Köpråd Saab 900 9-3 2.0 2.3 turbo

packepk
8 februari 2013 · 124 Inlägg

Jag fick aldrig några motsägelser varför jag ska undvika att köparn saab överhuvudtaget?
Fick bara lite råd att jag ska köpa en t5 istället för T7 och helst en mitsu-turbo

Går det att ta en mitsu-turbo från en 9000 och sätta i en 9-3a??

Andromeda Rumpmas
8 februari 2013 · 3 860 Inlägg

packepk skrev:
Jag fick aldrig några motsägelser varför jag ska undvika att köparn saab överhuvudtaget?
Fick bara lite råd att jag ska köpa en t5 istället för T7 och helst en mitsu-turbo

Går det att ta en mitsu-turbo från en 9000 och sätta i en 9-3a??

Vilka negativa aspekter kring Saab vill du höra då? Vanliga fel på modellerna och vilka modeller och motorer du bör undvika har du ju fått?

På din andra fråga: Varför sätta en mitsu från en Saab 9000 i en 9-3 när du kan sätta en från en 9-3 i en 9-3? Många sätter en 9-3 Aero-turbo i 150 eller 185-hästarn och fixar ett Aeroprogram. Du behöver en turbo och oljerör till 9-3 Aero. Men jag förstår inte varför du ett mitsu-agg i bra skick kostar några tusenlappar. Ska du då köpa bil + bättre begagnad turbo för 15k kan du nog inte lägga mer än 10k på bilen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
packepk
9 februari 2013 · 124 Inlägg

Andromeda skrev:

packepk skrev:
Jag fick aldrig några motsägelser varför jag ska undvika att köparn saab överhuvudtaget?
Fick bara lite råd att jag ska köpa en t5 istället för T7 och helst en mitsu-turbo

Går det att ta en mitsu-turbo från en 9000 och sätta i en 9-3a??

Vilka negativa aspekter kring Saab vill du höra då? Vanliga fel på modellerna och vilka modeller och motorer du bör undvika har du ju fått?

På din andra fråga: Varför sätta en mitsu från en Saab 9000 i en 9-3 när du kan sätta en från en 9-3 i en 9-3? Många sätter en 9-3 Aero-turbo i 150 eller 185-hästarn och fixar ett Aeroprogram. Du behöver en turbo och oljerör till 9-3 Aero. Men jag förstår inte varför du ett mitsu-agg i bra skick kostar några tusenlappar. Ska du då köpa bil + bättre begagnad turbo för 15k kan du nog inte lägga mer än 10k på bilen.

Men jag tänkte eftersom att du sa att en mitsu-turbo va i stort sett skottsäker så låter ju det helt underbart!
För jag vill ju inte ha en bil som alltid är trasig någonstans!

Men orginal turbon till 9-3an håller och funkar bra som den är eller? smile

AChr
9 februari 2013 · 336 Inlägg

Jag tycker precis som flera andra att du borde leta efter en 9000 istället. För det första så är det ju som många säger, att i den prisklassen är det mer sannolikt att du hittar en fräsch 9000 än en fräsch 9-3 eller 9-5.
Därmed mindre risk att du får en problembil som du senare måste lägga ut dyra pengar på att reparera.

Det verkar som du är mest inne på 9-3, och jag måste säga att jag tycker att 9000 är bättre på de flesta sätt. Om jag jämför min med familjens 9-3 2.0T/185 -99 så upplever jag min 9000 som mycket stabilare och bekvämare att köra. Ska du dessutom trimma blir skillnaden nog ännu större, eftersom OG9-3 som sagt inte har den stadigaste framvagnen.

Nej, jag tycker du ska leta upp en fin 9000 2.3T/200 eller en 9000 2.3t/170. FTT har magnetventil så där är det bara att byta styrboxen för lite extra pulver och om du hittar en LTT kan det finnas magnetventil (Om du har tur som jag), men inte säkert. Du bör väl dock kunna hitta en sådan på skroten för en inte allt för stor summa, om det nu skulle behövas.

Just turbo power, no real shit.
packepk
9 februari 2013 · 124 Inlägg

Saabfan1 skrev:
Jag tycker precis som flera andra att du borde leta efter en 9000 istället. För det första så är det ju som många säger, att i den prisklassen är det mer sannolikt att du hittar en fräsch 9000 än en fräsch 9-3 eller 9-5.
Därmed mindre risk att du får en problembil som du senare måste lägga ut dyra pengar på att reparera.

Det verkar som du är mest inne på 9-3, och jag måste säga att jag tycker att 9000 är bättre på de flesta sätt. Om jag jämför min med familjens 9-3 2.0T/185 -99 så upplever jag min 9000 som mycket stabilare och bekvämare att köra. Ska du dessutom trimma blir skillnaden nog ännu större, eftersom OG9-3 som sagt inte har den stadigaste framvagnen.

Nej, jag tycker du ska leta upp en fin 9000 2.3T/200 eller en 9000 2.3t/170. FTT har magnetventil så där är det bara att byta styrboxen för lite extra pulver och om du hittar en LTT kan det finnas magnetventil (Om du har tur som jag), men inte säkert. Du bör väl dock kunna hitta en sådan på skroten för en inte allt för stor summa, om det nu skulle behövas.

Mycket bra råd! Uppskattas!! Men vad är de för skillnad i bränsleförbrukningen på en 900 02.3 t och en 9-3 2.0t??

AChr
9 februari 2013 · 336 Inlägg

Min 9000 2.3t (LTT), som går med MapTun Steg 1 ligger väl på 0.95-1.00 l/mil, medan jag har för mig att vår 9-3 2.0t ligger på runt 0.85.

Skillnaden kan nog till stor del förklaras av att jag är 18 år och gasglad medan min far som kör 9-3:an är 50+ och kör lite lugnare, dessutom går 9-3:an nästan enbart mellan hemmet och hans jobb, en sträcka som består av ca 3 mil landsväg och kanske 3-4 km stadskörning medan min 9000 körs lite mer blandat.

Min far håller dessutom med om att min 9000 är bekvämare än 9-3:an. smile

Just turbo power, no real shit.
Andromeda Rumpmas
9 februari 2013 · 3 860 Inlägg

packepk skrev:

Saabfan1 skrev:
Jag tycker precis som flera andra att du borde leta efter en 9000 istället. För det första så är det ju som många säger, att i den prisklassen är det mer sannolikt att du hittar en fräsch 9000 än en fräsch 9-3 eller 9-5.
Därmed mindre risk att du får en problembil som du senare måste lägga ut dyra pengar på att reparera.

Det verkar som du är mest inne på 9-3, och jag måste säga att jag tycker att 9000 är bättre på de flesta sätt. Om jag jämför min med familjens 9-3 2.0T/185 -99 så upplever jag min 9000 som mycket stabilare och bekvämare att köra. Ska du dessutom trimma blir skillnaden nog ännu större, eftersom OG9-3 som sagt inte har den stadigaste framvagnen.

Nej, jag tycker du ska leta upp en fin 9000 2.3T/200 eller en 9000 2.3t/170. FTT har magnetventil så där är det bara att byta styrboxen för lite extra pulver och om du hittar en LTT kan det finnas magnetventil (Om du har tur som jag), men inte säkert. Du bör väl dock kunna hitta en sådan på skroten för en inte allt för stor summa, om det nu skulle behövas.

Mycket bra råd! Uppskattas!! Men vad är de för skillnad i bränsleförbrukningen på en 900 02.3 t och en 9-3 2.0t??

Jag har haft ng900, 9000 2,3T och en 9-3 Aero. För mig har förbrukningen varit samma på alla.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
trippelturbo Trucker
9 februari 2013 · 2 710 Inlägg

Ej haft 900 MEN haft 9000 2.3T (200hk) och 3 st 9-3 Aero (som den jag har nu) och förbrukningen har varit desamma på alla 4. Kan tilläggas att 9000 är tåligast!!

Jag tycker du ska köpa en 9000 2.3T med dom pengarna, är bra/fräsch 9-3 aero får du för strax under 50K, snarare.

Fart missbrukare
Tchn226
9 februari 2013 · 207 Inlägg

förbrukningen ligger ungefär densamma mellan dom 3 som flera svarat nu, däremot är 9000 chassi väldigt mjukt det med.. hissa upp ena sidan fram o öppna dörrarna så ser ni vad jag menar wink MEN det som krävs för att få 9-3 stumma i fronten är så lite så det är värt den lilla summan det kostar! tycker själv att 9-3 aero stolarna är skönare än 9000 aero är både att åka långt i och till sportigare körning

BMW 320 Ci (2003)
packepk
9 februari 2013 · 124 Inlägg

Tchn226 skrev:
förbrukningen ligger ungefär densamma mellan dom 3 som flera svarat nu, däremot är 9000 chassi väldigt mjukt det med.. hissa upp ena sidan fram o öppna dörrarna så ser ni vad jag menar wink MEN det som krävs för att få 9-3 stumma i fronten är så lite så det är värt den lilla summan det kostar! tycker själv att 9-3 aero stolarna är skönare än 9000 aero är både att åka långt i och till sportigare körning

Vad krävs de för att göra en 9-3a stum då? smile

Tchn226
9 februari 2013 · 207 Inlägg

packepk skrev:

Tchn226 skrev:
förbrukningen ligger ungefär densamma mellan dom 3 som flera svarat nu, däremot är 9000 chassi väldigt mjukt det med.. hissa upp ena sidan fram o öppna dörrarna så ser ni vad jag menar wink MEN det som krävs för att få 9-3 stumma i fronten är så lite så det är värt den lilla summan det kostar! tycker själv att 9-3 aero stolarna är skönare än 9000 aero är både att åka långt i och till sportigare körning

Vad krävs de för att göra en 9-3a stum då? smile

Styrväxelklämma (ca 1000kr) och kraftigare bussningar  (hel sats 2300kr)

Vill du ha det ÄNNU värre så att all komfort försvinner: aluminium och nylon bussningar.
men juh värre bussningar du använder, juh mindre komfort. aluminium och nylon rekommenderar jag bara om du ska ha bilen till bana eller vill ha så bra väghållning som möjligt med noll komfort

Senast redigerat av Tchn226 (9 februari 2013)

BMW 320 Ci (2003)
Andromeda Rumpmas
9 februari 2013 · 3 860 Inlägg

packepk skrev:

Tchn226 skrev:
förbrukningen ligger ungefär densamma mellan dom 3 som flera svarat nu, däremot är 9000 chassi väldigt mjukt det med.. hissa upp ena sidan fram o öppna dörrarna så ser ni vad jag menar wink MEN det som krävs för att få 9-3 stumma i fronten är så lite så det är värt den lilla summan det kostar! tycker själv att 9-3 aero stolarna är skönare än 9000 aero är både att åka långt i och till sportigare körning

Vad krävs de för att göra en 9-3a stum då? smile

Visst är det lite torque steer i en 9-3 med de 230 hk du får om skaffar ett steg1, men att byta til Powerflex är egentligen bara ett måste om du ska köra bana ofta. För att ta sig fram på väg duger original, man fr styra emot lite mer än på andra bilar när man drar på fullt, det är det enda.

Eller så skiter du i det och köper en saab 9000 istället.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
packepk
9 februari 2013 · 124 Inlägg

Jag kommer nog sikta på en 9000 med tanke på att den har mitsu-turbon i 200hk T5, men om jag hittar ett riktigt bra pris på 9-3an så blir de nog en sån! wink

Mickius
9 februari 2013 · 4 670 Inlägg

Sitter ingen mitsu org i 200hk 9000!!! Endast i 225hk om nu ingen bytt denna i efterhand på 200hk

Tchn226
9 februari 2013 · 207 Inlägg

mickius skrev:
Sitter ingen mitsu org i 200hk 9000!!! Endast i 225hk om nu ingen bytt denna i efterhand på 200hk

Nej det sitter ett T25 agg på även 200hk versionen.
enbart Aeron som har Mitsuagg.

BMW 320 Ci (2003)
jojje81 George
9 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Snacka om att stirra sig blind på mitsu agg. Precis som om den aldrig går sönder eller är odödlig.

Vi snackar gamla bilar nu med många mil på mätaren tänk på det.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
trippelturbo Trucker
9 februari 2013 · 2 710 Inlägg

Håller med jojje81

Och för mkt tänkande över nånting leder till att det ej blir alls!
Tvekan om du ska köpa en 9000 eller 9-3 och inte har pengarna till en 9-3? Varför inte vänta framåt sommaren och spara pengar fram till dess? Du får en nyare bil med mindre mil på mätaren och betydlig snyggare, förvisso ngt dyrare men då slipper du också vara så orolig över att den tex gått långt och att grejerna kan ge sig närsom..

Spelar inte så stor roll hur lång en bil gått, kring 20K på mätaren börjar många delar ge sig och då är det inte kul längre..

Köp en 9-3 aero med kring 15,000mil på mätaren så kan du nog köra några år utan att göra så mkt!

(Jag har kört 2000mil på knappt ett år utan att röra en skruv förutom att ha servat den 4 gånger, känns jätteskönt)

Fart missbrukare
Echonator Köpingsbo i exil
10 februari 2013 · 507 Inlägg

Sen kan man ju faktiskt poängtera att den Garrett T25 som sitter i 9000, NG900 och OG9-3 inte alls är speciellt dålig utan tål ganska mycket stryk innan den säger upp sig.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang