Audi s4 laddtrycksproblem

volvodrifter
20 februari 2013 · 342 Inlägg

Tjena alla glada.

grejar lite med polarens audi s4 -92 (aan motor)

problemet vi har e att vid 4500rpm så går laddtrycket ner från 1,3bar till grundladd 0,3bar

jag har felsökt allt snart tror jag.

vi har en eländig felkod 00515 hall sender. (g40) som inte vill försvinna.

v har bytt givaren och kammrem men utan resultat
vi har även bytt spolar till 1,8t och stift
bilen är chippad med (303hk chip tror jag de va)
3" avgas med sportkatt
testat annan lmm.


någon här inne som e duktiga på dessa motorer skulle jag vara evigt tacksam om jag kunde hjälp av

//tobbe

S2RSR
21 februari 2013 · 24 Inlägg

Har ni kollat magnetventilen?

it_mutt Avstängd
21 februari 2013 · 10 388 Inlägg

volvodrifter skrev:
Tjena alla glada.

grejar lite med polarens audi s4 -92 (aan motor)

problemet vi har e att vid 4500rpm så går laddtrycket ner från 1,3bar till grundladd 0,3bar

jag har felsökt allt snart tror jag.

vi har en eländig felkod 00515 hall sender. (g40) som inte vill försvinna.

v har bytt givaren och kammrem men utan resultat
vi har även bytt spolar till 1,8t och stift
bilen är chippad med (303hk chip tror jag de va)
3" avgas med sportkatt
testat annan lmm.


någon här inne som e duktiga på dessa motorer skulle jag vara evigt tacksam om jag kunde hjälp av

//tobbe

Behöver ju inte vara givaren som är kass, kan vara kablaget också. Koden i sig KAN (bl.a) innebära "ingen signal"

men, för den sakens skull skulle jag testa ordningen; givare, kabel och slutligen ecm

På "äldre" kärror vet jag dock att felkoden kan uppstå för att motorn inte är igång. Så ett alternativ är att felläsa med motorn igång (var "gränsen" eller vilka kärror det berör är inget jag har liggande i något minnesfack i skallen dock)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lunchman
22 februari 2013 · 41 Inlägg

men den laddar fullt sen igen? sitte ju en "multitemp" givare, när den var kass på polarens så laddade den fullt en gång sen gick den in i felläge, starta du om motorn så ladda den fullt en gång till.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
volvodrifter
26 februari 2013 · 342 Inlägg

vi har plockat bort magnetventilen för att se om problemet ligger där men icke..

multitempgivare låter intressant får kolla närmare på den...

felkoden finns såfort man varvat över 4500rpm  vrf detta någon ide???

Thille
31 augusti 2013 · 4 Inlägg

tjena lunchman,,, min s4 -93 gör exakt samma sak. undrar om du fick ordning på din bil? vad va fel osv?

volvodrifter
4 september 2013 · 342 Inlägg

hallå alla här tongue  vi hitta felet tillslut och det va att kamaxelhjulets plåt till hallgivaren tatt i hallgivaren ytterst lite samt att remmen satt 2 kugg fel

Thille
6 oktober 2013 · 4 Inlägg

okej hmm, verkar det vara ett vanligt fel tro?  har börjat misstänka att min rem står fel så ska nog riva ner det hela och kolla den! men som sakt det konstiga är att bilen går jämt å fint? men men blir att kolla det, vad är lättast? att riva av kylare å allt så man kan se ordentligt eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang