Bilen dör när jag kopplar - Volvo 945 LTT

Bazzzinga
19 februari 2013 · 113 Inlägg

Hejsan!

Jag har en 945a från -95 som det tidigare satt öppen dumpventil på. På grund av orolig tomgång och att den dog när man kopplade om tomgångsmotorn var inkopplade så har jag nu demonterat dumpventilen och pluggat igen hålet helt sonika, för att framöver koppla in en återcirkulerande dumpventil.

Dock dör bilen fortfarande om man kopplar när den är varm, men tomgången är annars bra då den ligger på stadiga 600 rpm ungefär.

Hur löser man detta?

Kör man med tomgångsmotorn urkopplad så ligger ju tomgången och pendlar mellan 1000-1400 rpm ungefär, vilket jag anser är väldigt högt, men bilen dör i och för sig inte när man kopplar.

Uppskattar era tankar. Bilen ska nämligen besiktigas snart och skulle vilja ha ordning på tomgången.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Alfredzzon
19 februari 2013 · 21 Inlägg

Låter som vacum-läckage... Sitter originaldumpen kvar på turbon? Kollat alla vacumslangar så de inte är torrspruckna och dåliga?
Mvh

Bazzzinga
19 februari 2013 · 113 Inlägg

Alfredzzon skrev:
Låter som vacum-läckage... Sitter originaldumpen kvar på turbon? Kollat alla vacumslangar så de inte är torrspruckna och dåliga?
Mvh

Nej, det är en TB-58 som sitter på nu. Har inte kollat slangarna. Vilka ska kollas? Jag är inte speciellt påläst om bilmotorer, så vet inte vilka som är vakuumslangarna.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang