Sprucken framkjol vid djurkollision

volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Hej!

Har folksam som försäkringsbolag och körde på en kanin d'r dimljuset slets av och framkjolen sprack . Undrar om när jag lämnar in den så byter de kjol eller reparerar de skadan dvs limmar ihop det? Sprickan är stor typ 30cm lång och går åt 3 håll..

Någon som vet hur det funkar?

Senast redigerat av volvo-s40v40 (15 mars 2013)

FLindgren
15 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Beror väll på hur skadan ser ut...... Och vilket som är billigast att laga eller byta delen\delarna.

Bara verkstaden du lämnat in bilen till som kan svara på dessa frågor tror jag.. Vi kan bara gissa...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Men är jag ute och cyklar eller ska inte bilen typ se ut som den gjorde innan skadan vid reparation ? För att limma ihop det skulle synas alldeles för mycket och bilen är någorlunda ny så man vill inte att det ska se dassig ut om man säljer den i framtiden hmm

mb_pucken
15 mars 2013 · 5 087 Inlägg

Antingen svetsar dom den eller annars blir det nog byte till antingen ny eller beggad smile beror nog på vad verkstaden rekomenderar och vad det är för bil osv. Lite av ett lotteri wink

Senast redigerat av mb_pucken (15 mars 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
racefan
15 mars 2013 · 1 059 Inlägg

varför skulle det synas om man limma den?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Det låter mindre kul hmm Tänkte att om dimljuset har gått av måste dess fästen också vara borta och då bör det bli svårare att reparera med svets osv. Men om det nu skulle bli det, kan man förvänta sig ett resultat som knappt syns?

mb_pucken
15 mars 2013 · 5 087 Inlägg

Skulle den bli svetsad vilket jag inte tror på en större skada så kommer det inte synas mera än eventuellt på insidan. Beror ju på om den är lackad med så klart. Skulle tänka mig att den byts om den ät trasig i fästen osv. Tar för långt tid att reparera och tid är pengar smile men beggad eller ny är upp till ditt bolag om ja fattar de rätt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Får hoppas på ny del, har ju trots allt toyota bilförsäkring som sägs vara väldigt bra smile Men man vet aldrig!

dengus Bilplastreperatör
15 mars 2013 · 87 Inlägg

laga sprickor är inte svårt alls även om dom springer åt olika håll fästen brukar oftast inte heller vara några större problem vi lagar det mesta på jobbet. och det syns inte det minsta efter att den är limmad

Putteliten
15 mars 2013 · 9 079 Inlägg

Är det Toyota det gäller? För i så fall så byter dom för minsta lilla grej på plasten, så är det i Linköping i alla fall.

volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Hur blir det med lackeringen? De flesta som jag känner och reparerat även hos märkesverkstad så blir det viss nyansskillnad i lacket, eller blir det alltid så?

Limmas den även om vissa delar är borta typ 3x3 cm stor hål som plasten har gått av?

volvo-s40v40
15 mars 2013 · 72 Inlägg

Putteliten skrev:
Är det Toyota det gäller? För i så fall så byter dom för minsta lilla grej på plasten, så är det i Linköping i alla fall.

Hahah köpte den på toyota där men min verkstad är i Uddevalla! Hoppas att de rekomenderar samma!

dengus Bilplastreperatör
16 mars 2013 · 87 Inlägg

kan bli viss nyans skillnad men det får du i vilket fall i så fall även om dom lagar eller beställer en ny. laga hål går det med men som dom skrivit tidigare allt har med vad arbetet kostar om det blir reperation eller inte

volvo-s40v40
16 mars 2013 · 72 Inlägg

Om det skulle bero kostnad för reparation blir det nog inget nytt hmm Inget kul, men har man otur så sad

dengus Bilplastreperatör
16 mars 2013 · 87 Inlägg

bara hoppas du har turen på din sida smile

WhoZWoddl3r Karosstekniker
16 mars 2013 · 288 Inlägg

ja jobbar själv med krockade bilar och har jobbat med toyota i 2 år. sprickor och små hål kan man laga om man vill förutsatt att reparationen inte blir dyrare än vad en ny/begangnad kostar.
fästöglor samt konstiga veck är svårare att laga då detta kan påverka utseende och passform så i dessa fall byter man oftast.
dimljus och annan småplast byter man då dessa delar är relativt billiga på toyotabilarna.
om de blir en ny eller begangnad stötfångare är upp till bolaget om dom vill betala beroende på om de är en ny eller gamal bil men företagen vill ju gärna sälja en ny för de tjänar ju dom på.
nyansskilland är alltid en risk om bilen kanske varit omlackerad innan men om företaget har lite stolthet så ser dom till att de stämmer, men tänk på att toyota har en färgskillnad på stötfångare fram och bak redan från fabriken och därför är en viss skillnad godkänd

//Johan

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
volvo-s40v40
16 mars 2013 · 72 Inlägg

Jaha Men vad menar du med konstiga veck? :o Och hela den sidan är typ ganska lös om man rör vid den så därför vågar jag inte köra mycket med den om det är vad du menar med fästögla som håller upp framkjolen. Såg även att att på samma sida hade de uppstått 3 lite längre repor på 3-5 cm  som antagligen uppstått eftersom djuret studsade på bilen. Fixar de dessa också( sitter på passagerardörren) eller är det bara den stora skadan som de fixar?

WhoZWoddl3r Karosstekniker
16 mars 2013 · 288 Inlägg

volvo-s40v40 skrev:
Jaha Men vad menar du med konstiga veck? :o Och hela den sidan är typ ganska lös om man rör vid den så därför vågar jag inte köra mycket med den om det är vad du menar med fästögla som håller upp framkjolen. Såg även att att på samma sida hade de uppstått 3 lite längre repor på 3-5 cm  som antagligen uppstått eftersom djuret studsade på bilen. Fixar de dessa också( sitter på passagerardörren) eller är det bara den stora skadan som de fixar?

med kostiga veck menar jag typ runt om dimljus/dimljus kåpor, grillen, gallert där nere i mitten och där stötfångare och skärmen möts.
dom fixar alla som har hänt i samband med kollitionen och de är de upp till dig att upplysa dom om.
men som alltid så är de bolagen som avgör vad som har hänt eller inte. t.ex finns de ju folk som har kanske en tidigare skada när dom får en ny som påstår att dessa har hänt samtidigt.
och om bolaget anser att de kan vara rimligt om de är på samma sida så kan de hända att dom får de fixat, men hade de vatt kanske en dörr på varje sida hade dom ju inte fått något för den andra skadan, bara ett exempel.

så när du kör till verkstan så säger du bara till dom i detta fallet att där har blivigt några repor också så kommer dom titta om de är rimligt att de hänt samtidigt o är de det så kommer dom fixa de också.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
volvo-s40v40
16 mars 2013 · 72 Inlägg

Mmmm...

Tack så mycket för alla svaar, blir att vänta till måndag och se smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang