1969
Sök

Factory Five 33

Racerod, mer snabb än snygg. Svart Virus

925 725 Visningar
Uppdaterades senast 20 maj 2017
1 423 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
Tackar, vi får se vad banken säger. big_smile

Kul att du hänger på oavsett vad jag gör för idiotgrejer lol

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

510 Inlägg
17 november 2014
Säger som föregående, att köra LS motor och förgasare känns bara dumt. Då kan du köra med 140 breda däck och träfälgar när du ändå håller på.
Nu e jag ganska så dålig på V8or, men är det inte genrellt så att man har skitstarka motorer, och allmänt kassa lådor efter? Menar man behöver ju inte mer än 3-400 häst ur en turbo 4-6a för att det ska gå utahelvete, men då har man oftast 5-6växlade lådor med bra utväxlingar.
Vet inte om du körde en 4vxlad låda eller vad du hade för nått.
Skulle jag vara du så hade jag nog inte stirrat mig så blind på HK siffran (Vilket man får intrycket att du gjort nu)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 580 Inlägg
17 november 2014
Man måste göra lite idiotgrejjer ibland ,
själv kör jag ju B20 me weber 36/36 i hotrod ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

855 Inlägg
17 november 2014
Slimbastard skrev:
Säger som föregående, att köra LS motor och förgasare känns bara dumt. Då kan du köra med 140 breda däck och träfälgar när du ändå håller på.
Nu e jag ganska så dålig på V8or, men är det inte genrellt så att man har skitstarka motorer, och allmänt kassa lådor efter? Menar man behöver ju inte mer än 3-400 häst ur en turbo 4-6a för att det ska gå utahelvete, men då har man oftast 5-6växlade lådor med bra utväxlingar.
Vet inte om du körde en 4vxlad låda eller vad du hade för nått.
Skulle jag vara du så hade jag nog inte stirrat mig så blind på HK siffran (Vilket man får intrycket att du gjort nu)

Njaa.... Jänkarna kan det där med växellådor. Dom är mer eller mindre bäst på det faktiskt. Det är Borg-Warner som tagit fram T-56 lådan. Johnny får själv tala om ifall han har den gamla T-56 eller den nyare uppgraderade Tremec TR-6060.
Men dom här lådorna har användts i många olika bilar som behöver en stark konstruktion:

Applications
Aston Martin DB7 Vantage, 1999–2003
Aston Martin V12 Vanquish, 2001–2006
Chevrolet Corvette, 1997–2007
Chevrolet Camaro, 1993-2002
Dodge Ram SRT10, 2004–2006
Dodge Viper, 1992–2007
Ford Mustang Cobra, 2003–2004
Ford Mustang Cobra R, 2000
Ford Falcon XR6, XR6T, XR8
FPV F6 Tornado/Typhoon, GT/GT-P 2004–2008
General Motors GM F platform V8 cars, 1993–2002
Holden Commodore 1998–2008
Holden Monaro, 2001-2006
GM M12
2001–2004 Chevrolet Corvette Z06
2004–2006 Pontiac GTO
2004–2007 Cadillac CTS-V
GM MN6
2004–2007 Chevrolet Corvette
GM M10
2005–2006 Chevrolet SSR
2006–2008 Holden VE Commodore
GM MZ6
2005–2007 Chevrolet Corvette Z51
Pontiac Firebird/Trans Am, 1993–2002

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

341 Inlägg
17 november 2014
Djo skrev:
mindre vikt = går fortare kan man ju förenkla det till.

Egentligen inte, den får väl lite lättare att komma upp i fart, men när den väl gör det gör vikten ingen märkbar skillnad smile

10 164 Inlägg
18 november 2014
VictorP skrev:
Djo skrev:
mindre vikt = går fortare kan man ju förenkla det till.

Egentligen inte, den får väl lite lättare att komma upp i fart, men när den väl gör det gör vikten ingen märkbar skillnad smile

Jo det går fortare alltså när du stämplar ner 46an i golvet och motorn vrålar bakhjulen skriker och du ler big_smile (Valfri skostorlek om ni ej har samma som mig)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 423 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
Vi börjar med lådan jag har en Tremec T-56 Magnum "manual transmission are truly brand new from the ground up. They can withstand up to 700 ft.-lbs. of torque, with gears featuring substantially increased face widths and 2-piece laser-beam welded construction, allowing for greater control of the tooth angles, pitch, and alignment."
Så lådan håller för det jag planerar för.

Och så ett påstående till Scary och Slim; Ett sprut ger aldrig mer hästar än en förgasare... Det är dock oerhört lättare att få till en perfekt bränsle kurva och därmed mer hästar, men en perfekt inställd förgasare ger lika mycket.

Och över då till varför man väljer LS eller LSX motor trots man tänker köra förgasare; Blocket ger dig möjlighet att gå upp till stora stroker kombinationer(ända upp till 482) utan att du får problem med att vev och stakar inte får plats, piston skirt support blir dålig eller att kolvbulten ger dig för tunna ringland, se bild på kolv från min gamla 434, vet inte hur många av dessa jag gjorde av med.

Vidare så flödar topparna man kan använda på LS motorer otroligt mycket mer än på en gen1. Och eftersom en motor egentligen bara är en stor luftpump så för att få hästkrafter så gäller det att få in så mycket luft man kan, och det gör man med mycket kubik och stort flöde, tillsätter man sedan exakt rätt mängd bränsle så har man hästkrafter. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-daed677f6da61eb13b8c61d3ecef977d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-23b71fcb456659733a78189f5aab00a8.jpg

For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"

855 Inlägg
18 november 2014
Japp. Fast jag har inte påstått att man får fler hästar med sprut. Däremot kan man få rätt bränsleblandning på alla varvtal i förhållande till hastighet och trottle position. Och LSX (om vi nu kallar GMs Bowtie det. Det är eg hela LS serien som började kallas LSX från början, sen har det blivit att det är non production motorer som fått heta det.). Men vet inte om man måste bowtie blocket. Är inte LS7 och LS9 samma bara men mindre borr? För där är även förberett i dom blocken för torrsump.
Sen topparna. Dom flödar ju asmycket. Man brukar ju porta trucktopparna. Dom katedralportarna är stora. Låter som trick flow topparna är ganska dyra?

http://www.chevrolet.com/performance/cr … 454-r.html
Senast redigerat av scaryeyes (18 november 2014)

604 Inlägg
18 november 2014
Jag har kört med förgasare på cobran och sen monterade jag msd atomic insprutning den skillnad jag märkte är bättre respons på gasen och bättre bensinförbrukning men förgasare ger nog bättre på dom högre varven för dom som varvar mer

1 423 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
LSX blocket är i gjutjärn jämfört med LS blocken som är i alu. LSX blocket tål 2000 hp(är utveklat tillsammans med någon känd dragracer som jag inte kommer ihåg namnet på) och väger 50 kg mer.
Det finns oxå extra pinnbultar i topparna jämfört med LS blocken så "clamping force" ökas, bra om man överladdar eller kör gas.

Allt kostar ca 1,5 gånger priset på saker till gen1 så även topparna som ligger på $2750 paret kompletta. Lägg till en nolla och ni har priset hemtaget till Sverige inklusive tull och moms. Och de flödar uppåt 400 cfm vid 0.700 i lyft.

855 Inlägg
18 november 2014
Visst fan ja! Hade glömt att det är ett järnblock. Jo det är inte billigt.
Det jag tänkte när disussionen drog igång var att kanske skaffa en motor och byta kam och kolvar typ..... Men det är en helt annan väg att gå....... Men även en LS7 kostar ju 150 lök!

698 Inlägg
18 november 2014
Bilsport har ett reportage om LS motorerna i nummer 22  smile

1 423 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
Oki, tack, jag ska kolla om det är något matnyttigt.

510 Inlägg
19 november 2014
Jo men som scary sa, en insprutningsmotor ställer ju in sigsjälv hela tiden, sprutet jag kör med (Maxxecu) gör det med 5millesekunders intervall. Så du får mer effekt ut ur en insprutningsmotor.

Sen ditt argument med att man måste ha mer cui för att få igenom mer luft, finns ju andra sätt att gå, turbo t.ex...

Btw, så håller ett sketet volvo 2,3L B230 block, som är epoxi fyllt för min 1600hk. Så man behöver inte köra på snordyra jänkeblock

slappt&fint
376 Inlägg
19 november 2014
Slimbastard skrev:
Jo men som scary sa, en insprutningsmotor ställer ju in sigsjälv hela tiden, sprutet jag kör med (Maxxecu) gör det med 5millesekunders intervall. Så du får mer effekt ut ur en insprutningsmotor.

Sen ditt argument med att man måste ha mer cui för att få igenom mer luft, finns ju andra sätt att gå, turbo t.ex...

Btw, så håller ett sketet volvo 2,3L B230 block, som är epoxi fyllt för min 1600hk. Så man behöver inte köra på snordyra jänkeblock

det är ju en ballhets faktor med jänke järn !

1 026 Inlägg
19 november 2014
Håller med Below, hot Rod och V8 bara passar jäklit bra ihop
Visst , tycker det är kul och intressant med folk som går emot strömmen lite grann
och väljer nåt annat. Men en 8:a tycker jag ändå passar bäst

1 423 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
Behöver elektrisk hjälp.

Håller på och sätter tillbaka motorn från rodden i Corvetten och då har startmotorn följt med som är typ "one wire" och den gamla hade två anslutningar förutom batterikabelanslutningen. FRÅGA; vart gör jag av kablen som sitter på extra polen? Vad är den till för?

1 423 Inlägg
24 november 2014
Trådstartare
Hittade elschema på internet, är det för att ge spolen 12V vid start? då borde man väl kunna sätta den ihop med "startkabeln" ?

855 Inlägg
24 november 2014
ska fråga adamsson i morgon när han kommer hit till garaget

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 580 Inlägg
24 november 2014
Racingse skrev:
Hittade elschema på internet, är det för att ge spolen 12V vid start? då borde man väl kunna sätta den ihop med "startkabeln" ?

kan nog gå men jag skulle nog valt att relästyra då för att få tillräckligt med kräm till tändspolen.
alltså ett relä som drar när du kör på starten & B+ från grova kabeln på startmotorn till 30 på relä, sen den kabeln som går till tändspolen på 87 på relä. Styrning till reläet 85/86 tar du från tillslagskabeln på startmotorn.
Då får du exakt samma funktion som tidigare, (solenoiden funkar ju som ett relä invändigt)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sök