5282
Sök

Byta utväxling

9 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag har en 945 LTT -96 som jag kör ganska mycket motorväg med 120-140km/h.. (varvar ca 3500 i 140km/h) tycker att den varvar onödigt mycket, och därmed dricker bensin därefter.

Hur sänker jag utväxlingen på smidigaste sätt? byta bakaxel? byta låda? eller bara byta själva "utväxlingen" i den befintliga bakaxeln?

Tror att dagens utväxling är 3,31:1
Lådan är M90

Mkt tacksam för hjälp/svar!


1 758 Inlägg
3 februari 2013
#2
Finns två olika varianter av M90: M90L och M90H, där H står för hög utväxling och L står för låg utväxling.
Så börja med att kolla upp vilken du har.
Ska du ändra utväxlingen i övrigt är det troligen lättast att byta hela bakaxeln.

9 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#3
Ja, jag har läst lite om det.. kan ha fel, men tror att det var 960 som hade M90L..?
Tror det ska finnas en bakaxel (1031) med 3,15:1 i utväxling..

Kan detta stämma?


1 758 Inlägg
4 februari 2013
#4
Flinkstrom skrev:
Ja, jag har läst lite om det.. kan ha fel, men tror att det var 960 som hade M90L..?
Tror det ska finnas en bakaxel (1031) med 3,15:1 i utväxling..

Kan detta stämma?

M90L/H finns till både 940/960 och till både röd- och vitmotor.
1031 finns med 3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,91:1 och 4,10:1.

9 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#6
Nu ska man bara hitta en 1031 axel med 3,15:1... växer säkert inte på träd.. Dom satt på 244 DL -84 va?


Påstängd
1 197 Inlägg
4 februari 2013
#7
Flinkstrom skrev:
Nu ska man bara hitta en 1031 axel med 3,15:1... växer säkert inte på träd.. Dom satt på 244 DL -84 va?

240- axel passar inte 940!
Själva utväxlingen kanske passar dock, vågar inte svara riktigt på de. smile


9 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#8
aj fan!.. hmm existerar 3,15-utväxlingen i någon 940-axel?


9 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#9
Förresten, hur/var ser man om man har M90H eller M90L?


Påstängd
1 197 Inlägg
4 februari 2013
#10
Om man nu kan ta utväxlingen från en 240-axel och stoppa i en 940-axel så har du en 3,15 här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 1df65490a7

Vet inte om det går, 240 ska ha grövre drivaxlar (Och kortare) så diffen går inte att använda.


Team VeboTrim
322 Inlägg
4 februari 2013
#12
Här finns det lite info om M90lådan:

http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/info.html

Här finns även omräknare på vilken bakaxel o låda du ska ha:

http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Sen kan ja säga att det inte kommer funka med 240diff i 940 axeln. Diffen kanske passar men hastighetsmätare kommer inte funka. Drivaxlarna tror ja även är grövre.

Team VeboTrim @ Facebook

528 Inlägg
4 februari 2013
#14
men vill man inte ha en högre utväxling för att sänka varvtalet på en given hastighet?  Eller har jag fel? Första inlägget nämner en vilja att sänka utväxlingen, men då får man väl högre varv?

9 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#15
Jag kanske har fattat helt fel..? ingen hejjare på detta.. viljan är iallafall att sänka varvtalet.. Om jag har 3,31 idag, vad rekomenderas då för lösning? hade lätt kunnat sänka varvtalet minst 500rpm.. gärna mer, men man kan väl kanske inte ändra FÖR mkt heller kanske?..

Tacksam för hjälp


10 Inlägg
4 februari 2013
#16
För att sänka varvtalet borde du väl ha en bakaxel med "högre" utväxlingstal, ex 3.54 eller har jag fel?

528 Inlägg
4 februari 2013
#17
Jag böjer mig för bättre vetande.  Siffran på bakaxeln är vilken nedväxling man har.  XXX:yy innebär att per XX varv snurrar däcken YY varv.  Som jag förstår det.  Så du hade rätt, du ska ha så låg utväxling som möjligt.  Men samtidigt,  så kan det ju vara värt att räkna på.  Det är ju ren mattematik.  Välj önskat varvtal vid motorvägsfart och försök hitta utväxling som ligger i närheten?


Sök