Mercedes Fläsk Diesel bygge, 280SE till 300SD.

Skapandet av den optimala skattesmitar dieseln.
  • 27 Följare
  • 33 803 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2013
Blimmer
11 mars 2013 · 88 Inlägg

Hämtade Mercan igår i Värmland, blev en lätt sväng på drygt 60 mil med Landrovern och biltrailern i fint väder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-bf9dbc5689a32b159721780127133a32.jpg
Idag började vi fixa konverteringen.
Motor och låda monterades ihop.
Som vanligt lite knöligt att passa ihop, med domkraft under lådan , motorlyft och spett ramlade den till slut på plats.
280SE automaten passar direkt på den 5 cyl 300 Turbo Dieseln. Dieseln kommer ifrån en W123 300TDT automat, vilket var lämpligt då flexplattan satt där.
Sebbe jobbade med bränslesystemet , bensinpump och filter togs bort och ersattes av direkt koppling, bränsleledningar under huven kapades och kopplades in.
Bensinen pumpades ur och tankade 10 liter diesel.
Jag byggde motorfästen, då de gamla inte passade. Utgick från en 5mm plåt där jag borrat fyra hål för bultarna på motor blocket, fixade en kartongskiva som mall, sen skar jag av ett vinkeljärn med rätt vinklar, passade järnet mellan plåten och 126ans befintliga motorkudde, punkt svetsade på plats, sen helsvets, tebax på plats och märkte ut bulthål vid motorkudde, borrade och målade , KLART !. Han börja med vänster oxså, fortsättning imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-9f325cdae5a20845ebe4e30435c202f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-584a36ca62baa0d7030259d378f4877d.jpg

Diesel Linus
11 mars 2013 · 106 Inlägg

Kul projekt! Detta kommer jag följa:)

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
Blimmer
13 mars 2013 · 88 Inlägg

Jobbat några kvällar!
Svetsade klart och monterade vänster motorfäste.
Sebbe lyckade få ihop 126ans länkage från gaspedalen till dieseln.
Kapade bort original avgassytemet.
Upptäckte en ögla på framvagns balken som låg emot oljetråget på höger sida, den kapades bort med tigersågen.
Nu när motorn är inpassad ser man hur tajt det är ! 2 cm mellan tråg och balk, 1 cm på höger sida trågkant, 5 mm till wastegate ventilen på höger sida, 5 mm mellan oljefilterhållare och styrväxel på vänster sida. Hoppas verkligen att motorn inte rör sig så mkt att den kommer att ta i !
Skruvade fast konvertern genom inspektions luckan.
Kopplade in vacumpumpen på bromservo, styrventilen till automatlådan och slangen in i kupen.
Tog bort den onödiga turbotrycks elvacum ventilen, den har 3 anslutningar , pluggade en av dem , kopplade in den till stoppen på dieselpumpen, sen blr det kabel in till en stopp knapp.
Eftersom glöd relät saknas, fixade jag ett relä som klarar 120A (orginal avsäkrat 80A), kopplas till glöd knapp.
Kylare med slangar.
Startmotorn visade sig var fel, men monterades endå.
Med lite tjuvkoppling med mejsel och glödning startade motorn direkt ! Verkar vara i bra skick.
Körde den endast en liten kort stund då vi inte fyllt kylarvatten och endast downpipen på avgas var monterad.
Men som sagt måste skaffa en annan startmotor, denna är avsedd att sitta på vänster sida och drevet är inte riktigt rätt.
Kom på att jag gjort en liten miss med bultarna i motorfästena genom gummit, ska skaffa kortare insex bultar.
Skulle behövt en längre kickdown wire, men den kan nog förlängas med lite fantasi.
Fick en 20cm tryck slang med M12 1.5 hona hane gjord hos Slang Snabben till 126ans oljetrycks givare som är elektrisk och inte får plats mellan oljefilterhållaren och styrväxeln .
Hoppas det blir lite tid imorgon kväll för fortsatt meck...

Blimmer
13 mars 2013 · 88 Inlägg

Hittade ett par Mercedes W126 godis foton wink

Kan bli bra snygg som svart med coola fälgar !

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-a6c625d8cd11f4a708a5cbd599b83cef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-57996da7c5293babcd7bcb6a5bd2e213.jpg

Diesel Linus
14 mars 2013 · 106 Inlägg

Kan du inte koppla stoppventilen via tändningslåset? Känns ju mera seriöst en en knapp:D Ett glödrelä borde väl någon ha liggandes? Mercaskroten har säkert men då kostar det..smile

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
Blimmer
14 mars 2013 · 88 Inlägg

Jodå blir de bra till slut så fixar jag ett orginal glödrelä, har inte klippt kontakten wink
Blir lite komplicerat med stoppventilen till tändnings nyckeln , då ventilen ger vacum till stoppen när man lägger spänning på den..... Vill inte gärna koppla så de ligger spänning på ventilen då man inte använder bilen.

Blev några timmar i verkstan.
Monterade nya kortare M12 insex bultar i motorfästena.
Upptäckte att den gamla bränsle retur slangen under tanken läckte, fixat med ny slang.
Sebbe fixade de sista kylarvatten ledningarna och ett expansionskärl.
Min vän Mercedes experten Valle kom förbi och inspekterade wink
Startade den (fortfarande med fel startmotor),  lät den snurra en stund, verkar gå fint och automaten drog både framåt och bakåt. Fick chansen att testa mitt stopprelä , funkade precis som de skulle !
Hittade kabeln till tempmätaren. Ska ta reda på hur bensin mercan skickar signal till varvräknaren.

Senast redigerat av camaromannen (14 mars 2013)

teodorhiden
17 mars 2013 · 138 Inlägg

intressant och kul, roligt att du skriver så utförligt om allt, stort plus! )

BMW 525 TDS "e34" (1994)
teodorhiden
17 mars 2013 · 138 Inlägg

btw. så är 300dieselfemman bästa motorn någonsin tillverkad wink

BMW 525 TDS "e34" (1994)
Blimmer
17 mars 2013 · 88 Inlägg

Ha ha jasså du tycker de men va bra då, får väl ställa på lite då wink
Ska till verkstan och greja lite nu snart , sen frukost först ...

Blimmer
28 mars 2013 · 88 Inlägg

Lite har hänt sedan sist.
Ny start motor monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-9a0a8c60a770b38908a2e5c153169d82.jpg
Täckplatta för nivåregleringspump drivning/fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-627606ad289daaa59d12b9e2d37b7c0a.jpg
Ventil för stopp ( gamla turbo övertrycks ventilen).
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-24e28272f6e4fe4a7203550fc5f2744f.jpg
Vacum ledningar och gas länkage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-f963425ebd614fc2bd4d8c9c4f88aa72.jpg
Började fixa vänster bak balja och nedre vänstra bak skärm kant.
Första plåten bara fixerad med några plåtskruvar, ska svetsas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-7e60bda2f892e7301ca408da692fc56f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-7762349fd606571f7690ccb734dbef38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-8cb63d9c3d5b841b207fa5ac1fc15537.jpg
Testade med ett 19 tum wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69639/69639-027faa0fa756bc10f8b72d225d55dbab.jpg
Bakre stötfångaren hänger löst därav den konstiga vinkeln wink

Upptäckte oxså att vattenpumpen är slut, ny beställd kommer imorgon.
Byter även termostat.
Olje filter, bränsle filter, sportluftfilter, H4 Bosch +90 lampor, Stopp och glöd knapp köpt.
Remmar ska beställas.

Får väl se om de händer nått över påskhelgen .....

Diesel Linus
30 mars 2013 · 106 Inlägg

Kul att det går framåt! Alltid lika roligt med mycket bilder:)

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
Puttee88
1 april 2013 · 62 Inlägg

la du plåten på överkanten? hmm blev väl inte vidare seriöst?

Mercedes E-Klass "W212 350cdi AMG" (2010)
Blimmer
2 april 2013 · 88 Inlägg

Idag blev det rostlagning av rambalken där den svänger upp vid vänster fram hjulhus.
nästan 4dm lång 3mm tjock plåt.

Bara förbereda sig på den högra sidan nästa tillfälle !!!

(Tur man inte har läggning för klaustrofobi när man hal ålat in sig under och svetsar den innre sidan av balken)

JoarH
7 april 2013 · 129 Inlägg

Maffigt!

AFE93
23 april 2013 · 303 Inlägg

bilder? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang