3184
Sök

Factory Five 33

Racerod, mer snabb än snygg. Svart Virus

926 372 Visningar
Uppdaterades senast 20 maj 2017
855 Inlägg
1 februari 2015
#1841
Hmm... Passar säkert på ett tall deck block. Om det nu finns med högre deckhöjd.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 164 Inlägg
1 februari 2015
#1842
Blir snyggt cool synd med insuget men det löser sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 423 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#1843
MR_T skrev:
På bilden ser det ut som att det finns två alternativ för bulthålen i insuget och ditt är borrat i det yttre.

Exakt, går säkert att borra om.

farbrorbozze skrev:
Ja det finns säkert en bra förklaring på problemet, det löser sig säkerligen lika lätt som allt annat i ditt garage wink
Hur matchar det mot insugskanaler mm ?

Matchar inte alls i nuläget, insuget ligger för högt i förhållande till topparna, men avverkar man på bägge sidor så det hamnar längre ner och borde kunna passa, men hur i helsike räknar man ut hur mycket man ska ta?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
1 februari 2015
#1844
Racingse skrev:
MR_T skrev:
På bilden ser det ut som att det finns två alternativ för bulthålen i insuget och ditt är borrat i det yttre.

Exakt, går säkert att borra om.

farbrorbozze skrev:
Ja det finns säkert en bra förklaring på problemet, det löser sig säkerligen lika lätt som allt annat i ditt garage wink
Hur matchar det mot insugskanaler mm ?

Matchar inte alls i nuläget, insuget ligger för högt i förhållande till topparna, men avverkar man på bägge sidor så det hamnar längre ner och borde kunna passa, men hur i helsike räknar man ut hur mycket man ska ta?

Man tar motorn med till nån firma som kan justera insuget wink
Kanske inte smidigaste sättet men,men....
Ta typ 0,5mm åt gången på insuget & prova mot topparna borde väl vara "enklast" ?
Tillverka en bockad pappmall mot ovansidan på motorblocket/topparna & matcha mot insuget är väl ett alternativ.
Senast redigerat av farbrorbozze (1 februari 2015)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

855 Inlägg
2 februari 2015
#1845
Eller så räknar man ut det. Det går att komma ganska nära om man mäter noga

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1846
Jag får väl sätta mig ner och försöka få igång den kvarvarande hjärncellen lol
Om nu cylinderbankarna ligger i 90 grader så tar man väl på kateter vid rak avverkning?
Och borde med pyhts sats få fram vad det gör på hypotenusan dvs mellan cylinderbankarna.
Och mäter jag på samma specifika ställe tex underkant insugskanaler på bäde motor och insug så borde man kunna räkna ut det exakt, sedan kollar man packningstjocklek och lägger till så borde man komma as close as possible. Eller?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

855 Inlägg
2 februari 2015
#1847
Inte ska du väl behöva ta på dej en kateter när garaget ligger så pass nära huset???

Men visst är blocket 90 grader. Med geometri från skolbänken går det bra att räkna ut det.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1848
Problemet är att jag köpt ett insug för Single Plane Tall Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244032 men skulle köpt Standard Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244033. Är samma insug men med olika maskinbearbetning.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
2 februari 2015
#1849
Racingse skrev:
Problemet är att jag köpt ett insug för Single Plane Tall Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244032 men skulle köpt Standard Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244033. Är samma insug men med olika maskinbearbetning.

Attans otur... , går det modda tror du eller blir det & köpa nytt ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

10 164 Inlägg
2 februari 2015
#1850
Sälj det du har och skaffa ett som passar lär ju finnas någon som behöver ett v8 insug i detta land.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 423 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1851
farbrorbozze skrev:
Racingse skrev:
Problemet är att jag köpt ett insug för Single Plane Tall Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244032 men skulle köpt Standard Deck 4-Barrel Intake Manifolds 19244033. Är samma insug men med olika maskinbearbetning.

Attans otur... , går det modda tror du eller blir det & köpa nytt ?

Skulle inte precis vilja säga att det var otur, jo kanske ändå när jag tänkte hmm
Det ska nog gå att modda.

Djo skrev:
Sälj det du har och skaffa ett som passar lär ju finnas någon som behöver ett v8 insug i detta land.

Tror nog inte marknaden är speciellt stor, passar bara till LSX tallblocks och antalet sådana i Sverige är nog extremt lätträknade även för en annan som har lite otur när jag tänker big_smile

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

855 Inlägg
2 februari 2015
#1852
Martin lundkvist har en LSX maskin i sin isracingbil tydligen sa pelle.

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1853
scaryeyes skrev:
Martin lundkvist har en LSX maskin i sin isracingbil tydligen sa pelle.

Talldeck? vill han köpa ett insug?

I alla fall så har jag mätt lite nu och om man mäter i en nederkant på insugskanalerna så är det exakt 230 mm mellan topparna och samma mätning på insuget ger exakt 250 mm. Dvs att måttet ska minskas med 10 mm per sida.

Mätte även lutningen på topparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-84b00cdf55aa43a5ce47765e1132bfc5.jpg
Vilket visade sig vara 55 grader och inte 45 som jag antog.

Om vi då gör en triangel där hypotenusan är 10 mm(det mått som ska avverkas) och har vinklarna 55, 90 och 35 grader då kan man räkna räkna ut kateternas mått.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-b23697558e24f94ecf1f8c1c2a7a5701.jpg
Då är det b sidans mått 5,74 mm som ska averkas.

Är mitt resonemang rätt?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
2 februari 2015
#1854
hmmm jag hade 2a i betyg i "allmän matte" .... på A svarar jag B & på C vet jag inte...... men insuget blir nog bra tillsut ändå wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 423 Inlägg
2 februari 2015
Trådstartare
#1855
Satt precis och tänkte på om inte insugskanalen är helt rät mot toppen så stämmer inte resonemanget. Får se om det går att mäta imorgon. Annars är ju alternativet att min fräsare får ta lite i taget tills han ser att det blir rätt mått.

Föresten är inte 2 ett bra betyg? 2 är ju näst bäst eller?    Jag sa alltid hemma att jag var etta i klassen, men jag hade kanske otur när jag tänkte roll

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

202 Inlägg
3 februari 2015
#1856
Om du lägger insuget på motorn och mäter till decket.. Säg att du vill få insuget 5mm närnärmare motorn så ska det tas bort 5mm per sida på insuge..


202 Inlägg
3 februari 2015
#1857
Stämmer ju dock inte riktigt om inte insuget och topparna ligger parallellt med varandra...


1 423 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
#1858
Kollar med min "fräsare" imorgon om det är något han kan fixa.

Lite smått och gott ikväll från garaget


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-7b92c25d33a7ee586cc3b133384c2a95.jpg
Kamlåsningsplatta på plats


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-9f9dec68a3a7975a795ac7737c2e3489.jpg
Provmontering av oljepump


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-620b699fa61485f764cc6694faeaf52f.jpg
Montering av olje-pickupen


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-bf63bae715a8929c5e4ce24858251ac9.jpg
Pickup och windage tray


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-74f09fdaccc55ab49e20d34d192c097a.jpg
Denna nya typ av packning i alu är jävligt fina att arbeta med


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-b01d01f1236c2a6f0c9a8a44687875b2.jpg
Stud kit


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-e4a58ca9848bb7ffc50bc54274750359.jpg
Och på med tråget


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-521220cabbb42523d9be2990c7c55fb5.jpg
So nice


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-27776bcfabb93c028ac9aa22f86af208.jpg
152 mm till botten i tråget


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-8f057370564b048c7a054f1ad975a86b.jpg
Och 140 mm till pickupen även om det är en dålig bild. dvs 12 mm mellan pickup och tråg och det är i min värld perfekt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-bcf252ec11cb4788e847c92bf384a68f.jpg
Och så jiddrade jag lite med tändspolarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-f87f81e9770f67178446ebecc344921c.jpg
För att få en snygg layout.

God natt.


.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

68 Inlägg
4 februari 2015
#1859
Du har inte funderat på att ha spolarna samlade på torpedväggen? Jag menar dina kåpor är ju rätt så snygga utan att det hänger kablar över dem.

Likes old cars with new technology!

1 423 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
#1860
Chevelle_LS skrev:
Du har inte funderat på att ha spolarna samlade på torpedväggen? Jag menar dina kåpor är ju rätt så snygga utan att det hänger kablar över dem.

Jo, absolut så kollade jag på det innan jag bestämde mig. Framförallt tittade jag på en massa amerikanska byggen hur de hade gjort. Jag kom fram till att detta var bästa lösningen för mig framförallt pga av att jag har dåligt med plats på torpedväggen då där ska sitta bränsleregulator och MSD-box samt att jag har genomföringar för gasvajer, kopplingsslang, värmeaggregat, styrning osv.

Men det kan vara så att jag tvingas flytta på dem om inte huven går på, har inte kunnat mäta mig fram till om de får plats eller inte, utan det får vi se när spisen åker i bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-8fa145d89bb2cb7adb68a043066afc48.jpg
Bränsleregulator kommer sitta på torpeden


.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.


Sök