3783
Sök

B230 portad med r kam

773 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
hej har köpt ett projekt som för ägaren säger att han har satt ditt r kam och portat 530 toppen. kan inte köra den nu. tror ni det blir lite mer fart i den nu en orginal?

Forummoderator
26 552 Inlägg
18 januari 2013
#2
Gissar på att registret är lite annorlunda, beroende på vad det är för kam som är monterad, men mycket till skillnad tror jag inte det är, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 917 Inlägg
18 januari 2013
#3
Jag vet då inte vad en R-kam är för något. Mig veterligen finns det endast R-kam till B18/20 inte till rödblockarna.

Så beror väl på vad det är för kam, durationer, lyft, nockvinklar och sådant.
Registret blir ju ändrat, är det en vassare kam än original så bör toppeffekten bli lite högre men största skillnaden är att registret hamnar högre upp så man har effekten på ett "bättre" ställe.

Såg även efter en snabb googling att du hade en tråd tidigare som blev låst på grund av att du skrivit att det handlade om en epa.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260813
Senast redigerat av simlar (18 januari 2013)


Forummoderator
26 552 Inlägg
18 januari 2013
#4
simlar skrev:
Jag vet då inte vad en R-kam är för något. Mig veterligen finns det endast R-kam till B18/20 inte till rödblockarna.

Så beror väl på vad det är för kam, durationer, lyft, nockvinklar och sådant.
Registret blir ju ändrat, är det en vassare kam än original så bör toppeffekten bli lite högre men största skillnaden är att registret hamnar högre upp så man har effekten på ett "bättre" ställe.

Såg även efter en snabb googling att du hade en tråd tidigare som blev låst på grund av att du skrivit att det handlade om en epa.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260813

Jag skulle tippa på att meningen med "R-kam" är att det exempelvis är en omslipad kam från folkraceshoppen eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 917 Inlägg
18 januari 2013
#5
Mack skrev:
simlar skrev:
Jag vet då inte vad en R-kam är för något. Mig veterligen finns det endast R-kam till B18/20 inte till rödblockarna.

Så beror väl på vad det är för kam, durationer, lyft, nockvinklar och sådant.
Registret blir ju ändrat, är det en vassare kam än original så bör toppeffekten bli lite högre men största skillnaden är att registret hamnar högre upp så man har effekten på ett "bättre" ställe.

Såg även efter en snabb googling att du hade en tråd tidigare som blev låst på grund av att du skrivit att det handlade om en epa.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260813

Jag skulle tippa på att meningen med "R-kam" är att det exempelvis är en omslipad kam från folkraceshoppen eller liknande.

Ja möjligtvis, inte så lätt att veta när enda informationen är: B230 med portad 530 och R-kam.

Men om TS kan få fram lite information om kammen så går det ju att lista ut hur "vass" kammen är och man kan då ge ett lite vettigare svar på om det "blir lite mer fart än original".


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Mack skrev:
simlar skrev:
Jag vet då inte vad en R-kam är för något. Mig veterligen finns det endast R-kam till B18/20 inte till rödblockarna.

Så beror väl på vad det är för kam, durationer, lyft, nockvinklar och sådant.
Registret blir ju ändrat, är det en vassare kam än original så bör toppeffekten bli lite högre men största skillnaden är att registret hamnar högre upp så man har effekten på ett "bättre" ställe.

Såg även efter en snabb googling att du hade en tråd tidigare som blev låst på grund av att du skrivit att det handlade om en epa.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260813

Jag skulle tippa på att meningen med "R-kam" är att det exempelvis är en omslipad kam från folkraceshoppen eller liknande.

Ja möjligtvis, inte så lätt att veta när enda informationen är: B230 med portad 530 och R-kam.

Men om TS kan få fram lite information om kammen så går det ju att lista ut hur "vass" kammen är och man kan då ge ett lite vettigare svar på om det "blir lite mer fart än original".

snacka med han och fråga va han hade fått tag på kamen han köpte en om slipad kam som skulle va som r kamen i b20 och r kamen är väll en vass kam i b20 eller har jag fel. jag kommer att sätta på extraktor på den och annat rör.
edit: blir det mer effekt av att plana av det 2,0mm-2,5mm?
Senast redigerat av tvedberg (19 januari 2013)

5 917 Inlägg
19 januari 2013
#7
tvedberg skrev:
snacka med han och fråga va han hade fått tag på kamen han köpte en om slipad kam som skulle va som r kamen i b20 och r kamen är väll en vass kam i b20 eller har jag fel. jag kommer att sätta på extraktor på den och annat rör.
edit: blir det mer effekt av att plana av det 2,0mm-2,5mm?

Efter att ha spenderat några minuter att googla så verkar det som att R-kam till B20 motsvarar ungefär en K-kam till B230.
Och K-kam är en riktigt trevlig kam, drar ungefär som en A-kam fram till 3000rpm och sen drar den på mycket bättre än A-kam ända upp till 6000-6500rpm.
Och med tanke på att det sitter M-kam original på B230F så bör motorn kännas ordentligt mycket piggare.

Enligt vad jag läst på internet så är original-grenröret väldigt bra på rödblockarna så extraktor ska inte vara nödvändigt förrän vid närmare 170hk.
Dvs mycket mer värt pengarna att plana toppen.

Det jag skulle rekommendera som är både billigt och enkelt är:
Byta höfläkten mot en elfläkt.
Om det är katalysator så ta bort den och ersätt med ett rakt rör istället.
Ersätta sista ljuddämparen med en fullflödes (detta gör att motorn andas mycket bättre och då slipper man att motorn tar "tvärstopp" vid 4000-4500rpm).
Öka förtändningen några grader (om den går att ställa, inte alla B230F som det går att ställa tändningen på).
E85-konvertera och öka förtändningen ännu mer, 20° förtändning är lagom på E85.


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#8
simlar skrev:
tvedberg skrev:
snacka med han och fråga va han hade fått tag på kamen han köpte en om slipad kam som skulle va som r kamen i b20 och r kamen är väll en vass kam i b20 eller har jag fel. jag kommer att sätta på extraktor på den och annat rör.
edit: blir det mer effekt av att plana av det 2,0mm-2,5mm?

Efter att ha spenderat några minuter att googla så verkar det som att R-kam till B20 motsvarar ungefär en K-kam till B230.
Och K-kam är en riktigt trevlig kam, drar ungefär som en A-kam fram till 3000rpm och sen drar den på mycket bättre än A-kam ända upp till 6000-6500rpm.
Och med tanke på att det sitter M-kam original på B230F så bör motorn kännas ordentligt mycket piggare.

Enligt vad jag läst på internet så är original-grenröret väldigt bra på rödblockarna så extraktor ska inte vara nödvändigt förrän vid närmare 170hk.
Dvs mycket mer värt pengarna att plana toppen.

Det jag skulle rekommendera som är både billigt och enkelt är:
Byta höfläkten mot en elfläkt.
Om det är katalysator så ta bort den och ersätt med ett rakt rör istället.
Ersätta sista ljuddämparen med en fullflödes (detta gör att motorn andas mycket bättre och då slipper man att motorn tar "tvärstopp" vid 4000-4500rpm).
Öka förtändningen några grader (om den går att ställa, inte alla B230F som det går att ställa tändningen på).
E85-konvertera och öka förtändningen ännu mer, 20° förtändning är lagom på E85.

Ok. Ska byta till el fläkt. Katten ska bort tänkte ha en dämpare och en japs. Vad är fullflöds? Ska jag plana toppen?

5 917 Inlägg
19 januari 2013
#9
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:
snacka med han och fråga va han hade fått tag på kamen han köpte en om slipad kam som skulle va som r kamen i b20 och r kamen är väll en vass kam i b20 eller har jag fel. jag kommer att sätta på extraktor på den och annat rör.
edit: blir det mer effekt av att plana av det 2,0mm-2,5mm?

Efter att ha spenderat några minuter att googla så verkar det som att R-kam till B20 motsvarar ungefär en K-kam till B230.
Och K-kam är en riktigt trevlig kam, drar ungefär som en A-kam fram till 3000rpm och sen drar den på mycket bättre än A-kam ända upp till 6000-6500rpm.
Och med tanke på att det sitter M-kam original på B230F så bör motorn kännas ordentligt mycket piggare.

Enligt vad jag läst på internet så är original-grenröret väldigt bra på rödblockarna så extraktor ska inte vara nödvändigt förrän vid närmare 170hk.
Dvs mycket mer värt pengarna att plana toppen.

Det jag skulle rekommendera som är både billigt och enkelt är:
Byta höfläkten mot en elfläkt.
Om det är katalysator så ta bort den och ersätt med ett rakt rör istället.
Ersätta sista ljuddämparen med en fullflödes (detta gör att motorn andas mycket bättre och då slipper man att motorn tar "tvärstopp" vid 4000-4500rpm).
Öka förtändningen några grader (om den går att ställa, inte alla B230F som det går att ställa tändningen på).
E85-konvertera och öka förtändningen ännu mer, 20° förtändning är lagom på E85.

Ok. Ska byta till el fläkt. Katten ska bort tänkte ha en dämpare och en japs. Vad är fullflöds? Ska jag plana toppen?

Fullflödesdämpare är en dämpare som går rakt igenom. Japs-dämpare är fullflödesdämpare bara att där är själva dämparen "inbyggd" i ändröret.
(Alla biltemas universaldämpare är fullflödes om du är ute efter budgetalternativ).

Plana toppen bestämmer du själv. Har du tänkt överladda motorn senare så är det inte rekommenderat att göra något annat än riktplaning, men om du tänker köra enbart sugtrim så är det bara att plana någon millimeter wink


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Efter att ha spenderat några minuter att googla så verkar det som att R-kam till B20 motsvarar ungefär en K-kam till B230.
Och K-kam är en riktigt trevlig kam, drar ungefär som en A-kam fram till 3000rpm och sen drar den på mycket bättre än A-kam ända upp till 6000-6500rpm.
Och med tanke på att det sitter M-kam original på B230F så bör motorn kännas ordentligt mycket piggare.

Enligt vad jag läst på internet så är original-grenröret väldigt bra på rödblockarna så extraktor ska inte vara nödvändigt förrän vid närmare 170hk.
Dvs mycket mer värt pengarna att plana toppen.

Det jag skulle rekommendera som är både billigt och enkelt är:
Byta höfläkten mot en elfläkt.
Om det är katalysator så ta bort den och ersätt med ett rakt rör istället.
Ersätta sista ljuddämparen med en fullflödes (detta gör att motorn andas mycket bättre och då slipper man att motorn tar "tvärstopp" vid 4000-4500rpm).
Öka förtändningen några grader (om den går att ställa, inte alla B230F som det går att ställa tändningen på).ok, jag får plana av nån milimeter. Och har kollat på den här dämpen/japs http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … edkap.html
E85-konvertera och öka förtändningen ännu mer, 20° förtändning är lagom på E85.

Ok. Ska byta till el fläkt. Katten ska bort tänkte ha en dämpare och en japs. Vad är fullflöds? Ska jag plana toppen?

Fullflödesdämpare är en dämpare som går rakt igenom. Japs-dämpare är fullflödesdämpare bara att där är själva dämparen "inbyggd" i ändröret.
(Alla biltemas universaldämpare är fullflödes om du är ute efter budgetalternativ).

Plana toppen bestämmer du själv. Har du tänkt överladda motorn senare så är det inte rekommenderat att göra något annat än riktplaning, men om du tänker köra enbart sugtrim så är det bara att plana någon millimeter wink

5 111 Inlägg
19 januari 2013
#11
R-kammen till b20 är inte "motsvarande" K-kam till B230, R-kammen är en ganska vass sak som är död på låga varv.


5 917 Inlägg
19 januari 2013
#12
Volvo544special65 skrev:
R-kammen till b20 är inte "motsvarande" K-kam till B230, R-kammen är en ganska vass sak som är död på låga varv.

Okej då var det inte så pålitlig information jag hade hittat.
Bra att du kommer med  rätt fakta smile


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#13
Var ute och kolla lite på bilen nu såg att det skulle va b230e men han värkar ha bytt till b230f insug för b230f har väll tändning bakom motorn om man säger på den hår sittermtändning vid kamräms kopan om man säger. Så det värkar vara b230e motor. Är det till nån fördel??

5 917 Inlägg
19 januari 2013
#14
Om det är en 240 sitter fördelaren alltid på blocket. Placeringen av fördelaren säger inget annat än vad för bil motorn suttit i.
Det ryms inte toppmonterad fördelare på 240 och därför är den alltid blockmonterad.
På 740 var fördelaren blockmonterad på de tidiga modellerna men byttes sedan till toppmonterad.
På 940 är det alltid toppmonterad fördelare.

För att se vad det är för B230-modell måste du kolla på vad det är för insug (men det går ju enkelt att byta insug så inte det lättaste att veta).
Annars står det instansat på en utgjutning längst upp på blocket vid 1ans cylinder i höjd med topplocket, men jag är inte säker på om det står B230A/E/F där kanske bara står B230. (1ans cylinder är längst fram på motorn).
Senast redigerat av simlar (19 januari 2013)


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Om det är en 240 sitter fördelaren alltid på blocket. Placeringen av fördelaren säger inget annat än vad för bil motorn suttit i.
Det ryms inte toppmonterad fördelare på 240 och därför är den alltid blockmonterad.
På 740 var fördelaren blockmonterad på de tidiga modellerna men byttes sedan till toppmonterad.
På 940 är det alltid toppmonterad fördelare.

För att se vad det är för B230-modell måste du kolla på vad det är för insug (men det går ju enkelt att byta insug så inte det lättaste att veta).
Annars står det instansat på en utgjutning längst upp på blocket vid 1ans cylinder i höjd med topplocket, men jag är inte säker på om det står B230A/E/F där kanske bara står B230. (1ans cylinder är längst fram på motorn).

ok det var fel av mig det är en b230f,

5 917 Inlägg
19 januari 2013
#16
tvedberg skrev:
simlar skrev:
Om det är en 240 sitter fördelaren alltid på blocket. Placeringen av fördelaren säger inget annat än vad för bil motorn suttit i.
Det ryms inte toppmonterad fördelare på 240 och därför är den alltid blockmonterad.
På 740 var fördelaren blockmonterad på de tidiga modellerna men byttes sedan till toppmonterad.
På 940 är det alltid toppmonterad fördelare.

För att se vad det är för B230-modell måste du kolla på vad det är för insug (men det går ju enkelt att byta insug så inte det lättaste att veta).
Annars står det instansat på en utgjutning längst upp på blocket vid 1ans cylinder i höjd med topplocket, men jag är inte säker på om det står B230A/E/F där kanske bara står B230. (1ans cylinder är längst fram på motorn).

ok det var fel av mig det är en b230f,

Man kan aldrig veta allt smile, speciellt då jag antar att du är ganska ny inom bilvärlden med tanke på informationen du skrivit i din förra tråd som blev låst.

Men det är bara att läsa på forum och i böcker och snacka med bilkunniga så lär man sig mycket wink


773 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#17
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:
Om det är en 240 sitter fördelaren alltid på blocket. Placeringen av fördelaren säger inget annat än vad för bil motorn suttit i.
Det ryms inte toppmonterad fördelare på 240 och därför är den alltid blockmonterad.
På 740 var fördelaren blockmonterad på de tidiga modellerna men byttes sedan till toppmonterad.
På 940 är det alltid toppmonterad fördelare.

För att se vad det är för B230-modell måste du kolla på vad det är för insug (men det går ju enkelt att byta insug så inte det lättaste att veta).
Annars står det instansat på en utgjutning längst upp på blocket vid 1ans cylinder i höjd med topplocket, men jag är inte säker på om det står B230A/E/F där kanske bara står B230. (1ans cylinder är längst fram på motorn).

ok det var fel av mig det är en b230f,

Man kan aldrig veta allt smile, speciellt då jag antar att du är ganska ny inom bilvärlden med tanke på informationen du skrivit i din förra tråd som blev låst.

Men det är bara att läsa på forum och i böcker och snacka med bilkunniga så lär man sig mycket wink

är bara 14 har köpt en 240 a-traktor som är lite sliten som ska ficksas. skrev inte det för man får inte skriva om traktorer här. -.-
Senast redigerat av tvedberg (19 januari 2013)

5 917 Inlägg
19 januari 2013
#18
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

ok det var fel av mig det är en b230f,

Man kan aldrig veta allt smile, speciellt då jag antar att du är ganska ny inom bilvärlden med tanke på informationen du skrivit i din förra tråd som blev låst.

Men det är bara att läsa på forum och i böcker och snacka med bilkunniga så lär man sig mycket wink

är bara 14 har köpt en 240 a-traktor som är lite sliten som ska ficksas. skrev inte det för man får inte skriva om traktorer här. -.-

Ok låter fint det.
Nä det står i reglerna att man inte får diskutera fordon tänkta för personer under 18år, men men är ju bara skriva att det är en 240 med b230f enda skillnaden är ju att det är ett flak och förmodligen dubbla lådor på den (om det nu inte är bytt till enkellåda efter besiktning). Undanhålla orelevant information gör ju inget för att kunna hjälpa/svara på frågor/funderingar wink


773 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#19
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:

Man kan aldrig veta allt smile, speciellt då jag antar att du är ganska ny inom bilvärlden med tanke på informationen du skrivit i din förra tråd som blev låst.

Men det är bara att läsa på forum och i böcker och snacka med bilkunniga så lär man sig mycket wink

är bara 14 har köpt en 240 a-traktor som är lite sliten som ska ficksas. skrev inte det för man får inte skriva om traktorer här. -.-

Ok låter fint det.
Nä det står i reglerna att man inte får diskutera fordon tänkta för personer under 18år, men men är ju bara skriva att det är en 240 med b230f enda skillnaden är ju att det är ett flak och förmodligen dubbla lådor på den (om det nu inte är bytt till enkellåda efter besiktning). Undanhålla orelevant information gör ju inget för att kunna hjälpa/svara på frågor/funderingar wink

hej igen. när jag vrider på tändningen då blinkar varnings blinkersen fast den är avstängd och när man vrider på den där ratten som sitter brevid varvräknarn och som man ändrar så man kan ha helljus (vet inte vad den heter) när den står normalt sen när man har den i "normalt" läge så blinkar varnings blikersen som vanligt. den är fortfarande avstängd sen när man vrider den ett hack till då blinkar varnings blikersen dubbelt så fort. vad kan det vara för fel? jord fel? tack sam för hjälp.

5 917 Inlägg
22 januari 2013
#20
Låter som att det kan vara jordfel, har för mig det är ganska vanligt i 240.
Kolla över alla jordpunkter så dem är rena och fina och det inte finns oxid eller rost på dem.

Det vredet kallar iaf jag för ljusvred/ljusomkopplare.



Sök