belgien. V70 Classic hade som standard en ny typ av tygklädsel, men kunde även som tidigare V70, vara utrustad med del- eller helskinnklädsel. Panelerna var som standard antingen imiterat svart marmormönster eller aluminium. Ett nytt starkare motoralternativ erbjöds till ett bra pris, vilket fick till följd att nästan alla V70 Classic har en 170 hk 20-ventilers 5-cylindrig motor. Det såldes ett fåtal V70 Classic budgetversioner med den gamla motorn på 126 & 140 hk. Det fanns egentligen ingen anledning, eftersom priset var nästan samma som för den nyare uppdaterade och starkare motorvarianten. Dessa V70 Classic är idag ganska eftersökta bland folk som söker en prisvärd, rymlig, säker och bra bil eller andrabil. V70 och V70 Classic finns som både manuell och automat. De kännetecknas som relativt bensinsnåla, under 0,9 liter per mil vid landsvägskörning (något mer vid automat).

Det är bara V70 Classic som finns som årsmodell 2000 vad gäller denna första version av V70. Övriga modeller av denna första variant av V70 så som till exempel 'V70 T' och 'V70 T5' är inte av Volvo betecknad som årsmodell 2000, trots att de tillverkades året ut 1999. Detta för att den nya V70N presenterades som årsmodell 2000 och Volvo ville inte marknadsföra de gamla turbomodellerna som årsmodell 2000, vilket V70 Classic gjordes.

V70 tillverkades på fabrikerna i Gent i Belgien, Halifax i Kanada och på Torslandaverken utanför Göteborg.

Ytterligare info om V70R

En högprestanda Volvo-bil som för den tiden utmärkte sig som en 'Familje-racer' eftersom den var i kombiutförande och ngt liknande inte fanns på marknaden. Den saffransgula färgen var väldigt speciell. Andra kända färger är; solid svart, solid röd och 'blå', men f.n. finns inte bekräftat vilka färger som V70R kunde köpas med. Den vanligaste och mest eftertraktade färgen tycks vara saffransgul. En V70R har bl.a. följande utrustning:

250 hk vid manuell låda alternativt 239 hk vid automat.
De speciella V70R grafitgrå 5-ekrade R-fälgarna.
Exklusiv skinnklädsel med mockainlägg (beige eller svart).
Elstyrda främre säten, förarstolen har 3 st. minnen.
Paneler av mörk 'valnöt' eller ljus 'björk' eller aluminium.
Instrumentens mätartavlor är blåfärgade.
ECC klimatanläggning med partikelfilter och vä. & hö. inställning.
En (för den tiden) högprestanda ljudanläggning.
Instrumentbrädan har antingen en mittre surround högtalare monterad eller en display för GPS-navigation.
Avgassystemet har en större öppning vid utblåset.
Vissa V70R har glastaklucka, men detta är mycket ovanligt.
Modeller och motorprogram

Bensin

Modellnamn    Effekt (hk)    Vridmoment (Nm@rpm)    Volym (cm³)    Motormodell    Kommentar
2.0                    126             170@4800                          1984             B5204    Rak femcylindrig bensinmotor
2.5                    140             206@3300                          2435            B5244 S2    Rak femcylindrig bensinmotor
GLT                    170             220@3300                          2435            B5254 S    Rak femcylindrig bensinmotor
2.0T                    180             240@1800                          1984    B5204 T3    Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
2.5T                    193             270@1800                          2435    B5254 T3    Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
2.5T AWD            193             270@1800                          2435    B5254 T3    Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo
T5                    240             330@2700                          2319    B5234 T3    Rak femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo
R AWD            250             340@2700                          2319    B5234 T4    Rak femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1998 och äldre)
R AWD            265             350@2500                          2435    B5244 T    Rak Femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1999 och nyare)
Diesel

Modellnamn    Effekt (hk)    Vridmoment (Nm@rpm)    Volym (cm³)    Motormodell    Kommentar
TDI                    140             290@1900                      2460             D5252 T    Rak femcylindrig dieselmotor med turbo
Gas

Modellnamn    Effekt (hk)    Vridmoment (Nm@rpm)    Volym (cm³)    Motormodell    Kommentar
Bi-Fuel             144             206@3300                      2435              B5244 SG    Rak femcylindrig metan-/bensinmotor (för fordonsgas, dvs. biogas eller naturgas).


1 804 Inlägg
7 februari 2013
#88
Härligt projekt! Kommer följas smile kolla gärna mitt!

Meguiars_sverige

257 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#89
JimBo__ skrev:
Härligt projekt! Kommer följas smile kolla gärna mitt!

Tackar så mkt.


257 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#90
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-61fd9dd5bdd349156b898198a27bca6d_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-be46e5e842ea506b641d1daa8b4638ee_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-bd1c64f9d36b479988f864b83e6cfb0c_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-7fe895259d90f0cb9ee62bac7e875c6c_tn.jpg

Så då har man gjort lite nytta i garaget i alla fall inget överdrivet men ändå.
Bytte bromsarna bak och smörjde upp wirarna och allt annat. Synd bara att det som satt där såg nytt ut bara men fik en indikation på att det var något som var fel när jag besiktigade och det knappt tog på vänster bak och mycket riktigt. Hävarmen på Wiren var fastrostad (standard) och när jag ändå hade grejerna av och nya grejer på hyllan så smäkte jag dit det.

Har även börjat kolla lite och måttat i reservhjulsbaljan hur jag ska lösa det med både batterier och slutsteg sen så får väll ta sig i kragen och göra något åt det kanske.

Ha det bäst mina läsare och alla andra.


257 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#91
Nu är jag väldigt glad och stållt. Gick precis över 5000 besökare på min pärla. Fortsätter det så får jag kanske till och med ta mig i kragen och lägga ner ytligare tid och energi och göra saker och ting jag har i huvudet.


257 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#92
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-5fdefc3a0c123dbdbf0b50285a979dab_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-762e3fc52bb7d25628688346eca2a86e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-8f56cb3040ab832b83c12a4647c2632a_tn.jpg

Lite lyxigare för dom där bak och lite roligare att titta på för oss här fram
Senast redigerat av zyd (11 februari 2013)


257 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#93
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-a8d4b07aa206c59ba282b2dd5d236ae8_tn.jpg

Loggolamporna ditsatta i framdörrarna nu är det bara bak kvar.
Holmgrens har även varit här idag och kollat på saker och ting som jag var missnöjd med så bilen ska tillbaka till dom så dom kan göra om och göra rätt.
Lämnade iväg dragkroken på blästring och lackering idag med så ska jag sätta dit avtagbar istället för fast. Kan vara skönt med dragkrok trots allt.


257 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#94
Hmmmm jag undrar jag????

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-9219519849a244882c7a18d4bd9b17af_tn.jpg


257 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#95
I går så röjde jag och en polare lite med reservdelsbilen. Sänkte ner motorn och lådan så vi kunde ta ur lådan för den har jag sålt. Är det så någon av er behöver något så är det bara att skriva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-e7bdb329b57b6c4be7a7241caa138fd8_tn.jpg
Senast redigerat av zyd (17 februari 2013)


257 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#96
Mitt nya bagageluckehandtag blev klart idag. Lagt igen nyckelhålet. Gjort nya reflektorer i aluminium och polerat dom. Gjort nya helt klara glas av pollykarbonat och satt dit rostfria skruvar så ny ska det bara lackas och skruvas dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-0ca12fd9096d895e9d31b56f346fdbc1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-f3d0b52dad467fdac240dfb0ac7ae522_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-8fe13b820ac087daf7893c2f4608d6aa_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-531d9896bd99a27b04b5804b56336488_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77324/77324-d240cf0e50a47f04b267a96e678c9ef6_tn.jpg


818 Inlägg
19 februari 2013
#97
Ser bra ut! Kommer bli grymt när det är klart smile Kan du inte göra så bilderna är stora i tråden så man inte behöver klicka på dom?

257 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#98
rasurbo skrev:
Ser bra ut! Kommer bli grymt när det är klart smile Kan du inte göra så bilderna är stora i tråden så man inte behöver klicka på dom?

Tackar så mkt och jag vet i fan hur man gör det via telefonen. Har försökt utan framgång så om någon har tipps på hur jag löser det ska jag gladeligen ändra alla bilder.


163 Inlägg
19 februari 2013
#99
kul projekt detta måste jag följa. Har tre tycken eller ideer, tycker helt klart du ska lacka sargen på grillen.
Sen hade jag tonat baklamporna röda och satt i en ledlist i dom hela vägen nerifrån och upp.


429 Inlägg
19 februari 2013
#100
zyd skrev:
rasurbo skrev:
Ser bra ut! Kommer bli grymt när det är klart smile Kan du inte göra så bilderna är stora i tråden så man inte behöver klicka på dom?

Tackar så mkt och jag vet i fan hur man gör det via telefonen. Har försökt utan framgång så om någon har tipps på hur jag löser det ska jag gladeligen ändra alla bilder.

Om du kopierar "koden" när du har bilden stor framför dig så ska det gå! smile kanske dåligt förklarat, eller inte ens rätt alls, men men! big_smile



Sök