4719
Sök

Byta tändnings lås

773 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
hej jag ska byta tändningslåset och rattlåset det är ju samma men när man ska lossa den där plåten som håller upp rattstången där sitter det 2bultar som sitter i rattlåset  hur får man bort den? den är konad så hur får man bort den ? mvh love

5 994 Inlägg
21 mars 2013
Du har några alternativ:
Borra bort skallen (ett helvete att göra eftersom skallen är konad)
Slipa bort skallen
Svetsa på en bult på konan så du har nåt att greppa
Kapa av bultarna

Jag vet dock inte hur mycket utrymme som finns, men slipa bort skallarna med en dremel bör ju gå.

Bulten kallas brytbult, det sitter en skalle där när den dras dit men när man drar den till tillräckligt högt moment så bryts skallen av och lämnar konan efter sig.

773 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Du har några alternativ:
Slipa bort skallen
Kapa av bultarna

Jag vet dock inte hur mycket utrymme som finns, men slipa bort skallarna med en dremel bör ju gå.

Bulten kallas brytbult, det sitter en skalle där när den dras dit men när man drar den till tillräckligt högt moment så bryts skallen av och lämnar konan efter sig.

jag ska testa slå av bulten med stämjärn

5 994 Inlägg
21 mars 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
Du har några alternativ:
Slipa bort skallen
Kapa av bultarna

Ja det kan nog funka smile

Eller så kan du göra som en polare när han skulle ta ur rattlåset ur en 240 han skulle skrota, fram med 2meter spettet och bryt sönder plattan som håller rattlåset tongue
Edit: Hmm när jag tänker på det kapade han nog lite i plattan först.
Senast redigerat av simlar (21 mars 2013)

773 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
simlar skrev:
tvedberg skrev:
simlar skrev:
Du har några alternativ:
Slipa bort skallen
Kapa av bultarna

Eller så kan du göra som en polare när han skulle ta ur rattlåset ur en 240 han skulle skrota, fram med 2meter spettet och bryt sönder plattan som håller rattlåset tongue

men då om man bänder så då borde väll rattstången bli sne?

5 994 Inlägg
22 mars 2013
tvedberg skrev:
simlar skrev:
tvedberg skrev:

men då om man bänder så då borde väll rattstången bli sne?

Ja jag vet faktiskt inte, kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut men har för mig det gick att bryta utan att ta spjärn mot rattstången. Men sen på den andra 240in som rattlåset skulle monteras på vet jag inte hur han gjorde för att få loss bultarna, jag har för mig han antingen kapade av dem eller slipade bort skallen för efteråt monterade han rattlåset med vanliga bultar (inte så stöldsäkert men han är inte orolig över att få bilen stulen).

Hjultomte
1 500 Inlägg
22 mars 2013
ta skruvmejsel eller stämjärn o försök få dom o snurra. Vissa sitter värre än andra. Jag brukade använda en vanlig platt skruvmejsel o sen bara giii han big_smile

Vissa har gängtejp så då sitter dom litt mer.

Vad för bil förresten?
Senast redigerat av TooS (22 mars 2013)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

773 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
TooS skrev:
ta skruvmejsel eller stämjärn o försök få dom o snurra. Vissa sitter värre än andra. Jag brukade använda en vanlig platt skruvmejsel o sen bara giii han big_smile

Vissa har gängtejp så då sitter dom litt mer.

Vad för bil förresten?

det är 2 skruvar som sitter i rattlåset det är en volvo 240

Sök