Köpråd BMW 535d

Rquired Allmänt envis
22 januari 2013 · 12 512 Inlägg

En 535d med 272hk dricker enligt BMW 6.5L/100km vid landsvägskörning och 8.2L/mil blandad körning, en nyare med 286hk (From Mars 2007) vill ha 5.6L/100km landsväg och 6.9L/100km blandad körning.

Min far har en bil av den senare sorten jag vill minnas att det är en årsmodell 2009 eller 2010, och trots att han kör allt från fem till åtta tusen mil per år varav mycket blir på landsväg hamnar hans snittförbrukning på drygt 0.72 till närmre 0.8L/mil beroende på årstid och däckbestyckning. Och förbrukningen vid blandad körning över 0.8L/mil, vilket inte är några problem att få över 0.85L/mil om man vill.

Jag körde själv 30mil motorväg i 100-110km/h (halt) i ovanstående femma när han behövde låna min bil med dragkrok, och hamnade då på drygt 0.76L/mil uppmätt och inte taget från färddatorn. Inom familjen finns även en 535d från 2006, den brukar vilja ha något mer vid motsvarande körning så skillnaden mellan motorerna är större på pappret än i verkligheten skulle jag vilja påstå. Men visst en skillnad finns.

Men jag tror inte du kan räkna med en förbrukning under 0.7L/mil i praktiken med en 535d, inte på dålig svensk diesel åtminstone men jag antar att det är här hemma du tänkt köra? Som sagt så räkna med att den vill ha hyfsat mycket diesel, och se till den prestanda du får för pengarna istället! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbee_90
22 januari 2013 · 117 Inlägg

Rquired skrev:
En 535d med 272hk dricker enligt BMW 6.5L/100km vid landsvägskörning och 8.2L/mil blandad körning, en nyare med 286hk (From Mars 2007) vill ha 5.6L/100km landsväg och 6.9L/100km blandad körning.

Min far har en bil av den senare sorten jag vill minnas att det är en årsmodell 2009 eller 2010, och trots att han kör allt från fem till åtta tusen mil per år varav mycket blir på landsväg hamnar hans snittförbrukning på drygt 0.72 till närmre 0.8L/mil beroende på årstid och däckbestyckning. Och förbrukningen vid blandad körning över 0.8L/mil, vilket inte är några problem att få över 0.85L/mil om man vill.

Jag körde själv 30mil motorväg i 100-110km/h (halt) i ovanstående femma när han behövde låna min bil med dragkrok, och hamnade då på drygt 0.76L/mil uppmätt och inte taget från färddatorn. Inom familjen finns även en 535d från 2006, den brukar vilja ha något mer vid motsvarande körning så skillnaden mellan motorerna är större på pappret än i verkligheten skulle jag vilja påstå. Men visst en skillnad finns.

Men jag tror inte du kan räkna med en förbrukning under 0.7L/mil i praktiken med en 535d, inte på dålig svensk diesel åtminstone men jag antar att det är här hemma du tänkt köra? Som sagt så räkna med att den vill ha hyfsat mycket diesel, och se till den prestanda du får för pengarna istället! smile

Tack för svaret hade räknat med att den skulle dricka runt 0,8 och det tycker jag känns okej, det är ju som du skriver att man får prestandan istället.

tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Gäller det där med att partikellfiltret måste bytas på alla årsmod eller bara de äldre? Min Volvo C70 09 som jag hade behövde inte byta partikellfilter så tänkte om det är bättre på dom lite nyare mod typ från 08-09?

Rquired Allmänt envis
24 januari 2013 · 12 512 Inlägg

tobbee_90 skrev:
Gäller det där med att partikellfiltret måste bytas på alla årsmod eller bara de äldre? Min Volvo C70 09 som jag hade behövde inte byta partikellfilter så tänkte om det är bättre på dom lite nyare mod typ från 08-09?

Det finns inga evighetsfilter utan alla behöver bytas förr eller senare, även på Volvo. Det är en kemisk process, partiklarna behöver en katalysator för att fångas och förbrännas, och när den är förbrukad är filtret förbrukat. Däremot har vissa bilmodeller ett fast intervall för byte medan andra byter vid behov, en BMW varnar för byte när den märker att motståndet i filtret blivit för högt.

Om man kör mycket korta sträckor får filtret aldrig en chans att bli så varmt att reningsprocessen startar, då kan motståndet i filtret bli så högt att bilen varnar för byte trots att den kemiska processen inte är förbrukad. Många modeller inklusive BMW kan försöka tvinga fram detta även vid kortkörningar genom att höja avgastemperaturen, men det håller inte i längden och i det läget kan en manuell tvätt hjälpa, om filtret inte är så fullt med sot att det inte går och få rent.

Men när biltillverkarna skriver "underhållsfritt partikelfilter" syftar dom på att man inte behöver tillsätta diverse vätskor för att rengöra filtret utan att bilen sköter detta själv. Men byte det behövs på alla förr eller senare!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
torpis Forummoderator
24 januari 2013 · 10 572 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

Hur kollar man detta på ett tillförlitligt sätt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
thelaughingmadman
24 januari 2013 · 711 Inlägg

torpis skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

Hur kollar man detta på ett tillförlitligt sätt?

Hos t.ex. Bavaria kan de se servicehistorik, där miltalen är noterade - även i andra länder (t.ex. Tyskland).
Troligtvis kan de flesta aukt. BMW-återförsäljare, men det gäller väl att de har tillgång till systemet.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Rquired skrev:

tobbee_90 skrev:
Gäller det där med att partikellfiltret måste bytas på alla årsmod eller bara de äldre? Min Volvo C70 09 som jag hade behövde inte byta partikellfilter så tänkte om det är bättre på dom lite nyare mod typ från 08-09?

Det finns inga evighetsfilter utan alla behöver bytas förr eller senare, även på Volvo. Det är en kemisk process, partiklarna behöver en katalysator för att fångas och förbrännas, och när den är förbrukad är filtret förbrukat. Däremot har vissa bilmodeller ett fast intervall för byte medan andra byter vid behov, en BMW varnar för byte när den märker att motståndet i filtret blivit för högt.

Om man kör mycket korta sträckor får filtret aldrig en chans att bli så varmt att reningsprocessen startar, då kan motståndet i filtret bli så högt att bilen varnar för byte trots att den kemiska processen inte är förbrukad. Många modeller inklusive BMW kan försöka tvinga fram detta även vid kortkörningar genom att höja avgastemperaturen, men det håller inte i längden och i det läget kan en manuell tvätt hjälpa, om filtret inte är så fullt med sot att det inte går och få rent.

Men när biltillverkarna skriver "underhållsfritt partikelfilter" syftar dom på att man inte behöver tillsätta diverse vätskor för att rengöra filtret utan att bilen sköter detta själv. Men byte det behövs på alla förr eller senare!

Okej tack då vet jag, vad räknas som korta sträckor, kommer köra bilen till jobbet som är 3mil enkel resa det måste väl räcka för att den ska förbränna tillräckligt.

tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

Vart kollade du mätarställningen? Aa letar först efter m paket har sett att det är mycket snyggare med det.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 januari 2013 · 1 778 Inlägg

tobbee_90 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

Vart kollade du mätarställningen? Aa letar först efter m paket har sett att det är mycket snyggare med det.

Man ringer till en auktoriserad bmw verkstad och ger dem regnummret.
Dom flesta lämnar ut uppgifterna men endel inte.
Även en vanlig carfax rapport avslöjae mycket, men inte allt. Men det är ändå väl investerade 100 kronor innför ett köp.
Annara köper du ett inpa eller carsoft system och en laptop och kopplar in i bilen du kollar på, så kan du se den verkliga mätaratällningen.
Det ska tillläggas att den ena bilen jag tittade på var svensksåld., så det är ingen trygghet.

Senast redigerat av marwin_of_sweden (24 januari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

tobbee_90 skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Der känns som att dom viktigaste bitarna har tagits upp om 535d.
Jag vill bara tilllägga två saker.
Du måste kontrollera mätarställningen, jag har kollat på en 535d och en 530d, båda var mätarskruvade.
Och ett M-paket på bilen gör att den ser väldigt mycket bättre ut!

Vart kollade du mätarställningen? Aa letar först efter m paket har sett att det är mycket snyggare med det.

Man ringer till en auktoriserad bmw verkstad och ger dem regnummret.
Dom flesta lämnar ut uppgifterna men endel inte.
Även en vanlig carfax rapport avslöjae mycket, men inte allt. Men det är ändå väl investerade 100 kronor innför ett köp.
Annara köper du ett inpa eller carsoft system och en laptop och kopplar in i bilen du kollar på, så kan du se den verkliga mätaratällningen.
Det ska tillläggas att den ena bilen jag tittade på var svensksåld., så det är ingen trygghet.

Okej tack då kan det vara värt att ringa till bmw och ta en carfax rapport också för att vara på den säkra sidan. Så det är ingen sääkerhet att bara för att den är svensksåld att den inte har backad mätare.

Rquired Allmänt envis
24 januari 2013 · 12 512 Inlägg

tobbee_90 skrev:

Rquired skrev:

tobbee_90 skrev:
Gäller det där med att partikellfiltret måste bytas på alla årsmod eller bara de äldre? Min Volvo C70 09 som jag hade behövde inte byta partikellfilter så tänkte om det är bättre på dom lite nyare mod typ från 08-09?

Det finns inga evighetsfilter utan alla behöver bytas förr eller senare, även på Volvo. Det är en kemisk process, partiklarna behöver en katalysator för att fångas och förbrännas, och när den är förbrukad är filtret förbrukat. Däremot har vissa bilmodeller ett fast intervall för byte medan andra byter vid behov, en BMW varnar för byte när den märker att motståndet i filtret blivit för högt.

Om man kör mycket korta sträckor får filtret aldrig en chans att bli så varmt att reningsprocessen startar, då kan motståndet i filtret bli så högt att bilen varnar för byte trots att den kemiska processen inte är förbrukad. Många modeller inklusive BMW kan försöka tvinga fram detta även vid kortkörningar genom att höja avgastemperaturen, men det håller inte i längden och i det läget kan en manuell tvätt hjälpa, om filtret inte är så fullt med sot att det inte går och få rent.

Men när biltillverkarna skriver "underhållsfritt partikelfilter" syftar dom på att man inte behöver tillsätta diverse vätskor för att rengöra filtret utan att bilen sköter detta själv. Men byte det behövs på alla förr eller senare!

Okej tack då vet jag, vad räknas som korta sträckor, kommer köra bilen till jobbet som är 3mil enkel resa det måste väl räcka för att den ska förbränna tillräckligt.

Ja det bör fungera, men en del kör sträckor på 4-6km enkel resa till jobbet och det mår ingen bil bra av. Dessutom kör du väl några längre resor då och då antar jag, och då hinner den utan tvekan rena filtret om man inte fyllt filtret med sot under korta körningar enligt ovan.

Angående mätarställning så ta en titt på importguiden på Autopower.se, den fokuserar visserligen på att importera en bil själv men en del av momenten de går igenom fungerar även om man ska kolla upp en importbil i Sverige så den kan vara nyttig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Rquired skrev:

tobbee_90 skrev:

Rquired skrev:

Det finns inga evighetsfilter utan alla behöver bytas förr eller senare, även på Volvo. Det är en kemisk process, partiklarna behöver en katalysator för att fångas och förbrännas, och när den är förbrukad är filtret förbrukat. Däremot har vissa bilmodeller ett fast intervall för byte medan andra byter vid behov, en BMW varnar för byte när den märker att motståndet i filtret blivit för högt.

Om man kör mycket korta sträckor får filtret aldrig en chans att bli så varmt att reningsprocessen startar, då kan motståndet i filtret bli så högt att bilen varnar för byte trots att den kemiska processen inte är förbrukad. Många modeller inklusive BMW kan försöka tvinga fram detta även vid kortkörningar genom att höja avgastemperaturen, men det håller inte i längden och i det läget kan en manuell tvätt hjälpa, om filtret inte är så fullt med sot att det inte går och få rent.

Men när biltillverkarna skriver "underhållsfritt partikelfilter" syftar dom på att man inte behöver tillsätta diverse vätskor för att rengöra filtret utan att bilen sköter detta själv. Men byte det behövs på alla förr eller senare!

Okej tack då vet jag, vad räknas som korta sträckor, kommer köra bilen till jobbet som är 3mil enkel resa det måste väl räcka för att den ska förbränna tillräckligt.

Ja det bör fungera, men en del kör sträckor på 4-6km enkel resa till jobbet och det mår ingen bil bra av. Dessutom kör du väl några längre resor då och då antar jag, och då hinner den utan tvekan rena filtret om man inte fyllt filtret med sot under korta körningar enligt ovan.

Angående mätarställning så ta en titt på importguiden på Autopower.se, den fokuserar visserligen på att importera en bil själv men en del av momenten de går igenom fungerar även om man ska kolla upp en importbil i Sverige så den kan vara nyttig.

Ne de kan jag förstå att bilen inte mår bra av. Ja det händer ju att de blir endel längre resor också. Tack det ska jag gå in o kika på.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Så man kan säga att en 535d -06 som har gått 8000 mil fram och tillbaka till affären nog är mer sliten än en autobahn körd -08 som har gått 18.000 mil.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Någon som vet vart man kan testa bilen innan man köper en, läste att många gjorde ett M-Test men som jag förstår har motormännen lagt ner deras testcenter så finns det något annat ställe som går igenom bilen noggrant, har inte hittat bilen än så vet inte vart i sverige det ska ligga så är mest ute efter firmor som gör sånt sen kan jag själv kolla vilka som ligger närmast.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
24 januari 2013 · 1 778 Inlägg

tobbee_90 skrev:
Någon som vet vart man kan testa bilen innan man köper en, läste att många gjorde ett M-Test men som jag förstår har motormännen lagt ner deras testcenter så finns det något annat ställe som går igenom bilen noggrant, har inte hittat bilen än så vet inte vart i sverige det ska ligga så är mest ute efter firmor som gör sånt sen kan jag själv kolla vilka som ligger närmast.

Du kan ju alltid rulla in på bilprovningen och be om en riktigt noggrann besiktning.
Det har jag gjort direkt när jag har köpt på bilfirma när man har garanti på bilen.
Du ska se hur en besiktningsman skiner upp när man ber honom va så petig han bara kan:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Rquired Allmänt envis
24 januari 2013 · 12 512 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

tobbee_90 skrev:
Någon som vet vart man kan testa bilen innan man köper en, läste att många gjorde ett M-Test men som jag förstår har motormännen lagt ner deras testcenter så finns det något annat ställe som går igenom bilen noggrant, har inte hittat bilen än så vet inte vart i sverige det ska ligga så är mest ute efter firmor som gör sånt sen kan jag själv kolla vilka som ligger närmast.

Du kan ju alltid rulla in på bilprovningen och be om en riktigt noggrann besiktning.
Det har jag gjort direkt när jag har köpt på bilfirma när man har garanti på bilen.
Du ska se hur en besiktningsman skiner upp när man ber honom va så petig han bara kan:)

Svensk Bilprovning utför exakt samma tjänst som Motormännen tidigare gjorde genom sitt M-test, fast hos SBP heter det Bildiagnos. Boka ett sådant när det är dags, SBP finns på de flesta orter och har ofta tider på kort varsel så det är vettigt! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Okej tack då vet jag, ngn som vet vad bilprovningen tar för en bildiagnos?

Rquired Allmänt envis
24 januari 2013 · 12 512 Inlägg

tobbee_90 skrev:
Okej tack då vet jag, ngn som vet vad bilprovningen tar för en bildiagnos?

De tog cirka 1500:- sist jag gjorde en, men det var ett tag sedan så det har kanske stigit.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbee_90
24 januari 2013 · 117 Inlägg

Rquired skrev:

tobbee_90 skrev:
Okej tack då vet jag, ngn som vet vad bilprovningen tar för en bildiagnos?

De tog cirka 1500:- sist jag gjorde en, men det var ett tag sedan så det har kanske stigit.

Okej det kan de ju vara värt om det är ngt fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang