tvedberg skrev:
snacka med han och fråga va han hade fått tag på kamen han köpte en om slipad kam som skulle va som r kamen i b20 och r kamen är väll en vass kam i b20 eller har jag fel. jag kommer att sätta på extraktor på den och annat rör.
edit: blir det mer effekt av att plana av det 2,0mm-2,5mm?
Efter att ha spenderat några minuter att googla så verkar det som att R-kam till B20 motsvarar ungefär en K-kam till B230.
Och K-kam är en riktigt trevlig kam, drar ungefär som en A-kam fram till 3000rpm och sen drar den på mycket bättre än A-kam ända upp till 6000-6500rpm.
Och med tanke på att det sitter M-kam original på B230F så bör motorn kännas ordentligt mycket piggare.
Enligt vad jag läst på internet så är original-grenröret väldigt bra på rödblockarna så extraktor ska inte vara nödvändigt förrän vid närmare 170hk.
Dvs mycket mer värt pengarna att plana toppen.
Det jag skulle rekommendera som är både billigt och enkelt är:
Byta höfläkten mot en elfläkt.
Om det är katalysator så ta bort den och ersätt med ett rakt rör istället.
Ersätta sista ljuddämparen med en fullflödes (detta gör att motorn andas mycket bättre och då slipper man att motorn tar "tvärstopp" vid 4000-4500rpm).
Öka förtändningen några grader (om den går att ställa, inte alla B230F som det går att ställa tändningen på).
E85-konvertera och öka förtändningen ännu mer, 20° förtändning är lagom på E85.