Volvo 740 - 89 B230F / PROBLEM !

simlar
20 mars 2013 · 5 525 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
får hoppas bilen går bättre efter byte av den, För i dagens läge så när man startar bilen så går tomgången bra i 1min typ sen börjar den hoppa mellan 500-1000varv och försöker man då gasa upp bilen så är det precis som den inte orkar och sen när bilen stått och blivigt varm den rätta tempen så går bilen skit bra.

hoppas det är den tempgivaren smile

Det låter som att sprutet tror att motorn alltid är i arbetstemp och fettar därmed inte på bränsleblandningen när motorn är kall (för sprutet tror som sagt att motorn är varm).

Så tempgivaren verkar ju helt klart vara boven som flera redan skrivit smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Henkix
20 mars 2013 · 6 737 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
får hoppas bilen går bättre efter byte av den, För i dagens läge så när man startar bilen så går tomgången bra i 1min typ sen börjar den hoppa mellan 500-1000varv och försöker man då gasa upp bilen så är det precis som den inte orkar och sen när bilen stått och blivigt varm den rätta tempen så går bilen skit bra.

hoppas det är den tempgivaren smile

låter lite som att det är den givaren som hängt sej o lurar datan att motorn är varm hela tiden tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Volvo240Life Volvo Entusiast
20 mars 2013 · 261 Inlägg

Henkix skrev:

MeckarMarcus skrev:
kan man ta av den och fixa till den eller man måste köpa en ny ?

köpa ny smile men det går och mäta den för o se om den e hel med multimeter tongue dock vet ja inte riktigt hur man gör det så den frågan överlåter ja till nån annan tongue

Inge problem att mäta den, ta bort den från toppen, ta fram en multimeter, ett glas med svin kallt vatten och att glas med riktigt varmt. Ta multimeter och mät med Ohm på de två stiften. lägg det först i kallt vatten då ska värdena skunka eller stiga, kommer inte ihåg och i med den i varmt vatten. Det ska skunka/stiga mellan varmt och kallt vatten. Gör det inte det så är den trasig smile

Senast redigerat av Volvo240Life (20 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
Volvo 940 SE "ISABELLA" (1993)
Volvo V70N (2002)
Volvo 740 GLE "Grand Luxe Executive" (1988)
Matte92
21 mars 2013 · 45 Inlägg

jag tycker mer det låter som svänghjulsgivaren som sitter mellan motor och växellåda för då kan bilen bete sig underligt med precis som din gör. prova med tempgivaren om det inte funkat testa med svänghjulsgivaren. MVH

MeckarMarcus
21 mars 2013 · 44 Inlägg

Tack för svar alla, ska kolla på dom givarna och när jag bytt dom, och kanske får rätt på skitet så skriver jag vad det var som var felet eller när jag får rätt på det smile

msjoholm
22 mars 2013 · 151 Inlägg

Matte92 skrev:
jag tycker mer det låter som svänghjulsgivaren som sitter mellan motor och växellåda för då kan bilen bete sig underligt med precis som din gör. prova med tempgivaren om det inte funkat testa med svänghjulsgivaren. MVH

Om svänghjulsgivaren är kass så startar inte bilen. Den funkar eller funkar inte alls. Svart eller vitt.

MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

Bilen går inte bättre.. den startar sen dör den hela tiden... tänder fan snart fyr på skiten. sad

Volvo240Life Volvo Entusiast
24 mars 2013 · 261 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Bilen går inte bättre.. den startar sen dör den hela tiden... tänder fan snart fyr på skiten. sad

Berätta vad du har gjort och vad du har bytt, så jag kan komma med någon idé smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
YeahBitch
24 mars 2013 · 730 Inlägg

Volvo240Life skrev:

MeckarMarcus skrev:
Bilen går inte bättre.. den startar sen dör den hela tiden... tänder fan snart fyr på skiten. sad

Berätta vad du har gjort och vad du har bytt, så jag kan komma med någon idé smile

Står på första inlägget-.---

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Volvo240Life Volvo Entusiast
24 mars 2013 · 261 Inlägg

YeahBitch skrev:

Volvo240Life skrev:

MeckarMarcus skrev:
Bilen går inte bättre.. den startar sen dör den hela tiden... tänder fan snart fyr på skiten. sad

Berätta vad du har gjort och vad du har bytt, så jag kan komma med någon idé smile

Står på första inlägget-.---

Ja men nu är ju bilen ännu sämre! Tänkte om han ställde tomgången? vad han har gjort så den hoppar igång och dör hela tiden.... Mätte du på kallstartsgivaren?

Senast redigerat av Volvo240Life (24 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
Volvo240Life Volvo Entusiast
24 mars 2013 · 261 Inlägg

Efter som att han får felkoden Lambdareglering, mager eller fet, dellast så betyder det att 740 får för mycket eller för lite bränsle. Igenkligen så skulle man ta ett avgasvärde och se vad ''CO'' säger, för då vet man om den får för mycket eller för lite Bensin! wink
// Markus

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

den går liksom sämre och sämre hela tiden.. vetifan skulle vilja göra ett komppa test på den så fundera på det ? men den går liksom skit bra typ när den blir värm, sen om man stänger av den i typ 10 min så går den skit dåligt igen ? vet inte vad jag ska göra ? har typ vridit och vänt på allt i hela motorrummet ?

Henkix
24 mars 2013 · 6 737 Inlägg

har du bytt temp givaren? wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

Föresten den videon du skicka, den går sånt äkligt i början vid start men när den blir värm så går den skit bra ? yikes

MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

Volvo240Life*

MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

japp det var inte den... sad

Volvo240Life Volvo Entusiast
24 mars 2013 · 261 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
den går liksom sämre och sämre hela tiden.. vetifan skulle vilja göra ett komppa test på den så fundera på det ? men den går liksom skit bra typ när den blir värm, sen om man stänger av den i typ 10 min så går den skit dåligt igen ? vet inte vad jag ska göra ? har typ vridit och vänt på allt i hela motorrummet ?

Okeej då har jag fattat lite fel, men har du kollat ALLT, så som soppa, bränsle pumpen, filter,slangar,btr'en, tändstift, rätt färg på gnistan, tändkablar, fördelare, fördelarlock, rotor, tändspole klumpen,Tempgivaren, kollat tjuvluft, gaspjälet, tomgångs motorn, övriga givare, kam, remhjul se om jag kommer på något mer smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
Volvo240Life Volvo Entusiast
24 mars 2013 · 261 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Föresten den videon du skicka, den går sånt äkligt i början vid start men när den blir värm så går den skit bra ? yikes

Exakt ! bara när den är kall men inte varm? min var likadan gjorde komp test o toppen var dålig, bytte top, problemet löst smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

byta du bara top eller ? smile

MeckarMarcus
24 mars 2013 · 44 Inlägg

föresten gick din att köra med ? yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang