Saab 9-5 2.3t -98 renovering

Nästa steg, 3" avgas! få ner bilen på vägen.. känns som man kör en lyftkran så jävla hög som den är!
  • 33 Följare
  • 84 265 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 augusti 2015
stojf
2 augusti 2013 · 589 Inlägg

dålig på att uppdatera... har haft lite semester men inte hunnit pilla så mycket med bilen mest bara hållt på med båten å fiske. Men har massa saker som ska göras.. fram och bakvagns inställning, byta skivor och belägg, vill få dit nya dämpare med fjädrar också... men man blir så jävla snål. men det kommer när det kommer smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
TZAW
2 augusti 2013 · 64 Inlägg

vi väntar med spänning till du kommer igång igen big_smile men klart man kan ju inte alltid hålla på med bilen måste ju ha ett liv sidan om det med smile

stojf
4 augusti 2013 · 589 Inlägg

jaa jag med! börjar jobba nu på måndag igen så då kommer bilen rulla igång på riktigt igen. så får väl ta sig i kragen å åtgärda lite saker och uppdatera lite med bilder osv! kul att folk läser dom få uppdateringar man gör iaf!

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
TZAW
4 augusti 2013 · 64 Inlägg

Helt rätt :-) det är kul med 9-5 projekt oavsett vad som ska göras :-) vad har du för planer för bilen?

Mr_Lööf
6 augusti 2013 · 1 912 Inlägg

amoreex skrev:
Bara se till att tändkassetten står upp när du lackeraren den och även när du lägger den på tork..

Dem Skall INTE ligga ner ... det är olja i dem som kan rinna lite fel och sen när man startar med flera tusen volt och det saknar olja att kyla med kan de bara hända en sak.. wink

Detta är INGET jätteviktigt du kan ha dom liggandes åt alla väderstreck. Medans du skruvar i de 4 skruvarna och kopplar i kontaktstycket så har oljan hunnit rinna ner till spolarna. wink


Så för att återgå till projektet. Var en kul läsning på vad som har gjorts med bilen. Lägger prem på denna tråden.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
amoreex
6 augusti 2013 · 2 712 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

amoreex skrev:
Bara se till att tändkassetten står upp när du lackeraren den och även när du lägger den på tork..

Dem Skall INTE ligga ner ... det är olja i dem som kan rinna lite fel och sen när man startar med flera tusen volt och det saknar olja att kyla med kan de bara hända en sak.. wink

Detta är INGET jätteviktigt du kan ha dom liggandes åt alla väderstreck. Medans du skruvar i de 4 skruvarna och kopplar i kontaktstycket så har oljan hunnit rinna ner till spolarna. wink


Så för att återgå till projektet. Var en kul läsning på vad som har gjorts med bilen. Lägger prem på denna tråden.

//Mr_Lööf

Låter detta vara helt osakt.. med tanke på att alla säger olika.. dock måste det ju vara något med det att göra ?
Eftersom att enligt lite statestik jag hittade för ett tag sedan så går måååånga kassetter sönder efter ca 100-150 mils körning efter tändstiftbyte.. måste ju nästan ligga något i det...

Men låter de vara osakt.. har hört så mycket olika.. men om man ser det såhär.. det är en packning på nederdelen av spolen och en i ovankant.. eftersom den i ovankant ligger torr hela tiden så torkar den eftersom det är gummi

Och ifall oljan då rinner ut därifrån så är de inte 100 att allt rinner tbx wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
7 augusti 2013 · 589 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

amoreex skrev:
Bara se till att tändkassetten står upp när du lackeraren den och även när du lägger den på tork..

Dem Skall INTE ligga ner ... det är olja i dem som kan rinna lite fel och sen när man startar med flera tusen volt och det saknar olja att kyla med kan de bara hända en sak.. wink

Detta är INGET jätteviktigt du kan ha dom liggandes åt alla väderstreck. Medans du skruvar i de 4 skruvarna och kopplar i kontaktstycket så har oljan hunnit rinna ner till spolarna. wink


Så för att återgå till projektet. Var en kul läsning på vad som har gjorts med bilen. Lägger prem på denna tråden.

//Mr_Lööf

Roligt med nya läsare!

Mina planer just nu är såsom jag skrev, nya skivor, belägg, fjädring,  sen så ska bilen fräschas upp invändigt en hel del! men är rätt sugen på något nyare!
typ en 9-3 diesel 4wd tongue hade varit gött! men man ändrar sig hela tiden! Men idag så tvätta jag bilen utvändigt å i helgen ska jag rengöra den invändigt! smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
23 februari 2014 · 589 Inlägg

hej och hå. nu var det 37 år sedan jag skrev något här! men detta blir ett avslut iaf! Bilen som jag har suttit här och svurit om blev såld för några veckor sedan. jag köpte bilen för 3500kr och sålde den för 14500kr så jag är helnöjd! och har självklart köpt en annan bil nu! blev en saab 9-5 2.0t 2000 kombi, tanken är att jag ska börja bygga billjud. så vi får se om det blir något projekt av det eller bara bilder! tack alla ni som har hjälpt mig här i projekttråden!

Tack hej!!

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
14 juli 2015 · 2 712 Inlägg

Synd du lämnat SAAB numera och gått till VAG. hmm

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Chrille1982
4 augusti 2015 · 14 Inlägg

Hejsan en fråga vart köper man ALU rören som du har

stojf skrev:
idag hade jag lite tråkigt så jag bytte luftfilter och putsade lite :)

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

och som sagt så fick jag på 17" igår så nu känns bilen lite roligare!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Blir att spänna på handbromsen imorgon och kolla lite annat! hade inte tid och plats idag :)

Mr_Lööf
4 augusti 2015 · 1 912 Inlägg

amoreex skrev:
Synd du lämnat SAAB numera och gått till VAG. hmm

Jag får hålla med föregående talare.. hmm

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
stojf
4 augusti 2015 · 589 Inlägg

helt ifrån saab har jag inte gått wink det står en saab 900ng 2.0T på gården smile men ifall man känner sig rätt så kommer man falla tillbaka i saabträsket, men kul att prova på något annat smile och inte för att svära i kyrkan så är faktiskt skodan en förbannat trevlig liten bil, pigg som fan och underbar väghållning orginal smile dock så vinner saaben direkt man kommer upp i lite hastighet då skodan är så dåligt isolerad i jämförelse...

Alu tryckröret är orginal på vissa utan t7 motorerna. antingen så kollar du runt på lite bildemonteringar eller blocket ifall du ska få tag i en. minns inte om dom går att köpa nya hmm

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
5 augusti 2015 · 2 712 Inlägg

Aluröret satt väl på t7orna också?
98 till 99 typ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mr_Lööf
5 augusti 2015 · 1 912 Inlägg

amoreex skrev:
Aluröret satt väl på t7orna också?
98 till 99 typ?

Svar Ja.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang