Överklaga försäkringsbeslut?

TheCarl
15 mars 2013 · 11 Inlägg

Tjena! Fick precis besked av mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att jag bedöms vållande i en krock på E4an. För att förstå händelseförloppet kan ni kika på skissen jag skickade till Länsförsäkringar: http://www4.picturepush.com/photo/a/124 … led-42.jpg

Detta är försäkringsbolagets kommentar:
Vi anser att föraren av ert fordon är vållande till olyckan och lämnar därför ersättning till
motparten. Vi anser att ni är vållande då ni bytt fil. I och med detta har ni väjningsplikten.
Sitter det ingen sammanvävningsskylt på platsen, så har motparten ingen väjningsplikt.


Låt mig förtydliga att det fanns gott om plats när jag blinkade och körde in vänster. Lastbilen var ouppmärksam och bromsade inte i tid.

Det är ju inte rimligt att en förare som byter fil atomatiskt blir skyldig om en bil bakom inte stannar i tid. Hade jag väntat tills jag inte såg en bil i den fil jag bytte till hade jag minst fått vänta i 12 timmar....

Överklaga tänker jag. Hur gör jag detta och riskerar jag ytterligare kostnader?

NdL Konstruktör
15 mars 2013 · 1 053 Inlägg

Tror tyvärr det är rätt kört för dig.
Som de säger så har du väjningsplikt.

Även om blixtlåsprincipen är ett exempel på hur man kan gå tillväga på vid sådana här tillfällen. Så betyder det inte att någon måste släppa in dig i ledet.

Och du har som sagt ansvar innan du svänger rakt ut.
Tyvärr.

horbybonnen
15 mars 2013 · 1 160 Inlägg

polisanmälan?  man ska ju hålla rätt hastighet(lastbilen) så man kan stanna för hinder som dyker upp.bilar(du) som ska in ens körfält bör ju räknas in där.det är iallafall min åsikt.
ps. till alla håll avstånd så slipper vi sånt här skit.

Vw-Andreas
15 mars 2013 · 633 Inlägg

du har väjningsplikt innan du kör ut på motorvägen bara ta smällen tyvär

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
TheCarl
15 mars 2013 · 11 Inlägg

Det var köer på E4:an bilarna rullade väl i ca 15 km/h. Vid avstängningen blev det naturligtvis ännu lägre hastighet, ca 5 km/h. Lastbilen körde alltså inte över hastighetsbegränsningen men däremot för fort för att ha möjlighet att sänka farten tillräckligt.

Hur ska man då som förare göra om man ska byta fil i en sån här situation? Jag förstår inte vad jag kunde gjort annorlunda.

snibben78
15 mars 2013 · 12 Inlägg

Jag håller med till viss del om att det är kört, sen anser jag vidare att LASTBILEN, troligen någon med Yrkesförarbevis??? ska hålla avstånd och uppmärksamma i trafiken. Så som du beskriver, anser jag som du. Man måste väl för i h.....e få komma ut på autostradan och inte bli körd in i röven av kålhuvuden som så kallat ska vara Yrkesförare men som inte är uppmärksamma?? Hade jag varit du, hade jag tvär nitat och gått ur bilen och gett föraren i lastbilen på flabben!! RAKT av!  Jag anser att felet skulle ha varit ditt, IFALL, du skulle fått hans högra hjulbas mot din vänstra sida av bilen, men beskriver du förloppet som att han har kört in i dig, då har han inte hållt avstånd, eller brustit i uppmärksamheten!! PUNKT fucking slut. blir så jävla lack på sånt. Va har man försäkringar till för??  och är det så som du beskriver, så fixa en bra advokat och blås dom jävlarna! Utnyttja ditt rätts skydd. be din advokat att ansöka om detta!! Har du en ansvarsförsäkring, så be advokaten att åberopa även denna ifall du skulle förlora. då kanske du enbart får stå för dina " omkostnader " med 20 % av totalkostnaden ( skulle jag tro iallafall ) Håller själv på med en annan tvist med FOLKSKAM så jag har hitills betalt 20 % av notan änsålänge. Lycka till

Många.
Att leva är att lida... men att överleva är att finna mening med lidandet :)
Gasa och lev.. livet börjar efter 200 :)
Lev för inget.. Eller dö för något!
Henrik-N
15 mars 2013 · 450 Inlägg

det är egentligen inte så mycket att orda om, du byter fil när du ska a sån uppsikt att de händer utan fara förannan. blixtlås principen är ingen regel utan ett underlättande.

ja vet de är surt men ta tjuren vid hornen och gå vidare istället.

lycka till och va glad att du själv klara dig smile

zoopåse
15 mars 2013 · 1 171 Inlägg

Hur länge efter man har bytt fil ska man behöva acceptera att bli påkörd bakifrån (fire at will)?

Tycker det är en bedömningsfråga, och om lastbilen hade haft uppmärksamheten som trafiksituationen krävde och hade anpassat sig efter trafiken runtomkring hade inte detta behövt hända.

rickylicious Webbutvecklare
15 mars 2013 · 2 369 Inlägg

Det där med att hålla avstånd och hastighet gäller ju bilar framför, men kan aldrig kräva av någon att den ska hålla hastighet och avstånd för att hinna stanna för något som kommer från sidan. Det är omöjligt... Det betyder alltså att vi likaväl kan göra alla vägar enfiliga, för det kommer aldrig vara någon som kör om en annan bil om man kan slänga sig ut i andra filer och sen säga "du ska hinna stanna om jag byter fil". Lite extremt exempel, men så ser det ju ut här, även om det är en låg hastighet. Du har ingen rätt att slänga dig in i andra filen oavsett om du måste vänta 12 timmar eller inte.

Jag förstår att du är frustrerad, men kan tycka att en lastbilschaufför har vett nog att släppa förbi lite bilar när det bildas köer, men dom är ofta stressade och det small denna gången sad

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Audi_powah
15 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Lastbilschaufförer har en tendens att inte visa hänsyn dessutom då det för det första inte är deras lastbil och för det andra så lär lastbilen knappt få någon skada alls då han tex kör på en vanlig personbil.. Hans ena blinkers lär smälla medans hela ditt bakparti flyger i bitar. Tråkigt med tyvärr sant hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
rickylicious Webbutvecklare
15 mars 2013 · 2 369 Inlägg

Audi_powah skrev:
Lastbilschaufförer har en tendens att inte visa hänsyn dessutom då det för det första inte är deras lastbil och för det andra så lär lastbilen knappt få någon skada alls då han tex kör på en vanlig personbil.. Hans ena blinkers lär smälla medans hela ditt bakparti flyger i bitar. Tråkigt med tyvärr sant hmm

Det är väl snarare personbilar som inte visar hänsyn... Rätt ofta man hör folk som slänger sig ut framför lastbilar och sen säger "Jag kommer köra fortare än honom, så klart att jag ska ta mig ut först så jag inte hamnar bakom honom sen bla bla bla".

En grej till med fallet i denna tråden, är det verkligen att visa hänsyn att trycka sig in framför en lastbils främre vänstra sida? Jag har själv aldrig kört lastbil, men kan tänka mig att man inte ser små personbilar så lätt där smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Henrik-N
15 mars 2013 · 450 Inlägg

jag håller med audi_powah ang att de lastbilschaffisar som inte visar hänsyn. alla här känner säkert igen sig att de är lastbilarna och bussarna slänger sig ut framför oavsett väg så får du bromsa hårt även fast dem har väjningsplikt.
störst går först och jag har till och med hört körskolelärare som praktiserar det för sina framtida C elever.
jag själv har blivit prejad av en last bil vid dubbelfiligt, han skulle helt plötsligt in i vänsterfil, jag upp på refrugen i mitten, jag ringde företaget och svaret var "du kan ju försöka blabla inte ofta ni personabilar får rätt"...

så summan av kardemumman är att de är lastbilarna som fullständigt skiter i personbilarna, inte alla men många. dem ska leka allan och köra om varann på motorvägen även fast dem båda kör precis lika snabbt etc etc. och ligger och bildar kö...

förstår ts frustration, hade det varit en personbil hade de säkert aldrig hänt.

tack för ordet

horbybonnen
15 mars 2013 · 1 160 Inlägg

Audi_powah skrev:
Lastbilschaufförer har en tendens att inte visa hänsyn dessutom då det för det första inte är deras lastbil och för det andra så lär lastbilen knappt få någon skada alls då han tex kör på en vanlig personbil.. Hans ena blinkers lär smälla medans hela ditt bakparti flyger i bitar. Tråkigt med tyvärr sant hmm

du är välkommen att åka med mig.så kanske du ändrar din syn på lastbilschaufförer

horbybonnen
15 mars 2013 · 1 160 Inlägg

Henrik-N skrev:
jag håller med audi_powah ang att de lastbilschaffisar som inte visar hänsyn. alla här känner säkert igen sig att de är lastbilarna och bussarna slänger sig ut framför oavsett väg så får du bromsa hårt även fast dem har väjningsplikt.
störst går först och jag har till och med hört körskolelärare som praktiserar det för sina framtida C elever.
jag själv har blivit prejad av en last bil vid dubbelfiligt, han skulle helt plötsligt in i vänsterfil, jag upp på refrugen i mitten, jag ringde företaget och svaret var "du kan ju försöka blabla inte ofta ni personabilar får rätt"...

så summan av kardemumman är att de är lastbilarna som fullständigt skiter i personbilarna, inte alla men många. dem ska leka allan och köra om varann på motorvägen även fast dem båda kör precis lika snabbt etc etc. och ligger och bildar kö...

förstår ts frustration, hade det varit en personbil hade de säkert aldrig hänt.

tack för ordet

du är också välkommen

rickylicious Webbutvecklare
15 mars 2013 · 2 369 Inlägg

Henrik-N skrev:
så summan av kardemumman är att de är lastbilarna som fullständigt skiter i personbilarna, inte alla men många. dem ska leka allan och köra om varann på motorvägen även fast dem båda kör precis lika snabbt etc etc. och ligger och bildar kö...t

Du kan ju inte på fullaste allvar säga att det är hänsynslöst av lastbilar att köra om andra lastbilar på motorvägen....?

Antar att du är en av dom som kommer upp i 160km/h i backspegeln och är sur för att du måste bromsa?

Att visa hänsyn handlar även om att DU ska visa hänsyn till andra, och lastbilar har inte så mycket mer att välja på när det gäller omkörningar. Vissa lastbilar har tyngre last osv och då försöker lättare lastbilar köra om för att inte bilda köer. Skulle inte lastbilar köra om så skulle det till slut ligga 15 lastbilar på rad på motorvägen för att den längst fram är tungt lastad. Hade du föredragit det kanske? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Henrik-N
15 mars 2013 · 450 Inlägg

rickylicious skrev:

Henrik-N skrev:
så summan av kardemumman är att de är lastbilarna som fullständigt skiter i personbilarna, inte alla men många. dem ska leka allan och köra om varann på motorvägen även fast dem båda kör precis lika snabbt etc etc. och ligger och bildar kö...t

Du kan ju inte på fullaste allvar säga att det är hänsynslöst av lastbilar att köra om andra lastbilar på motorvägen....?

Antar att du är en av dom som kommer upp i 160km/h i backspegeln och är sur för att du måste bromsa?

Att visa hänsyn handlar även om att DU ska visa hänsyn till andra, och lastbilar har inte så mycket mer att välja på när det gäller omkörningar. Vissa lastbilar har tyngre last osv och då försöker lättare lastbilar köra om för att inte bilda köer. Skulle inte lastbilar köra om så skulle det till slut ligga 15 lastbilar på rad på motorvägen för att den längst fram är tungt lastad. Hade du föredragit det kanske? tongue

absolut hänsyn gäller alla ! :-)

jag är också den som håller hastighetsbegränsningen och är de någon som trycker en i arslet är de lastbilarna eller bussen och när man går åt sidan tar de dem 2 kilometer att komma om, sen ligger dem framför i samma hastighet och det mina vänner är ingen hänsyn för skulle jag bromsa är jag en platt lort :-)

Rensvinf
15 mars 2013 · 528 Inlägg

Som redan sagt,  du har ingen rätt att köra ut framför lastbilen.  Om du jämför de två skyldigheterna - att anpassa körningen efter trafiksituationen,  jämfört med din väjningsplikt och att du inte får svänga in på hans fil om du inte kan göra det trafiksäkert - så verkar det rimligt att din skyldighet väger tyngre för som försäkringsbolaget säger: du kör in på hans fil. 
Det innebär inte att han kan blunda och köra som han vill, men din skyldighet väger tyngre. Man kan tycka att han borde vara ödmjuk och planerat att släppa in dig, men du har ingen rätt att förutsätta att han gör det.   

Så spara pengar till rep.

Henrik-N
15 mars 2013 · 450 Inlägg

Rensvinf skrev:
Som redan sagt,  du har ingen rätt att köra ut framför lastbilen.  Om du jämför de två skyldigheterna - att anpassa körningen efter trafiksituationen,  jämfört med din väjningsplikt och att du inte får svänga in på hans fil om du inte kan göra det trafiksäkert - så verkar det rimligt att din skyldighet väger tyngre för som försäkringsbolaget säger: du kör in på hans fil. 
Det innebär inte att han kan blunda och köra som han vill, men din skyldighet väger tyngre. Man kan tycka att han borde vara ödmjuk och planerat att släppa in dig, men du har ingen rätt att förutsätta att han gör det.   

Så spara pengar till rep.

håller med smile

Rensvinf
15 mars 2013 · 528 Inlägg

Och som svar på din fråga angående om ifall du skall tvingas vänta där i 12 timmar:  Ja,  du kan få vänta där i 12 timmar.  Eller en kvart. Du får vänta tills du kan göra en trafiksäker manöver in på andra filen.  Och nej, jag är inte dum.. Jag vet att man i sådana situationer ibland får ta för sig en aning. Men smäller det, så är det inte lastbilens fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang