Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!
Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.
Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.
Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.
Jasså? Var det vad du sa?
Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.
Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.
Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.
Men som sagt, att du inte är bilkunnig märks; generatorn drivs av kamremmen, den genererar 12v osv. Och framför allt får vi inte glömma; "generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström". Nej, självfallet inte, klart den inte jobbar mer. Eller vänta...jo det gör den ja.
Vi har
INTE sagt att den får ett större motstånd så den kan generera mer ström. JAG sa att när den ska generera mer ström ökar motståndet (som en negativ sida av att den behöver genera mer ström) och DÄRFÖR drar bilen mer bensin. För att generatorn när den generar mer ström går tyngre.
Läs om...läs RÄTT!
Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!