5047
Sök

Vad kostar svetsgas och tråd?

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
Tänkte skaffa mig en MIG-svets nån gång inom en snar framtid, men jag funderar lite på vad det egentligen kostar att hålla på med MIG?

Största bekymret verkar ju vara gasen, har hört många som sagt att det är skitdyrt med gas, men en gång hittade jag nån gammal prislista från AGA där det stod nånting i stil med 800 kr för 20 liter argon, vilket jag tycker verkar helt överkomligt, vad kostar det riktigt? Måste man skriva kontrakt? Kan man inte bara knalla in med en tub och fylla på?

Hur är det med tråden? Dyraste jag hittar på Biltema är 0,8 kilo till rostfritt för 369 kr, vilket inte heller verkar som jordens undergång, även om man räknar med att köpa från en "riktig" tillverkare för circa dubbelt så mycket? Man svetsar ju ändå ett bra tag på det.

Det här är alltså helt vanlig svenssonsvetsning jag pratar om. Laga rost, fästa grejer, bygga dumheter och sånt...

7 385 Inlägg
25 februari 2013
vet inte vad tråden kostar, en vi fyller en flaska för 500kr... kan nog va 20liter  mison13 eller något i den stilen heter gasen

1 071 Inlägg
25 februari 2013
finns 5kg tuber som man inte behöver kontrakt på och airliquid (stavning) har 10kg som häller inte är hyr tuber finns ibland mison flaskor på blocket för 500-1500:- sen kostar fyllningen runt 600:-
Rostfri tråd och argon behövs inte om man ska svetsa svart stål 15kg med tråd kostar 400:- på jula så är ju inga mega pengar man pratar om

Onödigt inlägg^^

pim_pim
26 februari 2013
Tänk på att inte köpa för mycket tråd som bara ligger sen, färskvara på't.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
"Skitdyrt med gas" roll

Man tackar, bara att fortsätta spara till själva svetsen då tongue

Sök