7857
Sök

Batteri/Laddare frågor till alla kunniga (Kinetik)

111 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Tja!

Fråga 1.
Införskaffade igår ett Kinetik HC1200 + ett HC800.
Den förstnämnda ska ersätta standardbatteriet fram (då denna var det största Kinetikbatteriet som passade) och det sistnämnda skall placeras bak i bagaget för att driva mitt PRO 1000d steg samt 2st JBL POWER p1222.

Var batterierna ett bra val eller hade jag kunnat fått bättre för ca.4500kr som dessa kostade? Är det bra livslängd på dessa och kan de driva basarna länge med bilen avslagen?
Vill inte att de bara ska hålla 1år för att sedan vara förbrukade, eller att det inte går att starta bilen på kalla dagar osv.

Inköpsstället rekommenderade dessa varmt då de tillsammans ger/har 2150 CCA, men jag har tyvärr dålig koll på batteri-delen.

Fråga 2.
Måste man tänka på något speciellt när det kommer till laddare? Har för mig att det finns det modeller som man kan använda till att driva bilen vid t.ex. utställningar via ett eluttag? Om ni kanske vet något dylikt till ett bra pris dessutom?
Har lika dålig koll här!

Bilen är den 9-3:an ni ser i profilen.
Tacksam för svar! Mvh Danne
Senast redigerat av Matrix021 (19 januari 2013)

Allt är möjligt, även det omöjliga!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 januari 2013
Batterierna är vettiga men om du behövde de där batterierna till det steget är tveksamt, Exxide/tudor osv räcker gott o väl om man inte har högre krav på hur snabbt de ska släppa ifrån sig strömmen.
Om inte batteriet som satt i bilen var dåligt hade det räckt att köpa ett nytt av AGM-typ och ha bak i bilen.

Du lär inte kunna spela längre med bilen avstängd än andra batterier med samma antal Ah.

Ctek´s laddare är de som används oftast bland tävlande inom billjud eller utställare, inte för att de tvunget är bäst på att ladda eller billigast men de funkar i ur o skur, om det regnar på den eller -30 eller +40 så anpassar den laddspänningen efter det.
En sån här laddare räcker till de flesta om man inte ska driva hela anläggningen med bilen avstängd utan ha den till att ladda upp batterierna och underhållsladda: http://www.jula.se/batteriladdare-zafir … -ah-608061
Senast redigerat av Frippe_L (19 januari 2013)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

111 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Hmm, jag förstörde mitt förra 1000d steg pga dåligt med ström, allt är felsökt hos butiken och problemet hittat. Så jag har bestämt mig att inte göra om det misstaget, plus att gradera sig lite för framtiden om man bygger ut ytterligare. Känner att "cranken" är rätt viktig för mig, så då är dessa batterier bra alltså?
Vill även vara försäkrad mot blinkande lampor osv som jag pinsamt nog drabbades av förr.

Batteriet som sitter i är kasst, så det behövde bytas.
Ok, då kanske inte totalt 86ah något att komma med om man vill lira avslaget?

Tackar för länken! Funkar den modellen att driva systemet med bilen avslagen eller syftar du på dyrare modeller? Att driva hela systemet med bilen avslagen är även det viktigt för min del.

Mvh

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 januari 2013
Nja jag hade gärna haft ett org batteri på typ 70Ah eller hur mkt som får plats fram i de nyare 9-3 och sen ett lika stort eller större bak. Men om du nu ska spela länge utan ha bilen igång behöver du fler batterier än två. skaffa en voltmätare som kopplas in direkt på batteriet bak så du ser när det börjar bli för lågt (iaf under 12V vid basslagen).

Ang. laddare jag länkade till, läste du inte vad jag skrev?

Team-leader för Team1

111 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Ok, tackar smile Utbyggnation av batterier bak får bli en senare fråga isf.

Sorry om jag missuppfattade dig eller tänkte fel ang. laddaren. Men; "En sån här laddare räcker till de flesta om man inte ska driva hela anläggningen" tolkade jag som att det inte går att driva systemet med denna?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 januari 2013
Matrix021 skrev:

Sorry om jag missuppfattade dig eller tänkte fel ang. laddaren. Men; "En sån här laddare räcker till de flesta om man inte ska driva hela anläggningen" tolkade jag som att det inte går att driva systemet med denna?

ja om man INTE ska driva hela anläggningen menade jag precis det ja skrev. Det går visserligen att ha stereon igång på lägre volym men inte fullt ut, isf behöver du ett par stycken Ctek mxs25A eller annan laddare av större modell.

Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
19 januari 2013
När man har AGM-batterier (tex dessa Kinetic) så gäller det att laddaren har någon typ av begränsning av laddspänningen, annars finns risk att batteriet överladdas och pajjar i förtid. Detta gäller mest om man använder en enkel "garageladdare" som ger ut typ 17-18 V. Många av dagens laddare är elektroniska och har därför begränsad laddspänning, man ska normalt sett kunna använda "vilken laddare som helst" utan att skada batteriet.

Det brukar dock behövas litegrann annorlunda laddningssätt om batteriet ofta utsätts för djupa urladdningar, spänningen kan behöva höjas några tiondelar för att batteriet verkligen ska tillgodogöra sig laddningen. Då är det inte alla elektroniska laddare som riktigt räcker till, men exempelvis C-TEK ska fungera bra (finns även andra märken).

Angående att de där två batterierna tillsammans har ett CCA-värde på 2150 A tror jag inte på, däremot har de nog ett PCA-värde på 2150 A. Skillnaden i sättet att mäta CCA och PCA skiljer sig markant, CCA mäts vid -18 grader och PCA mäts vid (tror jag) +20-25 grader. Dessutom mäts PCA i ca 5 sekunder (finns dock ingen "standardmättid") och CCA mäts i 30 sekunder om man utgår ifrån EN-standard.

CCA står för "Cold Cranking Amps" och PCA står för "Pulse Cranking Amps". Sedan finns även PHCA som står för "Pulse Hot Cranking Amps", men vid vilken temperatur detta mäts är jag lite osäker på. Både PCA och PHCA är mätvärden som inte finns standardiserade, endast några få tillverkare använder dem (tex Stinger, Odyssey, Kinetic) och därför är det svårt att jämföra "vanliga" batteriers egenskaper med de jag räknade upp. smile

111 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Matrix021 skrev:

ja om man INTE ska driva hela anläggningen menade jag precis det ja skrev. Det går visserligen att ha stereon igång på lägre volym men inte fullt ut, isf behöver du ett par stycken Ctek mxs25A eller annan laddare av större modell.

Ok då uppfattade jag dig rätt men ändå fel haha smile Får kolla upp mxs25A laddaren du nämnde istället då helt enkelt!

Drönirettab skrev:
När man har AGM-batterier (tex dessa Kinetic) så gäller det att laddaren har någon typ av begränsning av laddspänningen, annars finns risk att batteriet överladdas och pajjar i förtid. Detta gäller mest om man använder en enkel "garageladdare" som ger ut typ 17-18 V. Många av dagens laddare är elektroniska och har därför begränsad laddspänning, man ska normalt sett kunna använda "vilken laddare som helst" utan att skada batteriet.

Det brukar dock behövas litegrann annorlunda laddningssätt om batteriet ofta utsätts för djupa urladdningar, spänningen kan behöva höjas några tiondelar för att batteriet verkligen ska tillgodogöra sig laddningen. Då är det inte alla elektroniska laddare som riktigt räcker till, men exempelvis C-TEK ska fungera bra (finns även andra märken).

Angående att de där två batterierna tillsammans har ett CCA-värde på 2150 A tror jag inte på, däremot har de nog ett PCA-värde på 2150 A. Skillnaden i sättet att mäta CCA och PCA skiljer sig markant, CCA mäts vid -18 grader och PCA mäts vid (tror jag) +20-25 grader. Dessutom mäts PCA i ca 5 sekunder (finns dock ingen "standardmättid") och CCA mäts i 30 sekunder om man utgår ifrån EN-standard.

CCA står för "Cold Cranking Amps" och PCA står för "Pulse Cranking Amps". Sedan finns även PHCA som står för "Pulse Hot Cranking Amps", men vid vilken temperatur detta mäts är jag lite osäker på. Både PCA och PHCA är mätvärden som inte finns standardiserade, endast några få tillverkare använder dem (tex Stinger, Odyssey, Kinetic) och därför är det svårt att jämföra "vanliga" batteriers egenskaper med de jag räknade upp. smile

Matnyttig info, tack! smile Dock står det överallt att det är CCA när man googlar upp saken, även på Kinetiks hemsida, men man vet ju att tillverkare alltid leker lite med siffror!

21 761 Inlägg
19 januari 2013
Jag har kikat in på Kinetiks hemsida en hel del gånger, men jag har hittills inte hittat någon information om deras CCA-värde. smile

Vart har du sett detta?

Den enda info som jag hittar om batterierna på hemsidan är hur många watt de är specade till och kapaciteten.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2013)

111 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Du har så rätt så, vet inte vart jag fick det ifrån isf :S Säkert en annan sida som jag fortfarande hade i huvvet smile haha

Sök