Måste säga att det har varit en kul dag. Det kändes riktigt som ett kärt återseende att peta med bemun igen, tillsammans med min vapenbroder. Igår kväll satte jag batteriet på laddning. I morse satte jag mig bakom ratten, vred på nyckeln, och tammefan om inte den lille hjälten skuttade till liv direkt! Ett glatt, tveklöst rytande. Bara att sätta i backen och backa ut på gården.
Först gav vi oss på bagagerummet, eftersom det var det viktigast på chemat. Vi åkte till stålverket, köpte en plåt och E utnämnde sig själv till plåtbockare:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpgTyvärr kom jag inte ihåg att fota resultatet, men vi hade flyt och det blev bra. Ska fota senare.
Efter trunken gick vi till andra ändan av bilen... Slamret från motorn som blev orsaken till att jag ställde den i vintervila i höstas hade tyvärr inte försvunnit nånstans under vintern, snarare blivit värre. Det är inte bara det vanliga knacket från hydrauliska tryckare, utan ett rent gnissel...

Innan vi startade hade vi fyllt på olja, men under den minut vi hade igång motorn sjönk trycket från 40 till 20 psi. Så vi tänkte att motorn kanske inte orkar pumpa upp olja till toppen så den går torr... Vi tog upp ventilkåpan, men där var oljigt... Det är alltså veven eller en kolv som skurit.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpgTrist, men det blir alltså ett motorlyft i något skede... Måste också renovera turbon, den läcker både avgas och olja där.
Det v