Opel Rekord Coupé -68 (Tyskjänken)

Här kan ni följa min renovering/uppfräschning av min opel rekord coupé -68!
  • 46 Följare
  • 26 843 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 maj 2014
Liljenfeldt
26 februari 2013 · 121 Inlägg

Hallå hejsan!
Här tänkte jag visa lite vad som har hänt/kommer att hända med min gamla Opel, även kallad "Tyskjänken".

Hur den ser ut idag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-bc0962180122213e3dbf35ba221bada3.jpg

Först en liten berättelse om hur det gick till när bilen införskaffades:

Bilen införskaffades i maj 2012 nere i Växsjö. Efter en händelserik resa på 97 mil i en 245a som valde att haverera lite titt som tätt stod bilen äntligen hemma.

Saker som inträffade under denna minst sagt spännande färd var elfel i trailern vilket resulterade i många brända säkringar till en början, därefter gav vi upp och körde stealth-mode på kärran. Som om inte det vore nog så började hjullagret vänster fram börja sjunga halvvägs ner, men efter att vi hissade upp bilen och gav hjulet lite mild behandling (läs sparka och svära) så kunde vi fortsätta vår resa utan den ljuva musiken. Ca 20 minuter innan vi var framme, klockan närmade sig då midnatt, började bilen bluddra, stereon dog och instrumenteringen lös extremt svagt. Vi stannade och batteriet var stendött. Vi konstaterade att generatorremmarna var för dåligt spända, så detta åtgärdades och vi rullade igång bilen och fortsatte.

Nu var allt frid och fröjd tänkte vi. Vi beger oss till förutbestämd mötesplats, men så långt kom vi inte innan vi hade blåljus i backspegeln. Suck! Vi hade ju inga lampor på trailern, det var mitt i natten, kolsvart ute och självklart var vägen inte upplyst. Vi saktade in och förberedde oss för det värsta, då lägger sig polisbilen jämsides med oss och kollar lite nyfiket, för att sedan gasa iväg. FLYT!

Sedan träffade vi säljaren, gjorde affär, lastade och begav oss hemåt. Hemvägen var relativt lugn, vi var tvungna att stanna ungefär halvvägs hem för att byta batteri då det som satt i Volvon var dåligt. Som tur var så var batteriet som satt i Opeln fräscht så det fick hjälpa oss hem den sista biten. Vi närmade oss Gnesta i gryningen och jag hade bråttom tillbaka till jobbet så jag låg en bra bit över det lagliga, när vi plötsligt blir omkörda av en annan polisbil. Ojojoj tänkte jag. Man kan ju inte ha sån tur att slippa undan konstapeln två gånger på samma resa. Jag saktade diskret in och la mig i laglig fart, men polisen verkade ha annat för sig då de fortsatte mot huvudstaden.

En annan grej värd att notera är att det inte är jätteroligt att köra i rusningstrafik och biltrailer utan blinkers eller bromsljus. Men vi kom hem oskadda men trötta.


Planerna för bilen är:

*Fixa till invändigt
*Nya framstolar
*Serva tändsystemet
*Modda dit solskydd från en s4
*Smalna av fälgar för att passa fram
*Skaffa nya antenner
*Snygga till i motorrummet
*Byta div. bussningar bak

Listan kommer ju som vanligt att fyllas på allt eftersom.

Saker som redan är gjort är:

*Bytt golv på förarsidan och delvis på passagerarsidan
*Lackat om
*Bytt vänster framskärm
*Monterat stereo
*Byggt hatthylla
*Lackat lite bromsdetaljer
*Bytt div. bussningar fram samt p-ändor
*Moddat dit en generator från 240
*mm

Bilder kommer upp så fort jag hinner!

Senast redigerat av Liljenfeldt (26 februari 2013)

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Liljenfeldt
26 februari 2013 · 121 Inlägg

Här kommer lite bilder på vad som har hänt sen den införskaffades:

Här har vi precis kommit hem med den

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-46e6536c2e3664713ee4647da135d08d.jpg

Två bilder på den skabbiga inredningen som den såg ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-20ccc242a9881fba5540f3eb16b11a52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-c403bf6f563a2b90728bab5de34033b1.jpg

Här är en av anledningarna till att lackeringen inte blev den bästa, men jag ville göra den klar snabbt så man kunde njuta av den under sommaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-d3a3d0c1b8de2a2016336ef8aabbffe0.jpg

Test av fälgar bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-cfac73f0e2fc52087cda036f0eaee7b3.jpg

Första besiktningen på fem år, fick endast några små skittvåor som åtgärdades fort

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-458f7e1bcb5d0749c123af74fc84b2bd.jpg

240-generatorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-54b0edf5816f178417736e0dbf7f0a41.jpg

Roligt emblem som jag hittade i handskfacket

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-f37a2b10f16cddd790570bfa1725c78d.jpg

Här fixar jag i ordning soffan

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-7ee29b89bc9fe198cb7f49e854c44faa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-1dc9bd1f1524e420a2e95487edfd0be0.jpg

Kabeltrasslet till ljudet, skall dras snyggt

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-f820406eb035dfd9790e298c50fb9192.jpg

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Liljenfeldt
26 februari 2013 · 121 Inlägg

Har tyvärr inga bilder på rostlagningen, men det får vara så. Var bråttom att få ihop den så man kunde ut och åka i det fina vädret.

Målet med bilen är "mycket bil för pengarna". Är man högskolestudent på heltid med många tids- och pengakrävande hobbys så får man prioritera och hitta billiga och bra lösningar. Planen är att den inte ska skämmas för sig när man åker och käkar glass eller badar, men ska även klara av att leverera på cruisingar med öl och allt vad det innebär.

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
below_ slappt&fint
27 februari 2013 · 376 Inlägg

Finfint! Men du borde ju försöka hinka ner commodore 6an sjukt rolig och varvvillig motor, sen vinyl tak (a)

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
pellepervert
27 februari 2013 · 490 Inlägg

below_ skrev:
Finfint! Men du borde ju försöka hinka ner commodore 6an sjukt rolig och varvvillig motor, sen vinyl tak (a)

sexan är ju kul men satan va trångt de blir.

och tänk på det gamla djungel ordspråket "det som gömts under vinyltak rostar som fan

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Volvo 240 "den gröne" (1988)
Volvo 940 "TURBO" (1993)
Volkswagen typ 1 "bubbel" (1961)
Liljenfeldt
27 februari 2013 · 121 Inlägg

Liten update då:

Ni får ha överseende med de dassiga mobilbilderna, solen sken så jag körde med öppen garageport. Inte lätt att fota i motljus men man ser vad som har hänt i alla fall...

Så blev det med nya ratten

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-e755ca4b9c70be165d549202ac17fcb2.jpg

Nylackade dörrsidor och sidopaneler monterade. Armstöden var så ruttna så jag bytte ut dom mot rostfria kedjor. Tyckte det blev rätt ballt

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-762833efae0220a2e882c0542806c55a.jpg

Satte in soffan också. Hoppas färgen håller!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-7134677b489de5d7481dff9ae1c6b34c.jpg

Jag har haft funderingar på både roligare motor och vinyltak.

Motor kommer inte denna säsong, kanske nästa om inget annat akut måste göras.

Angående vinyltak så har jag funderat på om man ska köra på nån sorts tröskelskyddsmassa. Biltema har en som får ganska schysst finnish. Jag vet att det är budget och dåligt, men man kanske borde prova?

Senast redigerat av Liljenfeldt (27 februari 2013)

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
HG_
27 februari 2013 · 2 470 Inlägg

big_smile Det blir bra det här big_smile Men vad är det för färg du använt till dörrsidor & säten?
Jag hoppas du inte använt vanlig sprejfärg för det flagnar efter ett tag.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
below_ slappt&fint
27 februari 2013 · 376 Inlägg

Ett sånt baksäte har ja i båten efter en commodore :=

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Liljenfeldt
27 februari 2013 · 121 Inlägg

Tackar! smile

Till vinylen eller galonen eller vad det nu är för nåt använde jag vinylfärg från mekonomen. Dom tar den från Hansen Racing har jag för mig. Funkar riktigt bra och verkar flexibelt och slitstarkt. Extremt lätt att lägga på också, fick en rinning men den försvann när det torkade.

Till tyget i mitten på soffan använde jag vanlig textilfärg, som jag sprutade med lacksprutan.

below_ : du har inga framstolar? Är på jakt efter ett par helst svarta, vikbara smile

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Johnson
28 februari 2013 · 613 Inlägg

Cool!

Gillar modellen, lycka till!

Ford Mondeo (2010)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rover Mini (1991)
Liljenfeldt
1 mars 2013 · 121 Inlägg

Johnson skrev:
Cool!

Gillar modellen, lycka till!

Tackar! Jag kommer köra på så gott jag kan tills det är dags att köra ut den för sommarens aktiviteter!

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
below_ slappt&fint
1 mars 2013 · 376 Inlägg

Jo det finns men är ej tillsalu just nu hmm

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
HG_
1 mars 2013 · 2 470 Inlägg

big_smile Måste bara fråga vad det är för fälgar du har i bak (breddade?) & vad det är för dimension på däcken.
Sådana fälgar skulle kanske passa till min Capri tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Liljenfeldt
2 mars 2013 · 121 Inlägg

Det är ett par gamla skoda 14" fälgar. En polare breddade dom, så nu mäter dom 10" smile däcken är 185 breda. Har ett par till som ska på i fram, måste bara smalna av dom lite för dom breddar för mycket inåt hmm

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Liljenfeldt
3 mars 2013 · 121 Inlägg

Har nu skaffat ett par amazonstolar i hyffsat skick. Behöver sys lite, men det ska inte vara några problem. Bilder kommer upp imorgon på det. Måste kika lite på stolsunderredet också antar jag.

Fick med en fin svart soffa till amazon också om någon är intresserad.

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Liljenfeldt
6 mars 2013 · 121 Inlägg

Nu har det hänt lite mer!

Först en bild hur dom gamla sunkiga stolarna ser ut:       (dessa fås gratis mot avhämtning)

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-f62893c853d12a5981a75d98be994947.jpg

De nya stolarna är tagna från en amazon, så de behövde byggas om lite:

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-d0c03bbd35d84826b2794084cd26b5b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-f3d703f8caf766bb1b5b8a594899bf9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-4cc0473f066df618e1fd8d77570cc25b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142550/142550-d41f760c7aba366bc893eaa65032bf99.jpg

Det blev stabilt och bra. Testmonterade innan jag lackade och svetsade det sista. Dock så blev stolarna 20 mm högre än original, men det funkar ganska bra ändå.

Dynorna var lite skadade så de ska fräschas upp lite innan dom åker in i bilen. (Läs sätta farmor i arbete)

//Liljenfeldt

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
HG_
6 mars 2013 · 2 470 Inlägg

big_smile Det blev väll skapligt big_smile Lite mer rally tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Liljenfeldt
6 mars 2013 · 121 Inlägg

Det blev en simpel lösning för att få alla spakar att funka som det är tänkt. Mycket möjligt att jag gör om det om man inte får rätt cruising-feeling, men jag testsatt lite och torrkörde och det kändes helt okej ändå wink

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
HG_
6 mars 2013 · 2 470 Inlägg

big_smile Bästa cruising-feeling är nog helsoffa ändå, men det är klart, kanske är lite fel i den bilen hmm

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Liljenfeldt
6 mars 2013 · 121 Inlägg

Jo det är ju sant, men som sagt passar det nog inte så bra i min bil. Sen så är den ju manuell också wink

Opel Rekord Coupe "Tyskjänken" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang