"KÖPRÅD" Bmw e34 eller e30?

Granbacka
18 februari 2013 · 10 Inlägg

Hejsan tänkte fråga vad ni tycker passar bäst som förstabil av e34 525 (sedan modell) eller en e30 320/325. Vad kostar försäkringar, m.m. Ris och ros om båda. Tänkte köpa till sommaren och ha som projekt tills man blir 18 år. Vad skall man kolla extra på de båda modellerna när man åker och kollar på dom? Tack på förhand!

Senast redigerat av Granbacka (18 februari 2013)

Granbacka
18 februari 2013 · 10 Inlägg

Ni får också gärna berätta vad ni har för erfarenhet av e36.

sneJe
18 februari 2013 · 115 Inlägg

Jag har en 325iA E36. Trevlig bil, hyfsat pigg i motorn för att vara utan turbo. Dock tycker jag E34:an är trevligare att titta på! I nuläget skulle jag hellre köpa en manuell än en automat, men riktigt skönt att bara GLIDA med automaten! Kika gärna på bilen

Tänk på att kolla oljan så den inte läcker i topplockspackningen.
Jag hade läck på min termostat då denna är i plast, så kolla där så den inte läcker vatten.

Sen finns det säkert många andra som har fler och bättre tips på denna front!

IceEyes Varningar: För många..
18 februari 2013 · 2 552 Inlägg

Naturligtvis E34 med motiveringen att den är rymligare, mer komfortabel, tystare, säkrare, vackrare (personlig åsikt), och framför allt bör det vara enklare att hitta en E34 i bra skick.

E30 var och är fortfarande en oerhört populär busbil vilket sannolikt sätter sina spår med tiden. E34 är förvisso inte lika "busig" men likt väl är det en oerhört körglad bil.

Du hittar mycket värdefull information om båda modellerna på www.autopower.se

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
jimmzzan
18 februari 2013 · 1 168 Inlägg

Hittar du en fin e30 325 så kommer jag evigt va avis om du har en sån som 18års bil.

Rquired Allmänt envis
18 februari 2013 · 12 512 Inlägg

Jag är tråkig och börjar med att räkna bort E30, det är den klart äldsta modellen, den står högt i pris och är en lite sämre bil än E34 och E36 i allt från komfort, bränsleförbrukning och så vidare till en bakvagn med lömskt uppträdande i halka. Med åldern rätt får man ändå säga, E30 är en härlig modell men den vettigaste från BMW är det inte i mina ögon.

E34 är den mer klassiska BMWn, en släng från tyskarnas hysteri under 80-talet då de skulle skruva ihop bilarna nästan lite löjligt väl. E-klass W124 slog BMWn på fingrarna, men det är inte många bilmodeller som har den kassaskåpskänsla E34 bjuder på trots att modellen är 25år gammal.
Väldigt stryktålig modell där nackdelarna kan begränsas till slitage på grund av hög vikt och hård körning, tunt topplock på de två första årsmodellerna av 525i (M20-motorn som 1990 byttes till näst intill odödliga M50) och enklare former av elfel som ofta beror på ärg i kontakter vilket kan lösas med hjälp av en burk elspray. En hyfsat skött E34 lever länge.

E36 är lite enklare utförd än E34 och även om utseende är en smakfråga tycker jag inte att E36 har samma stil och pondus som storebror har. Men E36 har en betydligt trevligare styrning, ett mer konsekvent beteende och komfort som påminner om den i E34. Det är den modernare och smidigare bilen helt enkelt, från och med 1995 har den dessutom modernare motorer. En 323i eller 328i E36 är mest BMW för pengarna av de modeller som är aktuella här om du frågar mig.

Om du köper en E34 eller E36 så leta efter en bil med ASC vilket på BMW-språk står för ett effektivt antispinn-system, du kommer uppskatta den finessen tro mig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
thelaughingmadman
19 februari 2013 · 711 Inlägg

Rquired skrev:
Om du köper en E34 eller E36 så leta efter en bil med ASC vilket på BMW-språk står för ett effektivt antispinn-system, du kommer uppskatta den finessen tro mig!

Vill väl skjuta in att min E34 540iA:s ASC pajade ganska snabbt efter köpet av bilen - men det gjorde varken av eller till.

Kör med huvudet så klarar man sig utan antisladd, antispinn o.s.v.

I övrigt är Rquired:s inlägg ungefär samma som jag tycker.
Skulle satsat på E34 med M50-motor. Köp inte första bästa, det dyker upp någon i fint skick då och då.
Och tro mig, det är värt väntan.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Granbacka
19 februari 2013 · 10 Inlägg

Tack för alla svar. Vad tycker ni om denna bil, är det något att satsa på? http://www.findit.fi/sve/search/413403.htm och vad väger en sådan där bil, känns den kvick med sina 190 hästar??

Rquired Allmänt envis
19 februari 2013 · 12 512 Inlägg

Elektroniska hjälpmedel är inte till för att man skall kunna köra utan att tänka, utan minskar eller eliminerar konsekvenserna av att huvudet inte alltid är med dig eller tänker rätt. Det finns ingen som presterar 100% bakom ratten i alla lägen, och nyblivna förare har inte tillräckligt med erfarenhet för att göra så, därför är stabilitetskontroll en väldigt bra funktion.

Tror man att man klarar sig bättre utan detta tänker man fel skulle jag vilja påstå, därmed inte sagt att alla bilar utan hjälpmedel råkar ut för olyckor till höger och vänster. Men risken för en olycka är mycket högre.

Bilen du länkar till Granbacka ser fräsch ut på bilderna, men om 2000€ är ett bra pris för en sådan i Finland har jag ingen koll på? Kopplingen är ingen ursäkt i mina ögon, han påstår att bilen är körbar så varför inte besiktiga den eller ännu hellre reparera bilen?

En 525i väger lite drygt 1500kg beroende på utrustning och den har bra prestanda som räcker långt, kvick beror på vad du jämför med och vilka referenser du har. smile

Senast redigerat av Rquired (19 februari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Granbacka
20 februari 2013 · 10 Inlägg

2000€ är ungefär 20000-25000 kr. Kan man jämnföra den med en e36 med 140hk vid start. Kan det vara något annat än kopplingens trycklager som är fel när den inte är besiktad.??

SportPilot Ubåtsingenjör
20 februari 2013 · 7 232 Inlägg

2000 euro är ca 18000 kanske lite mindre än det också

men det är ändå ett högt pris för en e34 med svenska mått mätt, hur prisbilden i finland ser ut vet jag inte.
Med tanke på att den är obesiktigad så är det jävligt dyrt faktiskt

e34an är ju trevligare som brukis + att den relativt långa hjulbasen gör den väldigt stabil när du åker på bredden.
en e30 är som sagt en väldigt busig rolig bil, lätt i häcken och relativt pigg

http://www.findit.fi/sve/search/413640.htm skulle nästan vilja påstå att den är ett bra köp, börjar bli ovanliga nu

Senast redigerat av CHEEVA (20 februari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
20 februari 2013 · 12 512 Inlägg

Granbacka skrev:
2000€ är ungefär 20000-25000 kr. Kan man jämnföra den med en e36 med 140hk vid start. Kan det vara något annat än kopplingens trycklager som är fel när den inte är besiktad.??

Svårt att säga det händer att bilar blir ståendes utan ett enda fel på dem bara för att ägaren har ont om tid eller ork. Men det kan finnas fler fel det kan man inte veta för ens man tagit en titt på den om ens då, med svenska mått är den dyr å andra sidan kanske BMW E34 står lite högre i pris hos er än i Sverige?

Jag hade försökt besiktiga bilen innan ett köp, är den felfri bortsett från kopplingen ser jag ingen anledning att protestera?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Brådhis * Voff voff *
20 februari 2013 · 10 280 Inlägg

Generellt sett är bilar klart dyrare i Finland än i Sverige.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 februari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nyman1337 Hhehehehhest
20 februari 2013 · 375 Inlägg

E34 tycker jag personligen är en hel trevlig bil! både glida och leka med!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Germax
20 februari 2013 · 12 086 Inlägg

E34 är en på alla sätt bättre bil än E30.

Germax
20 februari 2013 · 12 086 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Om du köper en E34 eller E36 så leta efter en bil med ASC vilket på BMW-språk står för ett effektivt antispinn-system, du kommer uppskatta den finessen tro mig!

Vill väl skjuta in att min E34 540iA:s ASC pajade ganska snabbt efter köpet av bilen - men det gjorde varken av eller till.

Jag har haft ASC+T på alla mina 540 och det har räddat mig många gånger. Dels vid halka men även vid "aktiv körning" där min bak som stog som aktern på ett sjunkande skepp hade en tendens att fara iväg vid kraftiga G-krafter:)

thelaughingmadman
24 februari 2013 · 711 Inlägg

Germax skrev:

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Om du köper en E34 eller E36 så leta efter en bil med ASC vilket på BMW-språk står för ett effektivt antispinn-system, du kommer uppskatta den finessen tro mig!

Vill väl skjuta in att min E34 540iA:s ASC pajade ganska snabbt efter köpet av bilen - men det gjorde varken av eller till.

Jag har haft ASC+T på alla mina 540 och det har räddat mig många gånger. Dels vid halka men även vid "aktiv körning" där min bak som stog som aktern på ett sjunkande skepp hade en tendens att fara iväg vid kraftiga G-krafter:)

Hmm. Nu körde jag inte min 540 vintertid, kan tänka mig att det hjälp där. Å andra sidan har jag spenderat mycket vinteråkning bakom ratten på en Volvo 940 (inga hjälpsystem). Och det har gått utan problem.

Däremot hade jag aldrig problem med min 540 på sommaren - även om jag körde som en idiot för det mesta.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
uhlin
24 februari 2013 · 2 834 Inlägg

Jag säger E34 jag med, har haft en och saknar den, sålde den för att det var en automat, visst är det bekvämt med automat, men på en bmw ska det va manuell tycker jag.

Får du tag på en fin E34 så klipp till. Tänk på att du ska ha M50 motorn, kolla så vattenpump och termostathus är bytt. Om inte, gör det ganska snart. Bättre va hemma och byta detta än kanske va långt hemifrån och bilen börjar koka pga sprucket termostathus eller att skovelhjulet på vattenpumpen gjort sitt.

Titta på bussningar och leder i framvagn då det är ganska tunga bilar och det slits hårt, samt silentblock i bakvagn.

Bortsett från detta är det skottsäkra motorer, sköna att köra långt i, kraften finns där om du gör en omkörning, vill du leka lite går ju det med fast de är ganska stora.

Finns vanos på den du kollar på så lyssna efter tickande från den, har hört det kan va ganska dyrt att reparera/byta dessa, men samtidigt förespråkar jag den med vanos då bränsleekonomin blir lite lägre samtidigt det gör lite mer kraft på lägre varvtal och följer varvtalet uppåt.

Som sagt är jag själv ute efter en E34 då jag saknar den, trevliga bilar och säkra.

Lycka till

P.S Naturligtvis ska du ha 525:an då 520:en blir att kännas lite klen

Senast redigerat av uhlin (24 februari 2013)

Granbacka
27 februari 2013 · 10 Inlägg

Tackar för alla svar. Men finns det någon vänlig själ som vill berätta ungefär vad trafikförsäkringen är på den per år??. Så som jag förstår det så går det att ta och sladda på torr asfallt en solig sommarkväll om man så behagar, eller ....? smile

Granbacka
27 februari 2013 · 10 Inlägg

...och rostar 5 seriens bilar eller är dom vaccinerade mot det...?? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang