Renovering av en ford Galaxie Ranch Wagon från 59

Det första målet är att laga upp och rusta upp bilen och få den igenom besiktning, sen kommer det att ske en rullande renovering under tidens gång.
  • 72 Följare
  • 108 123 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 februari 2014
JohnWayne
17 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-ad206805ac7eedc2fbe622db0583bafa.jpg
Mätarhuset plockas även isär för att snyggas till lite när det ändå är dän.




http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-199c70a033a82049d27b9259a603b170.jpg
Hela den här delen är det som ska bytas ut hela urvärket så att säga och vad jag förstått så är det nästan helt döfött att försöka leta efter.

Kompletta mätartavlor brukar finnas på eBay nu som då smile

Jo men man ska ju veta att det inte är samma fel på dom som på min då det värkar vara ett vanligt fel att fjädern som ska dra tillbaka nålen är trasig. smile
Men jag har löst det än då. smile

Nå bra att det löste sig i alla fall smile

Ragger_sw
19 juli 2013 · 191 Inlägg

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Kompletta mätartavlor brukar finnas på eBay nu som då smile

Jo men man ska ju veta att det inte är samma fel på dom som på min då det värkar vara ett vanligt fel att fjädern som ska dra tillbaka nålen är trasig. smile
Men jag har löst det än då. smile

Nå bra att det löste sig i alla fall smile

Ja det är huvudsaken. smile

Men har dock handlat massa andra delar från ebay, blir ju fasen så mkt billigare än att köpa det här hemma. smile

JohnWayne
21 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

Jo men man ska ju veta att det inte är samma fel på dom som på min då det värkar vara ett vanligt fel att fjädern som ska dra tillbaka nålen är trasig. smile
Men jag har löst det än då. smile

Nå bra att det löste sig i alla fall smile

Ja det är huvudsaken. smile

Men har dock handlat massa andra delar från ebay, blir ju fasen så mkt billigare än att köpa det här hemma. smile

Jepp, man kan spara en hel del slantar genom att köpa grejorna själv smile

fadret
22 juli 2013 · 1 125 Inlägg

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Nå bra att det löste sig i alla fall smile

Ja det är huvudsaken. smile

Men har dock handlat massa andra delar från ebay, blir ju fasen så mkt billigare än att köpa det här hemma. smile

Jepp, man kan spara en hel del slantar genom att köpa grejorna själv smile

Kan bara säga att det är en verkligt trevlig kärra,jag och mina barn röstade på den i Askersund,ser verkligen bättre ut i verkligheten än på bilder.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Ragger_sw
22 juli 2013 · 191 Inlägg

fadret skrev:

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

Ja det är huvudsaken. smile

Men har dock handlat massa andra delar från ebay, blir ju fasen så mkt billigare än att köpa det här hemma. smile

Jepp, man kan spara en hel del slantar genom att köpa grejorna själv smile

Kan bara säga att det är en verkligt trevlig kärra,jag och mina barn röstade på den i Askersund,ser verkligen bättre ut i verkligheten än på bilder.

Tackar ja den är lite speciell. smile
Det va trevligt att prata med dig i Askersund. smile

volvoludwig
22 juli 2013 · 81 Inlägg

såg dig allt i helgen ! den ser ju riktigt bra ut nu ju!
det var jag som körde garres suburban! smile

Ragger_sw
23 juli 2013 · 191 Inlägg

volvoludwig skrev:
såg dig allt i helgen ! den ser ju riktigt bra ut nu ju!
det var jag som körde garres suburban! smile

Ja ha vad det du som körde åt garre hehe :-P
Tackar. :-)
ja nu så står hon sig fint jämter dom andra jänkarna på träffarna. :-)

Ragger_sw
8 augusti 2013 · 191 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-31125ea24562b1abc6cb2c1ff220bcbe.jpg
Nu har jag dock ingen bild på det men mätarhuset är helt iordningjort och uppmålade mätare till tank och tempmätare och alla trasiga lampor utbytta så allt funkar och det blev riktigt tjusigt faktist. smile bild kommer senare. smile
Nu till det tråkiga att fast jag bytte mätarenheten i hastighetsmätaren så funkade den inte så det va bara att fortsätta att felsöka men nu vet jag ju iaf att jag har en hel enhet uppe i mätarhuset så arbetet va ju inte ogjort. smile

Ragger_sw
21 augusti 2013 · 191 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-26430ea4689d4a87edce1f080516a2e3.jpg
Så nu är semester och allt slut så nu blir det lite mera uppdateringar igen smile

Det vart så här illa att det va bara att riva ner växellådan då felet va i den. Det va drevet som driver hastighetsmätaren i lådan som va kass.

Ragger_sw
26 augusti 2013 · 191 Inlägg

När jag hade fått isär lådan och fått Ur resterna av drevet så vart det till att börja leta efter ett nytt. Och det visade sig snart vara lättare än sagt. 
Det fanns en uppsjö med olika drev och va hos massa olika nissar och letade drev både nytt och begagnat. Men till slut så hittade jag en i Uppsala som hade böcker på vilken låda som hade vilket drev och det visade sig att det skulle vara ett ståldrev i min låda och inte ett plastdrev som det va.
Det vart ett dyrt drev men fick tag på ett iaf. :-)

fadret
26 augusti 2013 · 1 125 Inlägg

Ragger_sw skrev:
När jag hade fått isär lådan och fått Ur resterna av drevet så vart det till att börja leta efter ett nytt. Och det visade sig snart vara lättare än sagt. 
Det fanns en uppsjö med olika drev och va hos massa olika nissar och letade drev både nytt och begagnat. Men till slut så hittade jag en i Uppsala som hade böcker på vilken låda som hade vilket drev och det visade sig att det skulle vara ett ståldrev i min låda och inte ett plastdrev som det va.
Det vart ett dyrt drev men fick tag på ett iaf. :-)

Roligt att det går framåt

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
JohnWayne
27 augusti 2013 · 5 071 Inlägg

Ragger_sw skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-26430ea4689d4a87edce1f080516a2e3.jpg
Så nu är semester och allt slut så nu blir det lite mera uppdateringar igen smile

Det vart så här illa att det va bara att riva ner växellådan då felet va i den. Det va drevet som driver hastighetsmätaren i lådan som va kass.

3-växlad manuell? smile

Ragger_sw
28 augusti 2013 · 191 Inlägg

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-26430ea4689d4a87edce1f080516a2e3.jpg
Så nu är semester och allt slut så nu blir det lite mera uppdateringar igen smile

Det vart så här illa att det va bara att riva ner växellådan då felet va i den. Det va drevet som driver hastighetsmätaren i lådan som va kass.

3-växlad manuell? smile

Jupp helt riktigt. :-) inte många som har kvar dom manuella lådorna idag längre. :-)

fadret
7 september 2013 · 1 125 Inlägg

Du kan vara glad att du har din hemma,har köpt en Ranchero 59:a,ingen familjebil men den ska vara körbar till Askersund nästa år,hoppas vi kan ta ett snack då

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Ragger_sw
8 september 2013 · 191 Inlägg

fadret skrev:
Du kan vara glad att du har din hemma,har köpt en Ranchero 59:a,ingen familjebil men den ska vara körbar till Askersund nästa år,hoppas vi kan ta ett snack då

Okey gött ska bli intressant att se den.:-)

Ragger_sw
11 september 2013 · 191 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-d4b500f3a37feca649a4beaf8a378b95.jpg
Även drevet på vajern fick bli ett nytt då ändå köpte en ny vajer.

Men efter att ha satt ihop lådan nu och monterat tillbaka på bilen och provkört så funkar äntligen hastighetsmätaren efter väldigt många om och men.
Dyrt blev det men det va det värt. smile

JohnWayne
12 september 2013 · 5 071 Inlägg

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152966/152966-26430ea4689d4a87edce1f080516a2e3.jpg
Så nu är semester och allt slut så nu blir det lite mera uppdateringar igen smile

Det vart så här illa att det va bara att riva ner växellådan då felet va i den. Det va drevet som driver hastighetsmätaren i lådan som va kass.

3-växlad manuell? smile

Jupp helt riktigt. :-) inte många som har kvar dom manuella lådorna idag längre. :-)

Tyckte den liknade min smile Har en Ford-o-matic liggandes men om man börjar byta så vill man ju ha en trestegsautomat.

Ragger_sw
14 september 2013 · 191 Inlägg

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

3-växlad manuell? smile

Jupp helt riktigt. :-) inte många som har kvar dom manuella lådorna idag längre. :-)

Tyckte den liknade min smile Har en Ford-o-matic liggandes men om man börjar byta så vill man ju ha en trestegsautomat.

Mina planer är ju att ha kvar den manuella lådan men om det nu skulle bli någon automat så blir det nog en lite nyare låda.  :-)

JohnWayne
15 september 2013 · 5 071 Inlägg

Ragger_sw skrev:

JohnWayne skrev:

Ragger_sw skrev:

Jupp helt riktigt. :-) inte många som har kvar dom manuella lådorna idag längre. :-)

Tyckte den liknade min smile Har en Ford-o-matic liggandes men om man börjar byta så vill man ju ha en trestegsautomat.

Mina planer är ju att ha kvar den manuella lådan men om det nu skulle bli någon automat så blir det nog en lite nyare låda.  :-)

Vet du vilka lådor som passar på motorn?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang