Första Egna bil, lite annorlunda frågor!

Blaxxxer
2 mars 2013 · 63 Inlägg

sålänge man väljer en man har råd att tanka så är det nog lungt smile om man ska ha den som bruksbil förstås..

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
Hoppehare
2 mars 2013 · 20 Inlägg

Vart och kollat på BMWn nu, blev inget av det... Han försökte nog lura mig då han sa innan att det inte var rost, men var lite smårost överallt. Så som vid dörrarna (alla Fyra mer eller mindre) så ska se om ja kan hitta någon 318 eller se om jag ser någon nyare(fräsch) 740/940/240. Eller någon V70/60. smile
Men är fortfarnade fundersam på hur jag ska göra det med vilken person bilen står på... Är som sagt minst 15k skillnad om den står skriven på mig eller något päron.. på helförsäkring, kanske räcker med en trafikförsäkring bara?...

Hoppehare
2 mars 2013 · 20 Inlägg

trippelturbo skrev:

AllRightsReserved skrev:

trippelturbo skrev:
Vart bor du?

Jag?smile

Nej, jag syftade på trådskaparen smile

Bor i uppsala:)

J3n5
2 mars 2013 · 792 Inlägg

Kör på trafik, det kör jag med.. jag menar vi snackar om bilar för 20-30k, man ska väl inte försäkra en bil för hälften av dess värde på 1 årbig_smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Andromeda Rumpmas
2 mars 2013 · 3 860 Inlägg

J3n5 skrev:
Kör på trafik, det kör jag med.. jag menar vi snackar om bilar för 20-30k, man ska väl inte försäkra en bil för hälften av dess värde på 1 årbig_smile

Jag skulle nog hellre köra på trafik i det läget än att sätta bilen på någon av föräldrarna. Om jag inte bodde hemma förstås.

Edit: Dock är ju trafik lite vanskligt eftersom man inte har stöld, bärgning eller glas. Att byta ruta kan ju bli dyrt om man ska betala allt själv, och om någon snor bilen och dumpar den i en sjö får ju du bekosta bärgningen själv, kan bli femsiffriga belopp.

Senast redigerat av Andromeda (2 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hoppehare
3 mars 2013 · 20 Inlägg

Andromeda skrev:

J3n5 skrev:
Kör på trafik, det kör jag med.. jag menar vi snackar om bilar för 20-30k, man ska väl inte försäkra en bil för hälften av dess värde på 1 årbig_smile

Jag skulle nog hellre köra på trafik i det läget än att sätta bilen på någon av föräldrarna. Om jag inte bodde hemma förstås.

Edit: Dock är ju trafik lite vanskligt eftersom man inte har stöld, bärgning eller glas. Att byta ruta kan ju bli dyrt om man ska betala allt själv, och om någon snor bilen och dumpar den i en sjö får ju du bekosta bärgningen själv, kan bli femsiffriga belopp.

Jag bor hemma, och bor hemma minst 1 1/2år till.

Evildan
3 mars 2013 ·

Hoppehare skrev:

Andromeda skrev:

J3n5 skrev:
Kör på trafik, det kör jag med.. jag menar vi snackar om bilar för 20-30k, man ska väl inte försäkra en bil för hälften av dess värde på 1 årbig_smile

Jag skulle nog hellre köra på trafik i det läget än att sätta bilen på någon av föräldrarna. Om jag inte bodde hemma förstås.

Edit: Dock är ju trafik lite vanskligt eftersom man inte har stöld, bärgning eller glas. Att byta ruta kan ju bli dyrt om man ska betala allt själv, och om någon snor bilen och dumpar den i en sjö får ju du bekosta bärgningen själv, kan bli femsiffriga belopp.

Jag bor hemma, och bor hemma minst 1 1/2år till.

Läst villkoren ännu angående vem som enligt lag skall äga bilen?
Tänk efter lite vad detta kan innebära för dig och din förälder om något händer och det uppdagas att ni gjort ett bedrägeri, är det värt några futtiga kronor och risken att bli straffade?

Länkade till några bolag, dessa regler angående ägandet gäller på samtliga bolag, det är fastslaget i lag.

http://www.lansforsakringar.se/SiteColl … sonbil.pdf

http://www.modernaforsakringar.se/Docum … 130201.pdf

http://www.trygghansa.se/SiteCollection … P00297.pdf

Vill man åka ännu billigare om det är för dyrt med försäkring så kör avställt och obesiktigat, ingen större skillnad när du åker dit då du ändå inte framför ett korrekt försäkrat fordon, passa även på att stjäla drivmedlet och chips och cola på macken så lever du ännu billigare.

Jag menar som så att straffsatsen för snatteri är ändå lägre än för försäkringsbedrägeri så varför inte löppa linan ut?
Ta hjälp av en förälder med chipsen också?
Det är ju som jag skrev ändå ett mindre brott i lagens ögon och då borde väl denne ställa upp även på det?

Hoppehare
3 mars 2013 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

Hoppehare skrev:

Andromeda skrev:

Jag skulle nog hellre köra på trafik i det läget än att sätta bilen på någon av föräldrarna. Om jag inte bodde hemma förstås.

Edit: Dock är ju trafik lite vanskligt eftersom man inte har stöld, bärgning eller glas. Att byta ruta kan ju bli dyrt om man ska betala allt själv, och om någon snor bilen och dumpar den i en sjö får ju du bekosta bärgningen själv, kan bli femsiffriga belopp.

Jag bor hemma, och bor hemma minst 1 1/2år till.

Läst villkoren ännu angående vem som enligt lag skall äga bilen?
Tänk efter lite vad detta kan innebära för dig och din förälder om något händer och det uppdagas att ni gjort ett bedrägeri, är det värt några futtiga kronor och risken att bli straffade?

Länkade till några bolag, dessa regler angående ägandet gäller på samtliga bolag, det är fastslaget i lag.

http://www.lansforsakringar.se/SiteColl … sonbil.pdf

http://www.modernaforsakringar.se/Docum … 130201.pdf

http://www.trygghansa.se/SiteCollection … P00297.pdf

Vill man åka ännu billigare om det är för dyrt med försäkring så kör avställt och obesiktigat, ingen större skillnad när du åker dit då du ändå inte framför ett korrekt försäkrat fordon, passa även på att stjäla drivmedlet och chips och cola på macken så lever du ännu billigare.

Jag menar som så att straffsatsen för snatteri är ändå lägre än för försäkringsbedrägeri så varför inte löppa linan ut?
Ta hjälp av en förälder med chipsen också?
Det är ju som jag skrev ändå ett mindre brott i lagens ögon och då borde väl denne ställa upp även på det?

Okej. Jag fattar men några futtiga kronor? Är nästan 20tusen om året, men du kanske tycker det är snåpengar.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 mars 2013 · 7 232 Inlägg

försäkringsbedrägeri är så jävla roligt ! det är därför alla håller på med det smile

Skrattar för mig själv varje dag jag åker bil när man tänker på alla idioter som betalar multum big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
J3n5
3 mars 2013 · 792 Inlägg

Bor man hemma kan man lika gärna ha försäkringen på sina päron, man åker inte dit för bedrägeri, varför skulle inte ens son få låna kärran t.ex.? Bor man INTE hemma så skulle jag därmot aldrig riskera att ha försäkring på någon annan än en själv. Försökte förklara detta för en kille på en fest som skröt högt och hur lite han betalade i försäkring på sin e46 328. Blev rätt het diskussion, antar att jag vann den då han gav upp och sa "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" kan vara det dumaste jag hört den månaden smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Hoppehare
3 mars 2013 · 20 Inlägg

J3n5 skrev:
Bor man hemma kan man lika gärna ha försäkringen på sina päron, man åker inte dit för bedrägeri, varför skulle inte ens son få låna kärran t.ex.? Bor man INTE hemma så skulle jag därmot aldrig riskera att ha försäkring på någon annan än en själv. Försökte förklara detta för en kille på en fest som skröt högt och hur lite han betalade i försäkring på sin e46 328. Blev rätt het diskussion, antar att jag vann den då han gav upp och sa "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" kan vara det dumaste jag hört den månaden smile

Så om vi säger jag köper en Volvo 740 och vi skriver den på något av päronen(då jag bor med dom) Men vi har redan 2 bilar i famlijen, Men det kanske inte gör något?
haha "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" Vem köper en bil för att krocka med?

Andromeda Rumpmas
3 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Hoppehare skrev:

J3n5 skrev:
Bor man hemma kan man lika gärna ha försäkringen på sina päron, man åker inte dit för bedrägeri, varför skulle inte ens son få låna kärran t.ex.? Bor man INTE hemma så skulle jag därmot aldrig riskera att ha försäkring på någon annan än en själv. Försökte förklara detta för en kille på en fest som skröt högt och hur lite han betalade i försäkring på sin e46 328. Blev rätt het diskussion, antar att jag vann den då han gav upp och sa "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" kan vara det dumaste jag hört den månaden smile

Så om vi säger jag köper en Volvo 740 och vi skriver den på något av päronen(då jag bor med dom) Men vi har redan 2 bilar i famlijen, Men det kanske inte gör något?
haha "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" Vem köper en bil för att krocka med?

Nej, det är inte rätt. Det är nog alla medvetna om.

Men hur ska försäkringsbolaget kunna bevisa att det är din bil om du bor hemma, och inte familjens gemensamma som mamma eller pappa använder mesta tiden?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
4 mars 2013 ·

Andromeda skrev:

Hoppehare skrev:

J3n5 skrev:
Bor man hemma kan man lika gärna ha försäkringen på sina päron, man åker inte dit för bedrägeri, varför skulle inte ens son få låna kärran t.ex.? Bor man INTE hemma så skulle jag därmot aldrig riskera att ha försäkring på någon annan än en själv. Försökte förklara detta för en kille på en fest som skröt högt och hur lite han betalade i försäkring på sin e46 328. Blev rätt het diskussion, antar att jag vann den då han gav upp och sa "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" kan vara det dumaste jag hört den månaden smile

Så om vi säger jag köper en Volvo 740 och vi skriver den på något av päronen(då jag bor med dom) Men vi har redan 2 bilar i famlijen, Men det kanske inte gör något?
haha "äh jag har ju ändå inte tänkt krocka" Vem köper en bil för att krocka med?

Nej, det är inte rätt. Det är nog alla medvetna om.

Men hur ska försäkringsbolaget kunna bevisa att det är din bil om du bor hemma, och inte familjens gemensamma som mamma eller pappa använder mesta tiden?

Jo, man kan fortfarande åka dit för bedrägeri, hur svårt ska detta vara att förstå?
(står i villkoren om någon orkat bemöda sig att tillgodogöra sig texten)

Det är inte FB som ska bevisa att det är en ungdomsbil utan ägaren som ska motbevisa FB,
och den stora maktapparaten kör man inte över och får rätt emot hur lätt som helst som vi alla vet efter flertalet trådar ang försäkringsärenden.

I en 740 syns det dessutom direkt att det är en ungdomsbil, klasen med granar, den otäta baslådan, ölburkarna efter fjortisarna i baksätet, avsaknad av både fjädrar och ljuddämpare samt att ryggstödet är vinklat till närapå liggande läge samt snett pga hänget över stereon.

risodlarn
4 mars 2013 · 577 Inlägg

Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Senast redigerat av risodlarn (4 mars 2013)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Mattsson_91 Självlärd
4 mars 2013 · 3 083 Inlägg

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Då hade jag hellre satsat på en BMW 325 E36 eller 520/525 E39 smile

Senast redigerat av Volvo142_73a (4 mars 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Emiiilz
4 mars 2013 · 908 Inlägg

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Han får ju räkna med dyr bensinförbrukning om han ska skaffa en 940 turbo o börja chipstrimma..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2013 · 7 232 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Då hade jag hellre satsat på en BMW 325 E36 eller 520/525 E39 smile

jag med .. många gånger bättre bil än en 940

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hangman
4 mars 2013 · 2 174 Inlägg

CHEEVA skrev:

Volvo142_73a skrev:

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Då hade jag hellre satsat på en BMW 325 E36 eller 520/525 E39 smile

jag med .. många gånger bättre bil än en 940

Håller med, tysk kvalité ! Golf är pålitliga, men fy fan så fula!

Mattsson_91 Självlärd
4 mars 2013 · 3 083 Inlägg

CHEEVA skrev:

Volvo142_73a skrev:

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Då hade jag hellre satsat på en BMW 325 E36 eller 520/525 E39 smile

jag med .. många gånger bättre bil än en 940

Framför allt så slipper man hålla på o trimma o ha sig för o komma upp i 200hk. Och jag skulle ändå välja en BMW alla dagar i veckan framför en en 240/740/940.. O då är jag ändå inbiten volvotomte. Dock allt före 74

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
risodlarn
4 mars 2013 · 577 Inlägg

Emiiilz skrev:

risodlarn skrev:
Köp en fin volvo 940 turbo av senare modell. Var nöjd. För en bråkdel av din budget får du en i toppskick du får upp den till 200 häst med ett chip och ett t-kors alltså 1005 kronor och 20 min installationstid. Låt päronen äga bilen så lånar du den. Så har du massa pengar till o tanka och förfina bilen eftersom reservdelar finns överallt och man får anstränga sig om det ska gå sönder något. Helförsäkring blir ca 2000 per år! Rwd, stor bil, sedanen har ändå stort bagage och ja...oslagbar förstabil smile

Han får ju räkna med dyr bensinförbrukning om han ska skaffa en 940 turbo o börja chipstrimma..

billigare per mil ändå.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang