Köpråd: BMW E36 Coupé

jojje81 George
5 mars 2013 · 1 956 Inlägg

Tycker inte den bilen ser nått vidare ut! Fy.. 20k mil och inredningen ser ut som skit. Varnigsklockor som ringer där.

Kolla mycket på chassit.. Bakvagsbussningar och framvagnen.

Annars kan jag intyga att det är underbara bilar. Hade 325 M Coupe och var super nöjd.
Skulle aldrig göra mig av med den bilen om jag hade låtit bli att krocka den tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
J3n5
5 mars 2013 · 792 Inlägg

Tips är att kolla om vatten pumpen är bytt. Orginal är impellern gjord i plast och kan gå sönder lätt (som den gjorde för mig, ca 4200 på verkstad) en ny är gjord i metall och håller betydligt bättre smile tyvärr så åkte jag även på kopplingsbyte, urtrampningslagret började leva om efter 4 månader då jag köpt den, bilen min har gått 27k, mil men är ändå i fräsch skick. Lite bara att hålla koll på. Fick även byta spindelled en gång.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
torpis Forummoderator
5 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Jag köpte en E36 coupé 94 med 24000mil på mätaren. Bilen som sådan höll väl, men motorn gjorde det inte. Det är ganska vanligt att topplocken ger sig på dessa. Att de håller för överladdat tror jag beror på att man byter topplockskruven till ARP eller liknande.   För mig höll det iaf inte med original effekt. 

Teorierna är många men troligast är problem med kylsystemet som orsakar kokning vilket motorn inte tål.  Då främst termostathuset som är i plast och spricker vilket orsakar kokning, eller viscokopplingen till kylfläkten som är trasig och motorn kokar vid kökörning.  Den tål nog en kokning ett tag men ger sig med tiden.

Något att tänka på och kanske räkna in i budgeten om man köper en gammal racerbil.

328 har en skörare motor om vi pratar med dem som överladdar, men hållern og bättre i original skick.  lägg på lite pengar, köp en lite nyare bil med lite färre mil på mätaren.  Närmare 15000mil är ju bättre än närmare 25000mil iaf :-)  Roligare att lägga pengarna där än på att renovera motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
J3n5
5 mars 2013 · 792 Inlägg

Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Mazda Miata "Turbo" (1991)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars 2013 · 7 232 Inlägg

m50b25 är en hållbar pjäs ... m20 därimot var det vanligt att toppackningen gick på

även m52b28 är en hållbar snurra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
J3n5
5 mars 2013 · 792 Inlägg

Också hört det om m20, de gillar tydligen inte att ligga på höga varv för länge. Men man kan säga att m50 är ryggraden till dagens bmw motorer.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2013 · 10 427 Inlägg

J3n5 skrev:
Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Bortsett från oljepumpen som drevet kan lossna på vid hårdkörning, tydligen inte helt ovanligt wink

J3n5
5 mars 2013 · 792 Inlägg

steifan skrev:

J3n5 skrev:
Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Bortsett från oljepumpen som drevet kan lossna på vid hårdkörning, tydligen inte helt ovanligt wink

Haha se där! Aldrig hört, kan vara bra att veta wink

Mazda Miata "Turbo" (1991)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars 2013 · 7 232 Inlägg

J3n5 skrev:

steifan skrev:

J3n5 skrev:
Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Bortsett från oljepumpen som drevet kan lossna på vid hårdkörning, tydligen inte helt ovanligt wink

Haha se där! Aldrig hört, kan vara bra att veta wink

inget jag hört om innan heller, men det är mycket möjligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
J3n5
5 mars 2013 · 792 Inlägg

Googlade lite snabbt verkar dock inte allt för vanligt! Det lagas med loctite eller en punkt med TIG wink

Mazda Miata "Turbo" (1991)
ekelund88
5 mars 2013 · 2 656 Inlägg

J3n5 skrev:
Googlade lite snabbt verkar dock inte allt för vanligt! Det lagas med loctite eller en punkt med TIG wink

är det verkligen m50 vi snackar om då aldrig nånsin hört och har haft ett helt gäng smile m60  och m62 däremot har stora problem med detta

torpis Forummoderator
5 mars 2013 · 10 572 Inlägg

J3n5 skrev:
Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Som sagt så är det klurigt med bilar som gått långt och underhåll, och som sagt med ARP håller det nog. Det skiljer en del i filosofi mellan BMW och Volvo vad gäller skruv till topplocket...

I de lägre prisklasserna så är det väldigt vanligt med toppackning, ingen kupévärme etc om man kollar Blocket och då verkar det vara ny topp som gäller. Köpte BMW:n för att se vad det var istället för att gissa, så nu vet jag. Och lärde mig byta topplock på en sådan också på köpet :-)  (M50B25 med vanos samt senare M20B25, bägge fick nya topplock)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715461_nllp68.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2013 · 10 427 Inlägg

J3n5 skrev:
Googlade lite snabbt verkar dock inte allt för vanligt! Det lagas med loctite eller en punkt med TIG wink

lol hur lagar du om du helt plötsligt inte har något oljetryck under körning? wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2013 · 10 427 Inlägg

ekelund88 skrev:

J3n5 skrev:
Googlade lite snabbt verkar dock inte allt för vanligt! Det lagas med loctite eller en punkt med TIG wink

är det verkligen m50 vi snackar om då aldrig nånsin hört och har haft ett helt gäng smile m60  och m62 däremot har stora problem med detta

M50, M52, S50, S52 och ev vissa M54 (dök upp en ny förbättrad mutter till M54-motorerna någon gång).

Lekndr93
5 mars 2013 · 246 Inlägg

Hmm blir lite osäker för är väl inte direkt jätte haj på att skruva och så med motorer liksom så blir kanske att vänta till körkortet är helt klart så får vi se vart pengarna räcker, är arbetslös för tillfället så pengarna är ju inte direkt i överflöd wink

BMW 325i "E91" (2006)
Mercedes 190E 2,3 "w201" (1990)
ekelund88
5 mars 2013 · 2 656 Inlägg

steifan skrev:

ekelund88 skrev:

J3n5 skrev:
Googlade lite snabbt verkar dock inte allt för vanligt! Det lagas med loctite eller en punkt med TIG ;)

är det verkligen m50 vi snackar om då aldrig nånsin hört och har haft ett helt gäng =) m60  och m62 däremot har stora problem med detta

M50, M52, S50, S52 och ev vissa M54 (dök upp en ny förbättrad mutter till M54-motorerna någon gång).

har du källa på det vill gärna läsa om det då det undgick mig =)))

SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars 2013 · 7 232 Inlägg

torpis skrev:

J3n5 skrev:
Torpis, om du hade en m50b25 som rasade så är jag måttligt förvånad, tror knappast en sån rasar i vanliga fall om den inte är riktigt dåligt underhållen. smile finns ju de som plockar ur 400hk med kompsänkt (arp bultar och en tjock packning) annars iprincip helt orginal smile

En m50 ska iprincip vara odödlig om den skötes rätt

Som sagt så är det klurigt med bilar som gått långt och underhåll, och som sagt med ARP håller det nog. Det skiljer en del i filosofi mellan BMW och Volvo vad gäller skruv till topplocket...

I de lägre prisklasserna så är det väldigt vanligt med toppackning, ingen kupévärme etc om man kollar Blocket och då verkar det vara ny topp som gäller. Köpte BMW:n för att se vad det var istället för att gissa, så nu vet jag. Och lärde mig byta topplock på en sådan också på köpet :-)  (M50B25 med vanos samt senare M20B25, bägge fick nya topplock)


http://www1.garaget.org/gallery/archive … nllp68.jpg

kanske missförstog dig, men m20 är väl ändå äldre än m50 ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2013 · 10 427 Inlägg

ekelund88 skrev:

steifan skrev:

ekelund88 skrev:
är det verkligen m50 vi snackar om då aldrig nånsin hört och har haft ett helt gäng smile m60  och m62 däremot har stora problem med detta

M50, M52, S50, S52 och ev vissa M54 (dök upp en ny förbättrad mutter till M54-motorerna någon gång).

har du källa på det vill gärna läsa om det då det undgick mig smile))

http://lmgtfy.com/?q=BMW+oil+pump+nut+failure

Vanliga muttrarna ser ut så här:
http://img.archive.is/rhA8/8153c508c518f0dc05e982cd48267146bbd4e060.jpg

Och så här ser dom ut till någon form av Performance Package/motsvarande på 330 E46:or:
http://img.archive.is/rhA8/6f9d5bb6dd64b8bcf7a81e174565a593a4e9fe09.jpg

Men det har BMW säkert bara gjort för skojs skull wink

torpis Forummoderator
5 mars 2013 · 10 572 Inlägg

CHEEVA skrev:
kanske missförstog dig, men m20 är väl ändå äldre än m50 ?

Absolut är det så. Har haft en E36 -94 med M50 samt en styck 525 -89 med M20. 89:an var äldre än 94:an trots att jag ägde 94:an först  ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TylerTheCreator
5 mars 2013 · 28 Inlägg

Jag lånar tråden och frågar er BMW-kunniga.

Vad är det för skillnad på 323 och 325? Såg på förra sidan att hastigheten är ungefär samma bara att 325 toppar lite mer. Skulle ni rekommendera att man köper 323 då dom oftast är lite billigare?

Volkswagen Golf MKIV "R28" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang