6858
Sök

Lätta sommardäck.

360 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Lyckades hitta underbara vinterdäck med dubb som sänkte bräsleförbrukningen från 0.65 till 0.55.

Nu letar jag sommardäck. Vet att ju lättare dessa är desto mindre soppa bilen tar.
Det gäller 215/55/17 med en budget på max 7000:-

360 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Synd de inte testade
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

Är pigg på dessa.

360 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ok.Tackar!

huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2013
Hittade bara del 2 av 2012 års sommardäckstest av Vi Bilägare (där Ventus Prime 2 inte var med).
I "miljödäcks"testet vägde Hankooks däck Kinergy Eco K425 in på 8,5kg på dimensionen 205/55R16.

Bridgestone 9,2kg, Continental 8,2kg, Goodyear 8,4kg, Michelin 8,1kg, Nokian 8,6kg, Yokohama 10,1kg & Continental (PremiumContact 2) 8,7kg. Hankook inte bland de tyngsta iaf så man kan väl anta att även Ventus Prime 2 är relativt lätt också. Ventus Prime 2 vann för övrigt Aftonbladets däcktest för 2012 - men stack inte ut nåt särskilt i rullmotstånd (medel).

360 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Har köpt testet.
Den är ok med tanke på vikt (8.8) komfort (bättre än vinnaren) samt bränsleförbrukningen (bättre än vinaren).
Det blir 4 nya innan de höjer priset.
F.ö.  Continental Premium Contact 5 var bäst. Hankook var 4:a.
Senast redigerat av krakus (2 januari 2013)

5 089 Inlägg
2 januari 2013
Eu har ju införst "jättesmarta" lappar på däcken nu så ovetande kunder ska veta hur bra dom olika däcken är.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla … ck-inom-eu

Bara att gå efter dessa lappas och se om det väl stämmer i slutänden smile

\Lindgren

huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2013
Putteliten skrev:
Michelin Energy. Tysta och bra däck, minskar förbrukningen med.

..men med ett par meter längre bromssträckor från 100km/h på både vått och torrt om man jämför med "vanliga" sommardäck wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2013
Jag har Michelin Energy på sommaren och jag tycker inte det är någon skillnad i bränsleförbrukning. Det sitter i högerdojjan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2013
caromania skrev:
Jag har Michelin Energy på sommaren och jag tycker inte det är någon skillnad i bränsleförbrukning. Det sitter i högerdojjan.

Det skiljer oftast inte mer än +/- 0,03 liter/mil mellan helt nya däck (från lägsta till högsta bränsleförbrukning) när tidningarna testar så inte mycket att tala om tongue

9 157 Inlägg
2 januari 2013
steifan skrev:
Putteliten skrev:

..men med ett par meter längre bromssträckor från 100km/h på både vått och torrt om man jämför med "vanliga" sommardäck wink

Har bara bra saker att säga om Michelin Energy. Fast ja åkte på ett par gamla Dayton innan.

huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2013
Putteliten skrev:
steifan skrev:
Putteliten skrev:

Har bara bra saker att säga om Michelin Energy. Fast ja åkte på ett par gamla Dayton innan.

Jajo dom funkar väl som dom ska men är man ute efter bättre däck och inte är så noga med bränslecentiliter
så är det nog bättre att köpa typ Michelin Primacy 3 eller ännu värre Pilot Sport 3 som kompromissar mindre åt bränsleförbrukningshållet.
Michelin Energy Saver fick ganska mycket skäll i tester för några år (som alla andra miljödäck) sedan men på senare tid har de väl rättat till egenskaperna så att iaf journalisterna är nöjda. smile

Här senast var det väl tom Kia som fick kritik av Teknikens Värld på någon modell så de bytte ut miljödäcken från Hankook (Kinergy Eco) till Michelin Energy Saver. [ http://www.teknikensvarld.se/2012/10/29 … tresultat/ ]

Sök