Tyska motorer verkligen bäst?

Willmaister740
26 januari 2013 · 170 Inlägg

Nej, det kan jag inte påstå, motorerna till Volvo 740-240-940 serien håller för all evighet även 850.
Du dör tidigare än vad bilen gör. Det jag vill säga är att Svenskarnas motorer är bäst.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
OpelP1
26 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Willmaister740 skrev:
Nej, det kan jag inte påstå, motorerna till Volvo 740-240-940 serien håller för all evighet även 850.
Du dör tidigare än vad bilen gör. Det jag vill säga är att Svenskarnas motorer är bäst.

Bra att du skrev så, man hade ju kunnat tro att du var seriös annars. lol

ronkinpeace
26 januari 2013 · 150 Inlägg

Nu är jag varken helfrälst av varken Volvo eller BMW, då jag köper de bilar ja blir sugen på att testa, det är de äldre amerikanska bilarna som tilltalar mig mest smile  men om man tänker efter så är motorerna till Volvo 240-740-940 serien skottsäkra motorer, dom må var slöa och världens sämsta motorer enligt många men dom går och går, man kan pönta nästan hur mycke som helst och ändå så startar dom dagen efter i -25 utan motorvärmare smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
OpelP1
26 januari 2013 · 1 412 Inlägg

Jovisst dom tål mycket stryk men att dom går för evigt och man hinner dö innan dom lägger av osv blir bara löjligt.

ronkinpeace
26 januari 2013 · 150 Inlägg

OpelP1 skrev:
Jovisst dom tål mycket stryk men att dom går för evigt och man hinner dö innan dom lägger av osv blir bara löjligt.

jovisst det är väll att ta i att dom håller för evigt, men det är stryktåliga maskiner och det kan ingen neka till smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
OpelP1
26 januari 2013 · 1 412 Inlägg

ronkinpeace skrev:

OpelP1 skrev:
Jovisst dom tål mycket stryk men att dom går för evigt och man hinner dö innan dom lägger av osv blir bara löjligt.

jovisst det är väll att ta i att dom håller för evigt, men det är stryktåliga maskiner och det kan ingen neka till smile

Nejdå, är uppväxt med b20 och b23 då jag och farsan körde folkrace.
Min stackars 245 med b23 hade gått 35000 mil när vi byggde folkracebil av den och trimmade motorn utan att renovera.
Körde 9 tävlingar med 16,5kg uppmätt komp innan stödkanterna för kolvringarna sprack på 3 kolvar men övriga motorn var ok.

Inte illa. smile

Rquired Allmänt envis
26 januari 2013 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:
Lade även till den fakta som Rquired valde att utelämna.

Under 100 bättre än genomsnittet, över är sämre än genomsnittet.
E90/91 Reliability Index 173.00.
E60/61 Reliability Index 152.00.
Accord -02/-08 Reliability Index 56.00.
Avensis -03/-09 Reliability Index 77.00.

What is Reliability Index?
It's really quite simple. The higher the Reliability Index score, the worse the car is - the lower the score, the better. As a guideline, the average RI number on the 250 models we compare is 100.The Reliability Index figure is calculated as a combination of:

the number of times a car fails,
the cost of repairing it,
the average amount of time it spends off the road due to repairs
the average age and mileage of the vehicles we have on our books.

So it's not simply a case of recording how often a car breaks down - it's much more comprehensive than that and the data is constantly updated.

Jag valde att utelämna väldigt många siffror som talade för både för och emot olika märken, det går att fylla forumet med spaltmeter av statistik men det är självklart inte praktiskt genomförbart. Det är trots allt jag som skriver mina inlägg för vad de är värda, det finns inget annat alternativ än att lita på min förmåga eller oförmåga att avgöra vad som är mest intressant.

Hade jag velat framställa BMW-modellerna i så bra dager som möjligt hade jag knappast tagit med Toyota Avensis med 5% motorfel till exempel, det finns andra modeller från Japan jag kunde valt om jag velat vinkla mitt inlägg.

Reliability Index valde jag att utelämna för att det på något vis talar emot övriga siffror, vi tar 5-serie och Accord som ett exempel. Av de punkter WD anger att deras index baseras på borde femman få ett lägre index, för snittet på reparationskostnader, tid av vägen, genomsnittlig mätarställning och så vidare är bättre på den än Accord eller hur?

Då kvarstår den siffran Warranty Direct inte anger, antalet gånger ett fel uppstår. Hur många småfel har femman egentligen för att få 300% högre index, småfel som uppenbarligen tar 5 minuter att fixa utan att de tar betalt eftersom den är billigare att laga och står mindre på verkstaden i snitt än Accord?

Tycker Herr Evildan detta låter rimligt, att en rullande dator som E6x får en massa småfel som BMW-verkstäderna diagnoserar omedelbart och inte tar betalt för att åtgärda? Om inte så borde du förstå varför jag utelämnade ett index som hade behövt en mer ingående förklaring från britternas sida.

Herr Evildan, det tar sig.

Självklart skall statistik uppvisas i sin helhet, den blir väldigt missvisande annars, därav min kommentar och länkning till den fullständiga utredningen.

Exempel: ***

Huruvida din förmåga att utelämna statistik är till fördel för BMW efter att ha läst åtskilliga utav dina inlägg tidigare i andra trådar är för mig uppenbart, det är oftast väldigt vinklat till just BMWs fördel och ska ofta jämföras med andra helt ovidkommande för ämnet bilmärken eller problem.
Givetvis förstår jag att man kan vara förtjust i ett bilmärke, det är jag också, men när det börjar likna besatthet och total oförståelse att dessa så älskade bilar kan ha fel,svagheter och dyra ägandekostnader samt att det skall in i absurdum försvaras trots annorlunda visande statistik har det nog gått lite för långt för vad som kan anses vara ett sunt synset i sin kärlek över ett bilmärke.

Du har inte länkat till någon fullständig statistik i högre utsträckning än vad jag har, du har tagit vad som passade dig det vill säga det som var till nackdel för märket BMW. Exakt samma sak som du beskyller mig för att ha gjort, trots att jag presenterade siffror som var till både för och nackdel för BMW och även jag tipsade om vart man kunde hitta den kompletta statistiken.

Jag kanske är blind men i mina ögon börjar du bli lite löjlig vid det här laget när du påstår att jag är totalt oförstående inför att BMW kan ha fel och svagheter. Det är fritt fram för både dig och vem som än läser att gå bakåt genom min posthistorik, där har jag aldrig haft några problem att varna för dåliga motorer som M40, svagheter på bra motorer som kylsystemet M52 har, nämna att en 535d inte är något direkt ekonomisk val och så vidare.

Det stämmer väldigt illa överens med dina försök till en billig poäng på min bekostnad, och det från en användare som glatt rekommenderar bland annat japanskt på samma manér som jag rekommenderar tyskt. Vilket jag personligen inte ser något fel i men du tycker uppenbarligen annorlunda, man kanske inte är partisk om det är just japanskt man rekommenderar?

Och dessutom ser du spöken, inte någonstans har jag försvarat BMW´s placering på den listan mer än i ditt huvud. Jag påpekade att det finns riktigt bra och pålitliga modeller från märket som kontrast till många skadeglada kommentarer om att inget tyskt håller, men försvarade aldrig en placering BMW gjort sig förtjänta av genom att slarva när de byggt vissa motorer. 

Jag är garanterat ingen perfekt skribent men håll rent framför din egen dörr innan du börjar uppmana andra att göra detsamma, jag tror det är viktigt för att det skall bli ett trevligt forum av Garaget igen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ronkinpeace
27 januari 2013 · 150 Inlägg

OpelP1 skrev:

ronkinpeace skrev:

OpelP1 skrev:
Jovisst dom tål mycket stryk men att dom går för evigt och man hinner dö innan dom lägger av osv blir bara löjligt.

jovisst det är väll att ta i att dom håller för evigt, men det är stryktåliga maskiner och det kan ingen neka till smile

Nejdå, är uppväxt med b20 och b23 då jag och farsan körde folkrace.
Min stackars 245 med b23 hade gått 35000 mil när vi byggde folkracebil av den och trimmade motorn utan att renovera.
Körde 9 tävlingar med 16,5kg uppmätt komp innan stödkanterna för kolvringarna sprack på 3 kolvar men övriga motorn var ok.

Inte illa. smile

hehe nej det var inte dåligt smile

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
caromania Forummoderator
27 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Listan är ganska meningslös. Att klumpa ihop ett bilmärkes alla motorer under en ansenlig tid vad jag förstår, till en gemensam databas/fakta är ju rejält okunnigt (som vanligt) av motorpressen. Sedan blir det päron-äpplen.

Sedan är det 6 sidor av garaget i ett nötskal. Det handlar som vanligt om vad man själv tycker och har för begränsade erfarenheter. Och att sedan en del tar till med personpåhopp som är under deras egen nivå är riktigt tråkigt. Man kan ju hoppas att vissa som borde veta bättre går in och redigerar sina inlägg så vi får ett trevligare klimat och slipper löjliga tillägg i syfte att förminska personen man "argumenterar" med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 239 Inlägg

jagärbästochallaandraärsämstochtyskamotorerärsomsagtbästprecissomjapanskamotorerärlikabravolvogörbramaskinerochjänkarnaärtotaltvärdelösaitalienarnaklararendastbyggamotorersombehöverservicestupikvartenochalltärjättebra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Johan85 Avstängd
27 januari 2013 · 1 418 Inlägg

CHEEVA skrev:
jagärbästochallaandraärsämstochtyskamotorerärsomsagtbästprecissomjapanskamotorerärlikabravolvogörbramaskinerochjänkarnaärtotaltvärdelösaitalienarnaklararendastbyggamotorersombehöverservicestupikvartenochalltärjättebra

utbrott? smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2013 · 13 760 Inlägg

Willmaister740 skrev:
Nej, det kan jag inte påstå, motorerna till Volvo 740-240-940 serien håller för all evighet även 850.
Du dör tidigare än vad bilen gör. Det jag vill säga är att Svenskarnas motorer är bäst.

850 motorer lever inte för evigt..har misshandlat rödblockare sen jag fick körkort och dom dör inte..

iof fått bytt en topp efter en ventilbricka gick i 3bitar och slog ner ventilstyrningen
men det är oxå det enda riktiga ras jag fått

men vitblockare har jag dödat 3st utan minsta problem smile

fast så har jag haft vitblockare jag misshandlat något fruktansvärt som hållt.
ett lotteri

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 januari 2013 · 7 239 Inlägg

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
jagärbästochallaandraärsämstochtyskamotorerärsomsagtbästprecissomjapanskamotorerärlikabravolvogörbramaskinerochjänkarnaärtotaltvärdelösaitalienarnaklararendastbyggamotorersombehöverservicestupikvartenochalltärjättebra

utbrott? smile

helt rätt ... ganska tramsig tråd faktiskt

för vilka motorer är bäst ? bäst på vad ?

sen när man börjar dra upp en massa statistik hit och dit, statistik som ofta inte alls stämmer med mina egna och folk i min omgivnings erfarenheter, vad ska man då lita på ? en nisse med 0 koll på verkligheten som endast tittar på papper om dagarna eller ska man lite på sin egen erfarenhet ?

Senast redigerat av CHEEVA (27 januari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2013 · 13 760 Inlägg

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
jagärbästochallaandraärsämstochtyskamotorerärsomsagtbästprecissomjapanskamotorerärlikabravolvogörbramaskinerochjänkarnaärtotaltvärdelösaitalienarnaklararendastbyggamotorersombehöverservicestupikvartenochalltärjättebra

utbrott? smile

helt rätt ... ganska tramsig tråd faktiskt

för vilka motorer är bäst ? bäst på vad ?

sen när man börjar dra upp en massa statistik hit och dit, statistik som ofta inte alls stämmer med mina egna och folk i min omgivnings erfarenheter, vad ska man då lita på ? en nisse med 0 koll på verkligheten som endast tittar på papper om dagarna eller ska man lite på sin egen erfarenhet ?

finns bara en sak som är viktigt när det gäller en motor. resten är bara trams.

det är driftsäkerhet!
allt annat är ointresant för vem vill stå där på motorvägen vid rusningstrafik med en trasig motor?
spelar ingen roll om man har 40hk eller 700hk när skiten går sönder.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 januari 2013 · 3 929 Inlägg

CHEEVA skrev:

Johan85 skrev:

CHEEVA skrev:
jagärbästochallaandraärsämstochtyskamotorerärsomsagtbästprecissomjapanskamotorerärlikabravolvogörbramaskinerochjänkarnaärtotaltvärdelösaitalienarnaklararendastbyggamotorersombehöverservicestupikvartenochalltärjättebra

utbrott? smile

helt rätt ... ganska tramsig tråd faktiskt

för vilka motorer är bäst ? bäst på vad ?

sen när man börjar dra upp en massa statistik hit och dit, statistik som ofta inte alls stämmer med mina egna och folk i min omgivnings erfarenheter, vad ska man då lita på ? en nisse med 0 koll på verkligheten som endast tittar på papper om dagarna eller ska man lite på sin egen erfarenhet ?

Fast statistiken är baserad på folk erfarenheter. Eller egentligen inte bara det, utan på hur mycket fel det är.
En erfarenhet på fel är just hur mycket fel det är.

Jag förstår inte varför man inte kan räkna sånt här i statistik? Är ni alla så butthurt över att era favorit märken ligger långt ner på listan eller? Vem i helvete bryr sig?
Bara för att biljäveln ligger långt ner på en statistik lista ska ni inte börja gnälla om att den visst är bra osv. Tycker ni den är bra, fine. Men statistiken säger en sak och statistik brukar vara väldigt korrekt då den enkelt visar i detta fall vilka bilmärken som har mycket motorproblem. Den säger inte att din bil kommer till 100% ha problem om du t.ex har MG, inte alls. Den säger bara att si och så många procent av alla MG har motorproblem.
Vad är det som är så helvetes jävla svårt i denna tråd?.... roll

Är man dessa 80% som inte har haft problem med motorn så har man haft bra erfarenhet med den. Men det betyder inte att dessa 20% (som är en hög siffra) som har haft problem ljuger. Det betyder att du har fått en bil som fungerar, dom har inte fått det. Vilket betyder att det är dålig kvalité.

Senast redigerat av Thunderbird88 (27 januari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Low
27 januari 2013 · 3 318 Inlägg

För alla som gillar bakhjulsdrivet, ni vet vilken bil kommer ´bli populärast smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 januari 2013 · 3 929 Inlägg

Low skrev:
För alla som gillar bakhjulsdrivet, ni vet vilken bil kommer ´bli populärast smile

Ja självklart. Ferrari 250 GTO, världens dyraste bil. Dyr av anledningen att den är så eftertraktad wink Hör och häpna, bakhjulsdriven också!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Willmaister740
27 januari 2013 · 170 Inlägg

OpelP1 skrev:

Willmaister740 skrev:
Nej, det kan jag inte påstå, motorerna till Volvo 740-240-940 serien håller för all evighet även 850.
Du dör tidigare än vad bilen gör. Det jag vill säga är att Svenskarnas motorer är bäst.

Bra att du skrev så, man hade ju kunnat tro att du var seriös annars. lol

Jag var seriös wink

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang