2347
Sök

Är detta en bra bil att börja med som första projekt och första bil?

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Hejsan,
Ska nu införskaffa min första bil, planerar att köpa en bil som det finns lite att göra på och sedan göra i ordning den.
Har hittat en i närheten av mig.
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=1

Jag har aldrig meckat med bil förut, men har meckat en hel del med 4-takts crossar och vet exakt hur en motor fungerar är detta att ta sig ann ett för stort uppdrag?

Mvh Nybörjare tongue

456 Inlägg
20 januari 2013
WilEck skrev:
Hejsan,
Ska nu införskaffa min första bil, planerar att köpa en bil som det finns lite att göra på och sedan göra i ordning den.
Har hittat en i närheten av mig.
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 14&w=1

Jag har aldrig meckat med bil förut, men har meckat en hel del med 4-takts crossar och vet exakt hur en motor fungerar är detta att ta sig ann ett för stort uppdrag?

Mvh Nybörjare tongue

Börja me volvo lättare,billigare samt roligare ...i början iafall... går det snätt så har du ny del bakom hörnet..
bmw e lite dyra o hålla på med samt svårare..

Mitt tipps .. Lycka Till

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Okej, men är helt inne på en bmw, att det kostar det vet jag men det kostar att ligga på topp. Om det skulle köra ihop sig så har jag polare som kan hjälpa mig smile Men vad tror ni om bilen?

Evildan
20 januari 2013
Välkommen till g.org

Fy fan så stökig den ser ut på insidan, är det ngn pundare som haft "the sugar munchies" som brukat den big_smile

Att montera en topp på den är väl inget jättesvårt, däremot vet du inte om det endast är toppen som är problemet eller hur bilen är körd och skött i övrigt
(interiörbilderna skvallrar väl en del om ointresse för fordonet och en slö inställning, annars hade man väl varit smart och städat ur havet med burkar och påsar innan man tog fotot?)
med oljebyten och övrig service, så jag hade stått över det projektet och börjat med förslgsvis ngn bil med bes anmärkningar då har du iaf en arbetsorder.
Senast redigerat av Evildan (20 januari 2013)

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Tack!
Japp jag såg det, men lite petflaskor och godispapper gör inte mig så mycket smile Jag har pratat med killen som säljer den och det är så att i höstas så hade kylaren gått sönder och han bytte ut den, men efter bytet och vid uppstart kom det rök från motorn, så trodde han packning var trasig och beslutade sig då för att plocka av toppen och då visade det sig att den var sprucken också. Senaste besiktningen så gick bilen igenom utan någon anmärkning och det var 2012 så jag tror nog att det endast är motorn, men frågan är hur lätt/svårt det är att då tag på en ny topp:/
mvh

680 Inlägg
20 januari 2013
skall du ha en bmw å kunna meka sj är e39 den sista modellen man jag hyfsat lätt meka med

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Okej, så det är bara dumt att köpa den? är ju väldigt lågt pris om man kan få ordning på den smile

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
20 januari 2013
jag skulle nog inte valt en 5-serie hade nog valt den mindre 3 serien roligare bilar tongue gärna någon 325 ifrån 90 talet skit bra! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Okej, men jag som så gärna vill ha en 5-serie e39 smile Är det ens möjligt för mig som ej meckat bil förut att klara av ett topp byte? smile

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
20 januari 2013
WilEck skrev:
Okej, men jag som så gärna vill ha en 5-serie e39 smile Är det ens möjligt för mig som ej meckat bil förut att klara av ett topp byte? smile

tror jag säkert smile inget är omöjligt! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

Evildan
20 januari 2013
WilEck skrev:

e39 är i mitt tycke ngt av det bästa som BMW skruvat ihop och en mkt bra bil, och jag är inget BMW fan på ngt vis, tvärtom.
Enkel okomplicerad teknik i e39, du klarar med en haynes bok lätt av ett toppbyte om du är normalbegåvad wink
Känns den rätt så åk och hämta den, du fick ju även en bra känsla av att säljaren trots innanmätet verkade vettig.
Toppar finns på annonssidor/skroten.

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
okej, dem kan ju bli vrål snygga också smile Japp, hur är det på e39orna, är det kam rem eller kam kedja? Jag har letat efter en topp men ej hittat någon behöver lite hjälp så jag kan se vad en sån kostar smile Ang milen, den har ju gått 35 tusen, är det något speciellt man ska kolla efter? smile

564 Inlägg
20 januari 2013
Det är kedja på den.

Men trots 5000spänn så känns den dyr. Om du ska få tag i en fräsch topp, nya packningar, diverse annat krafs som behöver göras (Det är det alltid på en bil som rullat 35000mil), så är du uppe i samma belopp som en fungerande 528. Du kan ju heller inte provköra bilen, vilket göra att du köper grisen i säcken.

Bilmodellen är det däremot absolut inget fel på, men jag hade valt en bil som fungerar. Det brukar finnas saker att mecka med på dem också. wink

E39or finns det gott om på blocket, så att hitta en fungerande E39 för 10-15000 är inga större problem. smile

Evildan
20 januari 2013
http://www.blocket.se/orebro/BMW_523_e3 … 14&w=2
här är en, finns hur många som helst.
15k, bvsa.

ett objekt till för 5k:
http://www.blocket.se/orebro/BMW_523_e3 … 14&w=2
Senast redigerat av Evildan (20 januari 2013)

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Yes, jag förstår vad ni menar, klart man inte vill köpa grisen i säcken, men kan det verkligen vara så illa? Finns många e39or på blocket men väldigt få som faller min smak i färg osv tongue

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Kan inte någon hjälpa mig att hitta en topp så jag får en prisuppfattning? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 januari 2013
BMW är inget dumt val det är både enkla samt billiga bilar att driva, Volvo verkar vara populärt att jämföra med men en E39 skall i så fall jämföras med S80 och då är tysken enklare på alla sätt och vis än den store framhjulsdrivna svensken. Visst är gamla Volvo som driver bak enkla att arbeta med och har god tillgång på billiga delar, men samma sak gäller äldre BMW.

Men jag hade letat upp ett annat exemplar än den på annons, BMW´s sexa är en motor som tål mycket stryk men ingenting tål vad som helst. Så varför köpa en bil med defekt motor? Leta hellre upp ett slitet exemplar där bromsar, fram/bakvagn, kaross eller liknande är slitet men där det mekaniska är friskt.

Om du envisas så tror jag det är enklare och billigare att lyfta i en ny motor istället för att rädda den gamla, tvärt emot vanliga fördomar så går inte toppen på BMW sönder bara för att motorn kokar utan det krävs ordentligt med misshandel för att aluminiumsexan skall ge upp. Men när det väl skett kan det bli problem, är det bara toppen som är kass? Och hur är gängorna för topplocksbultarna, dom är ömtåliga när det är aluminium som är aktuellt. Är de trasiga eller har dragits sönder när toppen lossades av nuvarande ägare(?) står du inför mer problem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

24 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Japp, en volvo är finns inte på kartan, en bmw ska det vara! smile Jag resonerade exakt likadant angånde att en sån motor spricker inte hur som hellst så den kan ha haft ett hårt liv, men jag ska nog åka och kolla på den iallafall! Var inne på laga.se och såg att det fanns en hel del motorer och toppar med varierande prislapp smile Jag har absolut inte bestämt mig för just denna bil, men den verkar schysst utrustad både invändigt och utvändigt vilket drar uppmärksamheten oss mig smile

190 Inlägg
20 januari 2013
Köp ny motor på skroten och häng i tycker jag med som tidigare talare... Är sällan att det "bara" räcker att byta ex toppen, garanterat mer som kommer strula, Den lätta vägen enligt mig är nog att hänga i ny.

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

1 412 Inlägg
20 januari 2013
Den där tycker jag ser ut som ett enda stort problem.

Skräpig överallt vilket tyder på att ägaren inte varit sådär särskilt noga med den, gått långt, ser ut som rost på tröskeln och kass motor.

Det borde gå att få tag i en vettigare bil än den då den är så vanlig, E39:or kan ju bytas jämnt mot en kaffe och en muffins numera.  wink

Sök