Regler för poke

Tyskestuk MK Stance Squad
1 februari 2013 · 139 Inlägg

Tjenare , i sommras blev jag stoppad av ett par poliser med min golf som jag hade slängt på 8" breda plåt, de påpekade detta rejält och mätte upp bilen m.m. Dock har jag försökt få fram lite mer info om just poke vad som är lagligt osv. Har hört att så länge däcket sticker utanför skärmen så är det lugnt? Och det gjorde inte mina, ser ju fler stukade bilar som kör galet mycket bredare än jag!

Vad säger lagen om poke osv, för jag åkte ju nästan på ombess då, och nu skall jag bygga på ett nytt projekt och vill verkligen få koll på hur stort man kan smälla på, för polisen nämnde ju det även ifall Bess godkänner med poke så kan man ju fortfarande åka på ombess vilket är väldigt tråkigt!

Mvh galten

Senast redigerat av Tyskestuk (1 februari 2013)

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
DusanMandick Random Hero
1 februari 2013 · 4 047 Inlägg

förr var det olagligt att däcket sticker ut, nu får inget sticka utanför skärmkanten. men de flesta poliser lever kvar i tron om att det endast är däcket som ej få sticka ut

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 februari 2013 · 2 322 Inlägg

mitt sticker ut utav helvete ingen har sagt något än smile  eller ja på min gamla mk4 då smile


men så länge fälgen ligger kant i kant med skärmen  eller innanför så  är allt lugnt.  mkt man kör på egen risk..  det är värt några 100 i böter ibland.  bara plocka bort  - bes - plocka dit - köra vidare tongue

Sverige är vekt när det kommer till sånt här smile

rickylicious Webbutvecklare
2 februari 2013 · 2 369 Inlägg

Inget får sticka ut. Det går ett felaktigt rykte att "bara slitbanan är innanför..." men nej, fälgen får inte sticka ut oavsett vart du har gummit smile Att några lyckas besiktiga med "poke" gör det inte lagligt.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
schnauz
2 februari 2013 · 1 758 Inlägg

rickylicious skrev:
Inget får sticka ut. Det går ett felaktigt rykte att "bara slitbanan är innanför..." men nej, fälgen får inte sticka ut oavsett vart du har gummit smile Att några lyckas besiktiga med "poke" gör det inte lagligt.

Stämmer bra. I Tyskland däremot är det slitbanan som gäller, troligen därifrån ryktet kommer. Kallas ju inte "Tyskstuk" utan anledning! tongue

Tyskestuk MK Stance Squad
2 februari 2013 · 139 Inlägg

Okej, tack för de givande svaren, det får bli som förra gången då, tjöta sig ur situationen och spela dum som jag gjorde sist, där jag sa att han som sålde bilen sa att detta var lagligt bla bla och man har andra fälgar hemma och sätta på, så brukar de släppa en, och sen fortsätter man köra utan att byta wink

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
RobiinK Rust Is Not A Crime
3 februari 2013 · 1 215 Inlägg

dåliga poliser ni har, i kalmar blev jag stoppad med min kadett och min fälgkant var ca 3cm utanför skärmkanten, men dom tyckte bara det var fränt big_smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
4 februari 2013 · 2 322 Inlägg

BunnA skrev:
dåliga poliser ni har, i kalmar blev jag stoppad med min kadett och min fälgkant var ca 3cm utanför skärmkanten, men dom tyckte bara det var fränt big_smile

beror ju på vad det är för slags poliser här i  kalmar med smile i nybro är de rätt skinkiga big_smile

RobiinK Rust Is Not A Crime
4 februari 2013 · 1 215 Inlägg

Dom flesta är trevliga, Nybro har jag lyckats undvika att bli stoppad i smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang