Köpråd bil med körglädje 10-15k budget

Mickius
5 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Till Ts, Ett tips leta upp en Saab 9000 A50 helst med 2,3 Liters turbomotorn och gärna med optimerad box. Provkör den och känns lite hur den går. Tror inte du kommer bli missnöjd. Åkte i helgen med min Aero 80 mil och hade en snittförbrukning på 0,71l/m vilket jag anser är riktigt bra för en bil som väger lite och har lite under huven!

Fått ett par av mina vänner som varit riktigt frälsta i sina "egna" bilmärken att gå över till just 9000 efter en provtur i min bil-

Bara ett tips provköra kostar inget! big_smile

Mickius
5 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Busgrabb skrev:

mickius skrev:

Djo skrev:
volvo 240 såklart en sådan för 15 papp haru en hyffsad ena iallafal kanske inte gör pigga men går skräma upp om man har lust biliga att äga drar inte så farligt med soppa (beror på vikten på högerfoten) trevlig att köra med lite styvare fjädring typ sänkfjädrar så haru lite vägghålning också och så slipper du så mycket modernt jäkla data tjafs och krånglande elektronik.

dom som tycker dessa är trökiga kan då säga att jag får en heldel blikar med min när jag har 18tumarna på för med 18tumare fräch lack och sänkning är dom riktigt snygga. smile trevliga ärom att köra med.

Folk som hatar 240 har alldrig själv kört eller uplevt en i vetigt skik.

Pigg är nog det sista en gammal 240 är? vilket ts är ute efter. Ända sättet att få den pigg är via en turbomotor som måste skrämmas upp en bra bit! Vilket inte blir billigt alls!

Ägt många 240 när jag var yngre o ärligt sämre/tråkigare bil är svår o hitta! Där emot en väldigt trevlig vinterbil då den bara går o går oftast! Visst kan dom bli roliga när 10 tusentals kr är nerlagt men då finns det bra mycket bättre bilar o köpa!

Sämre bil än 240 får du nog ta tillbaka, inte för att den på något sätt är upphetsande eller rolig men en jävligt bra och slitstark bil är det.
Du själv har ju en som en måååånga ggr sämre.

Berätta gärna vad med en 240 som är bättre än min 9000? smile

Busgrabb Rejsa ?
5 februari 2013 · 2 959 Inlägg

mickius skrev:

Busgrabb skrev:

mickius skrev:

Pigg är nog det sista en gammal 240 är? vilket ts är ute efter. Ända sättet att få den pigg är via en turbomotor som måste skrämmas upp en bra bit! Vilket inte blir billigt alls!

Ägt många 240 när jag var yngre o ärligt sämre/tråkigare bil är svår o hitta! Där emot en väldigt trevlig vinterbil då den bara går o går oftast! Visst kan dom bli roliga när 10 tusentals kr är nerlagt men då finns det bra mycket bättre bilar o köpa!

Sämre bil än 240 får du nog ta tillbaka, inte för att den på något sätt är upphetsande eller rolig men en jävligt bra och slitstark bil är det.
Du själv har ju en som en måååånga ggr sämre.

Berätta gärna vad med en 240 som är bättre än min 9000? smile

Jag orkar faktiskt inte skriva så mycket wink
Men alltså det är ju bara att höra runt lite i bilkretsar och med lite kunniga mekare att tex Saab 9000 är ingen problemfri bra bil.
Att karossen är en bärande del och att den är som en båt att köra och att växellådorna flyger gör inte saken bättre.

Autotech
BMW 335D (2008)
Mickius
5 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Busgrabb skrev:

mickius skrev:

Busgrabb skrev:

Sämre bil än 240 får du nog ta tillbaka, inte för att den på något sätt är upphetsande eller rolig men en jävligt bra och slitstark bil är det.
Du själv har ju en som en måååånga ggr sämre.

Berätta gärna vad med en 240 som är bättre än min 9000? smile

Jag orkar faktiskt inte skriva så mycket wink
Men alltså det är ju bara att höra runt lite i bilkretsar och med lite kunniga mekare att tex Saab 9000 är ingen problemfri bra bil.
Att karossen är en bärande del och att den är som en båt att köra och att växellådorna flyger gör inte saken bättre.

Att växellådorna flyger? Haha jo o du menar att volvos gamla lådor flyger mindre då eller? Som en båt o köra kan jag inte riktigt hålla med om då en 240 är bra mycket vingligare än en 9000. Problemfri bil är nog ingen bil bara se alla trådar här inne som handlar om gamla volvos? Även saab bmw m.m. Där handlarnbog mer om hur man vårdar sin bil o tar hand om den.

Har du ägt o kört en nyare 9000 eftersom jag antar att du borde tala av egen erfarenhet?

packepk
5 februari 2013 · 124 Inlägg

mickius skrev:
Till Ts, Ett tips leta upp en Saab 9000 A50 helst med 2,3 Liters turbomotorn och gärna med optimerad box. Provkör den och känns lite hur den går. Tror inte du kommer bli missnöjd. Åkte i helgen med min Aero 80 mil och hade en snittförbrukning på 0,71l/m vilket jag anser är riktigt bra för en bil som väger lite och har lite under huven!

Fått ett par av mina vänner som varit riktigt frälsta i sina "egna" bilmärken att gå över till just 9000 efter en provtur i min bil-

Bara ett tips provköra kostar inget! big_smile

Hur mycket drar en 2.3 liters med en tung höger då?? wink

Evildan
5 februari 2013 ·

Eftersom du har kamkedja som krav finns det inte mkt att välja på för de slantarna.
Mercedes.
SAAB.
BMW, vissa har kamrem.
FORD Mondeo V6.

Kommer någon på ett annat bilmärke/modell med kamkedja för 10-15k så fyll på.

Mickius
5 februari 2013 · 4 670 Inlägg

packepk skrev:

mickius skrev:
Till Ts, Ett tips leta upp en Saab 9000 A50 helst med 2,3 Liters turbomotorn och gärna med optimerad box. Provkör den och känns lite hur den går. Tror inte du kommer bli missnöjd. Åkte i helgen med min Aero 80 mil och hade en snittförbrukning på 0,71l/m vilket jag anser är riktigt bra för en bil som väger lite och har lite under huven!

Fått ett par av mina vänner som varit riktigt frälsta i sina "egna" bilmärken att gå över till just 9000 efter en provtur i min bil-

Bara ett tips provköra kostar inget! big_smile

Hur mycket drar en 2.3 liters med en tung höger då?? wink

Som sagt låg på 0.71 med den i helgen o klart väder på hemvägen tillät ett par fullgasrepor emot lite Audi och BMW wink

Tror högsta jag haft är 0,93 med den blandad körning o hårdkörning. Tankar alltid fullt o tankar igen vid 15-20liter. Sen kört den korta sträckor till jobbet vilket drar upp förbrukningen lite mer så skulle säkert ligga lite lägre än 0,93 om det ej varit för jobbet.

Senast redigerat av mickius (5 februari 2013)

Busgrabb Rejsa ?
5 februari 2013 · 2 959 Inlägg

mickius skrev:

Busgrabb skrev:

mickius skrev:
Berätta gärna vad med en 240 som är bättre än min 9000? smile

Jag orkar faktiskt inte skriva så mycket wink
Men alltså det är ju bara att höra runt lite i bilkretsar och med lite kunniga mekare att tex Saab 9000 är ingen problemfri bra bil.
Att karossen är en bärande del och att den är som en båt att köra och att växellådorna flyger gör inte saken bättre.

Att växellådorna flyger? Haha jo o du menar att volvos gamla lådor flyger mindre då eller? Som en båt o köra kan jag inte riktigt hålla med om då en 240 är bra mycket vingligare än en 9000. Problemfri bil är nog ingen bil bara se alla trådar här inne som handlar om gamla volvos? Även saab bmw m.m. Där handlarnbog mer om hur man vårdar sin bil o tar hand om den.

Har du ägt o kört en nyare 9000 eftersom jag antar att du borde tala av egen erfarenhet?

Ja nä det är därför det finns så många mer 9000 än tex 850 eller 940 för dom är så mycket bättre.
Skiten har konkat och är värda noll på begagnatmarknaden och innan det gått back i 20 år...måste vara för att dom är så bra och sålde multum.

Nej skulle inte köpa en sådan själv men har haft ett par polare som har 9000 och problem har dom haft i överflöd.
Finns många trådar om trasgia Volvos men det finns en riktigt enkel förklaring till det.
Dom finns i fan så mycket större antal, dom körs fan så mycket hårde och dessutom vanligen av ungdommar.
Skulle man svinga omkring i en 9000 som raggar-Kalle gör i sin 740 så skulle det inte hålla ihop så länge.
Det var ju det mina polare gjorde, svinade på lite med sina kärror.

Det är ju typ därför Toyota har så bra statistik på bilprovningen, dom körs att medelålders kärringar, barnfamiljer och gamla gubbar.
Klart som fan att dom behandlas på ett annat sätt och därför får mindre nedslag på besikningen.
Nu säger jag inte att Toyota är kass men det är en liten gämförelse.

Senast redigerat av Busgrabb (5 februari 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Mickius
5 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Busgrabb skrev:

mickius skrev:

Busgrabb skrev:

Jag orkar faktiskt inte skriva så mycket wink
Men alltså det är ju bara att höra runt lite i bilkretsar och med lite kunniga mekare att tex Saab 9000 är ingen problemfri bra bil.
Att karossen är en bärande del och att den är som en båt att köra och att växellådorna flyger gör inte saken bättre.

Att växellådorna flyger? Haha jo o du menar att volvos gamla lådor flyger mindre då eller? Som en båt o köra kan jag inte riktigt hålla med om då en 240 är bra mycket vingligare än en 9000. Problemfri bil är nog ingen bil bara se alla trådar här inne som handlar om gamla volvos? Även saab bmw m.m. Där handlarnbog mer om hur man vårdar sin bil o tar hand om den.

Har du ägt o kört en nyare 9000 eftersom jag antar att du borde tala av egen erfarenhet?

Ja nä det är därför det finns så många mer 9000 än tex 850 eller 940 för dom är så mycket bättre.
Skiten har konkat och är värda noll på begagnatmarknaden och innan det gått back i 20 år...måste vara för att dom är så bra och sålde multum.

Nej skulle inte köpa en sådan själv men har haft ett par polare som har 9000 och problem har dom haft i överflöd.
Finns många trådar om trasgia Volvos men det finns en riktigt enkel förklaring till det.
Dom finns i fan så mycket större antal, dom körs fan så mycket hårde och dessutom vanligen av ungdommar.
Skulle man svinga omkring i en 9000 som raggar-Kalle gör i sin 740 så skulle det inte hålla ihop så länge.
Det var ju det mina polare gjorde, svinade på lite med sina kärror.

Det är ju typ därför Toyota har så bra statistik på bilprovningen, dom körs att medelålders kärringar, barnfamiljer och gamla gubbar.
Klart som fan att dom behandlas på ett annat sätt och därför får mindre nedslag på besikningen.
Nu säger jag inte att Toyota är kass men det är en liten gämförelse.

Att gå in på varför saab konka är väl inte riktigt rätt tråd detta. Sen är jag inte speciellt insatt i just varför dom gick i konkurs men läst o hört att dom gick minus på varje bil. Vilket ia i mina ögon visar att dom på äldre T5 motorerna monterade riktiga grejjer som höll! Vilket dom bevisligen gör oxå!

Men det hör inte hit i denna tråden! Ägt rätt många volvo o även BMW o seriöst dom rasar lika mycket som en saab gör! Volvos växellådor på gamla bilar är inge vidare. M90 är bättre o 850 är riktigt vra. Bmw ska vi inte ens tala om dom är ruskiga bra!

Men finsn ju faktiskt dom som kör en 600hk med saabs org låda på strippen m.m utan o rasa dom så handlar bog lite om vem som sitter bakom ratten.

packepk
5 februari 2013 · 124 Inlägg

mickius skrev:

packepk skrev:

mickius skrev:
Till Ts, Ett tips leta upp en Saab 9000 A50 helst med 2,3 Liters turbomotorn och gärna med optimerad box. Provkör den och känns lite hur den går. Tror inte du kommer bli missnöjd. Åkte i helgen med min Aero 80 mil och hade en snittförbrukning på 0,71l/m vilket jag anser är riktigt bra för en bil som väger lite och har lite under huven!

Fått ett par av mina vänner som varit riktigt frälsta i sina "egna" bilmärken att gå över till just 9000 efter en provtur i min bil-

Bara ett tips provköra kostar inget! big_smile

Hur mycket drar en 2.3 liters med en tung höger då?? wink

Som sagt låg på 0.71 med den i helgen o klart väder på hemvägen tillät ett par fullgasrepor emot lite Audi och BMW wink

Tror högsta jag haft är 0,93 med den blandad körning o hårdkörning. Tankar alltid fullt o tankar igen vid 15-20liter. Sen kört den korta sträckor till jobbet vilket drar upp förbrukningen lite mer så skulle säkert ligga lite lägre än 0,93 om det ej varit för jobbet.

Jaså! Jag har kollat in en 2.0 liters så den borde ju dra ännu mindre! wink men den har en trasig turbo! Är den dyr/ svår att byta? Går det att köra hem en bil med trasig turbo från nkpg till lkpg? Läste nått att man kunde klämma oljeslangen till turbon så skulle de gå?

Emilius Avstängd
5 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Då har jag handplockat lite bilar som bör stämma in på TS beskrivning,
med undantag för kamkedjan då, inte säker på att alla har kedja,
Volvon har ingen drivning på det sättet alls, och Golfen har både kedja och kamrem,
men det kanske går bra ändå!

http://www.blocket.se/varmland/Opel_Asc … =9&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Bmw_3_0_si … =9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_1 … =9&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Vw_Golf_ … =9&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Ka … =9&w=3

http://www.blocket.se/halland/Vw_Bubbla … =9&w=3

Varsågod!

Det är ju inga Saab 9000 eller Focusar, men det kanske duger roll

Andree
5 februari 2013 · 827 Inlägg

jag hade nog kollat på en bmw e36 323/325/328 elr kanske en volvo 850/855 T5-R

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
Echonator Köpingsbo i exil
5 februari 2013 · 507 Inlägg

packepk skrev:

mickius skrev:

packepk skrev:

Hur mycket drar en 2.3 liters med en tung höger då?? wink

Som sagt låg på 0.71 med den i helgen o klart väder på hemvägen tillät ett par fullgasrepor emot lite Audi och BMW wink

Tror högsta jag haft är 0,93 med den blandad körning o hårdkörning. Tankar alltid fullt o tankar igen vid 15-20liter. Sen kört den korta sträckor till jobbet vilket drar upp förbrukningen lite mer så skulle säkert ligga lite lägre än 0,93 om det ej varit för jobbet.

Jaså! Jag har kollat in en 2.0 liters så den borde ju dra ännu mindre! wink men den har en trasig turbo! Är den dyr/ svår att byta? Går det att köra hem en bil med trasig turbo från nkpg till lkpg? Läste nått att man kunde klämma oljeslangen till turbon så skulle de gå?

Det är faktiskt så att 2.3-liters drar mindre än 2.0.... Marginellt, men så är det smile

Vad gäller att byta turbon så är det inte alls komplicerat. Det värsta är ju om pinnbultarna har rostat fast.... Sen om du kan köra den korta sträckan mellan Norrköping och Linköping är helt beroende på hur pass trasig turbon är. Det bästa är om du kan bogsera hem den smile

Hur som haver, en fräsch 9000 2.3t hittar du garanterat inom din budget och är riktigt kul när du fått lite hjälp med mjukvaran wink

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
turbo_sport
5 februari 2013 · 390 Inlägg

Hahaha! Skulle Saab 9000 vara dåligare än en 240 big_smile Nää tror inte det.... En bättre för de slantarna får man leta efter, 9000 är en stark, snygg, robust och välbyggd bil. Alla bilar har sina problem men jag har ägt 5 9000 som alla gått över 30 000 mil utan några större bekymmer! smile Men kika även på 9-5, 9-3 mm Lika bra som en 9000 men man får bara en dassig 9-5 för det priset men en fin 9000 smile

Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Echonator Köpingsbo i exil
5 februari 2013 · 507 Inlägg

Ja för samma peng får man ju antingen en skapligt fräsch 9000 eller en sunkig 9-5.... Sen drogs ju tidiga 9-5 med en hel del elektronikproblem och oilsludge... Och en 9-5 i den här prisklassen brukar ju knappast vara ordentligt servad och omhändertagen wink

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
turbo_sport
5 februari 2013 · 390 Inlägg

Nej precis Echonator, bara dåligt omhändertagna 9-5:or i den prisklassen. Har första årmodellen av 9-5:an och har uppdaterat vevhusventilationen till den nyaste version 6. Då ska det inte vara problem med oilsludge, tog 30 min att byta den och 300 kr smile Hade en 9-5 1999 årsmodell som hade samma vevhusventilation sedan ny och samma turbo sedan ny, hade gått 32 000 mil när vi sålde den. Tror att oilsludge problemen ligger i att ägarna är slarviga med servicen smile

Echonator Köpingsbo i exil
5 februari 2013 · 507 Inlägg

turbo_sport skrev:
Nej precis Echonator, bara dåligt omhändertagna 9-5:or i den prisklassen. Har första årmodellen av 9-5:an och har uppdaterat vevhusventilationen till den nyaste version 6. Då ska det inte vara problem med oilsludge, tog 30 min att byta den och 300 kr smile Hade en 9-5 1999 årsmodell som hade samma vevhusventilation sedan ny och samma turbo sedan ny, hade gått 32 000 mil när vi sålde den. Tror att oilsludge problemen ligger i att ägarna är slarviga med servicen smile

Ja visst är det så smile Men det kvittar ju lite om man uppgraderar till version 6 när bilen gått kanske 25k mil med taskig service wink Är den bara bytt i ett tidigt skede och har väldokumenterad service så skulle iaf inte jag vara orolig smile Men som sagt, alla jävla elektronikproblem med de första årsmodellerna är inte roliga nu när de börjar bli till åren.... Vet inte om det är något genomgående, utan mest vad jag uppfattat det som neutral

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
turbo_sport
5 februari 2013 · 390 Inlägg

Visst ska de vara välservade och det gäller viken bil som helst, annars håller dom inte smile Elektronikproblem med? Jag har inte märkt något av elektronikproblem iaf smile

Echonator Köpingsbo i exil
5 februari 2013 · 507 Inlägg

turbo_sport skrev:
Visst ska de vara välservade och det gäller viken bil som helst, annars håller dom inte smile Elektronikproblem med? Jag har inte märkt något av elektronikproblem iaf smile

Det har varit centrallås, fläktstyrningar, pixelfel i SID, problem med DICE etc. Är väl kanske inte jättevanliga fel, men verkar inte ske lika ofta på senare 9-5 eller på 9000 för den delen wink

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Bompeman
5 februari 2013 · 679 Inlägg

volvo håller bättre än saab så är det bara, hur många volvo bilar rullar inte över 40 000 utan problem och då tuktas det en hel del, saab är jävla skit bilar

Och ja har både ägd och provkört en hel del saabar och fy fan säger ja

Senast redigerat av Bompeman (5 februari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang