2713
Sök

Avgasvärden skyhöga Volvo 740 Turbo 1989

1 011 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Har problem med avgasvärderna på min bil. (Volvo 740 Turbo 1989)

Bilen tar mycket bensin iaf, det märks.

Enligt besiktningsmannen så är katten inte pajj då värdet på lambdasonden inte ligger för högt. Värdet är ju för lågt och det är ju för att det är för fet blandning.
Kan det vara så att Lamdasonden är kass? eller LMM?
Förra ägaren har ju pillat med bilen, Han hade bytt Bräsnlepump till något bättre sa han, kan han ha bytt fler saker som han inte nämde eftersom bilen går fruktansvärt dyrt.
Ska det vara gröna eller gula spridare originalt?

Postar bilder nedan på vad värderna ligger på.

Tacksam för svar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-274b982b1c0e4f728fe136e1ff8e1c42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-3d82c24656212505b635af5a40e01bc5.jpg
Värderna har dessutom stigit sedan förra besiktningen.

Vad kan felet vara? Någon som vet?


Tacksam för svar smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

2 452 Inlägg
14 februari 2013
#2
ska inte vara gula spridare vad jag kommer ihåg på denna turbon,har för mig dom ska vara grönturkosaktiga i färgen...om han bytt bränslepump så har han sanolikt chippat den med skulle jag gissa på...är nog bara o öppna boxen o kolla i den...

döden kommer tillbaka

1 011 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#3
turbodeath skrev:
ska inte vara gula spridare vad jag kommer ihåg på denna turbon,har för mig dom ska vara grönturkosaktiga i färgen...om han bytt bränslepump så har han sanolikt chippat den med skulle jag gissa på...är nog bara o öppna boxen o kolla i den...

Öppnade boxen förut, och det fanns ett chip som inte var sig likt dom andra i textutseende, Så förmodligen är den chippad.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

2 452 Inlägg
15 februari 2013
#4
släng upp en bild så kan vi säga direkt om den är chippad.....sitter i en sockel där chippet går att lyfta upp

döden kommer tillbaka

Drifters With Attitude
263 Inlägg
29 april 2013
#5
Drar igång denhär gamla tråden igen eftersom jag har samma problem och undrar ifall du fått iordning på det?


1 011 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#6
Maruchinu skrev:
Drar igång denhär gamla tråden igen eftersom jag har samma problem och undrar ifall du fått iordning på det?

Hur ser dina värden ut?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#7
Chrrille skrev:
Maruchinu skrev:
Drar igång denhär gamla tråden igen eftersom jag har samma problem och undrar ifall du fått iordning på det?

Hur ser dina värden ut?

Är HC-värdet högt och lamdavärdet för lågt så är Lamdasonden kass.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Drifters With Attitude
263 Inlägg
30 april 2013
#8
Chrrille skrev:
Chrrille skrev:
Maruchinu skrev:
Drar igång denhär gamla tråden igen eftersom jag har samma problem och undrar ifall du fått iordning på det?

Hur ser dina värden ut?

Är HC-värdet högt och lamdavärdet för lågt så är Lamdasonden kass.

Okej, lambda ligger på 0.8 ungefär och HC 600 CO 9 tror min katt också är död.


755 Inlägg
30 april 2013
#9
Kan vara en läcka i avgassystemet, vid grenröret vid o2sensorn, som gör att han skickar in mer soppa än vad han ska göra, har för mig att HC är oförbränd soppa

If you want to win, You mustn't loose.

1 011 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#10
Maruchinu skrev:
Chrrille skrev:
Chrrille skrev:
Hur ser dina värden ut?

Är HC-värdet högt och lamdavärdet för lågt så är Lamdasonden kass.

Okej, lambda ligger på 0.8 ungefär och HC 600 CO 9 tror min katt också är död.

Det är absolut lamdasonden. Eftersom du har HC på 600 & 08 på Lamdavärdet så är det sonden du måste byta. Katten är det inget fel på. Är HC-Halten låg och CO-halt skyhög så är katten kass. Men byt lamda till att börja med och kör ett par mil innan ny bes och får du.
och eftersom sonden är kass så lägger sig styrboxen i ett "Go home" läge och gör vad som krävs för att bilen ska gå att köra hem, och funkar inte lamdasonden så lägger styrboxen av.

Är Lamdavärdet för högt så har du troligtvis ett läckage innan sonden.
Senast redigerat av Chrrille (30 april 2013)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#11
MSpader skrev:
har för mig att HC är oförbränd soppa

Stämmer bra!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

41 Inlägg
30 april 2013
#12
Behöver inte alls vara lambda sonden det är fel på. 0.83 betyder att den går dunderfett, ungefär så fett som den skall ligga på fullast. Det kan vara fel på din lambda sond så den tror den går snålt å fettar på. Det kan även vara fel på en tempgivare så att den fettar på för kallstart. Det kan vara fel på din lmm så den tror du ligger på fullast.

Går den så fett så är det inte konstigt att dom andra värdena skenar iväg också


2 452 Inlägg
1 maj 2013
#13
säger fortfarande att bytta till orginalbränslepump samnt så byter du chipet som sitter i och spridarna så ska du se att den inte dränker motorn i bensin...o den går igenom utan problem.

döden kommer tillbaka

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
1 maj 2013
#14
Chrrille skrev:
Maruchinu skrev:
Chrrille skrev:
Är HC-värdet högt och lamdavärdet för lågt så är Lamdasonden kass.

Okej, lambda ligger på 0.8 ungefär och HC 600 CO 9 tror min katt också är död.

Det är absolut lamdasonden. Eftersom du har HC på 600 & 08 på Lamdavärdet så är det sonden du måste byta. Katten är det inget fel på. Är HC-Halten låg och CO-halt skyhög så är katten kass. Men byt lamda till att börja med och kör ett par mil innan ny bes och får du.
och eftersom sonden är kass så lägger sig styrboxen i ett "Go home" läge och gör vad som krävs för att bilen ska gå att köra hem, och funkar inte lamdasonden så lägger styrboxen av.

Är Lamdavärdet för högt så har du troligtvis ett läckage innan sonden.

Det fattas liksom lite i slutet av meningen tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
1 maj 2013
#15
Innan du börjar byta lamdasond så skulle jag byta olja filter luftfilter och tändstift. En service på bilen gör jäkligt mycket.

Har du tex väldigt gamal olja så är oljan fylld med bränslerester och sot. Då får man skyhöga avgasvärden. Det är sällan man behöver byta lambdasond. Även om man har ett igensatt luftfilter så andas inte motorn lika bra vilket resulterar i för lite luft till bränsle blandning. Då får man samma fenomen.

Samma med tändstiften. Är dom slitna ( förstort elektrod avstånd) så blir gnistan för svag och man får en ofullständig förbräning i motorn. Och då får man högt hc värde.

Man märker ganska tydligt på bränsle förbrukningen om man servar bilen.

Jag körde tex med min 940 turbo med ny servad motor, farthållare 4 vuxna i bilen och fullpackad baklucka på 0,75 ifrån nynäshamn till dalarna. Det är vissligen en resa på 40 mil. Innan servicen drog den strax över litern. Observera att den var ej chipad bara uppställt ladd.


41 Inlägg
2 maj 2013
#16
olja å luftfilter hjälper inte på lambda 0.83 skulle jag tro, Det är nånting som gör att det kommer alldeles för mycket soppa. Värre pump kan ju ge för högt soppa tryck om inte regulatorn klarar av flödet men skulle tro att orginal lätt klarar av en 044 pump iaf.


Drifters With Attitude
263 Inlägg
2 maj 2013
#17
Lunchman skrev:
olja å luftfilter hjälper inte på lambda 0.83 skulle jag tro, Det är nånting som gör att det kommer alldeles för mycket soppa. Värre pump kan ju ge för högt soppa tryck om inte regulatorn klarar av flödet men skulle tro att orginal lätt klarar av en 044 pump iaf.

Kan tillägga att vad jag vet ska det sitta org pump, inget är ändrat från förra bes


41 Inlägg
3 maj 2013
#18
Du kan ju mäta på signalen från lambdan å se om den arbetar som den skall. kommer inte ihåg vad det är för värden det får du googla men det funkar nått i still med det här

0.5v fett
1v lambda 1
1.5v snålt.

om det är lambdans fel att den går fett så kommer den visa 1.5v hela tiden så styrboxen tror att motorn går snålt och således fettar upp så mycket den kan/får. Funkar den borde den visa 0.5v hela tiden (eftersom den faktiskt går fett).
När det funkar som den skall kommer den pendla fram och tillbaks mitt i. Det är så en smalbandare funkar området kring lambda 1 är så smalt att den omöjligen kan hålla sig där så den pendlar fram å tillbaks för att hålla lambda 1.

Det hade jag kollat innan jag köpt nån sond för att prova norskfelsökning.

LMM kan du ju också kolla signalen på, mät å se om den ändrar sig med luftflödets ökning vid körning. Är den trasig kan styrboxen tro att att den ligger på höglast å skickar på en massa soppa som inte lambdan har tillåtelse att reglera ner men då borde den lampan tändas (eller kanske inte eftersom den tycker att den skall gå så fett där den tror du är i "mappen"). Den borde dock tändas om spridarna är bytt mot nå större och den går utanför området lambdan kan reglera. Så iofs låter det som du kan ha en kass sond vid närmare eftertanke. Men att lambdan är fel på avgasvärden behöver inte betyda att det är fel på sonden.

Är det fel på en tempgivare så den tror den är kall å går på kallstartsprogrammet så får du ingen felkod på lambdan att den går för fett för styrboxen gör precis som det är tänkt å kör fett.

Så ta å ohm mät tempgivaren till styrboxen, du har antagligen 2st en till tempmätaren och en till styrboxen. Mät den med kall motor, varmkör och mät igen. Den borde du kunna hitta rätt värden för en fungerande nånstans också om du googlar.

Så, nu har jag gett det utförligaste svaret jag kan. Hoppas du löser det.
Senast redigerat av Lunchman (3 maj 2013)


Drifters With Attitude
263 Inlägg
3 maj 2013
#19
Lunchman skrev:
................
Så, nu har jag gett det utförligaste svaret jag kan. Hoppas du löser det.

Jätte tack!
Jag kollade spridarbilden och 2 spridare hade riktigt konstig bild, så jag böt spridare dock 20cc större..
När  jag starta gick den riktigt jämnt och fint jämfört med innan, lät rent. Sen när jag skulle starta igen så startar INTE bilen, så nu är den död...
Senast redigerat av Maruchinu (3 maj 2013)


41 Inlägg
3 maj 2013
#20
Byter du till en annan spridare så kan det bli fel ändå beroende på hur den är byggd som kan ge en annan "karaktär", en spridare kan ha en tung nål å är trögdriven till en början medans en annan kan vara lättdriven, så om du sätter i spridare som är lika stora så kan det vara så att den ger mer vid tomgång än den andra men lika mycket på fullt. Sen finns det en till faktor, batterispänning. Har man inte rätt korrigering så kan den börja vandra i blandning beroende på batterispänning. Vi har pillat mycket med kompisens bil med större spridare å MS 1 för att försöka få den att ligga på lambda 1 på tomgång. Startar fläktarna så börjar den små snåla å gå ojämnt men slår du av lyset å fläktarna inte går kan den istället gå fett.

Men skall du få den att gå rätt, sätt i rätt spridare. Finns fina filmer på tuben om hur man rengör dom igenom att köra dom med batteri å köra rengöringsmedel från båda håll å pulsa spridaren, är det lågohms spridare så bör du ha ett motstånd till, ev kanske det inte behövs om du använder ett 9v batteri.
Senast redigerat av Lunchman (3 maj 2013)



Sök