4871
Sök

Volvo C70 t5 -98 Dumpventil

2 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena, har köpt mig en C70 T5 -98 har BSR steg 3 på den. Och vill nu ha en dumpventil.

Någon som gjort detta och vet hur man monterar?

Vilken sorts dumpventil skall man ha? Antar att man ska ha en öppen dump för de klassiska "pysljudet"?

Är inte så haj på detta, alla tips och trix är uppskattade.smile

234 Inlägg
24 mars 2013
#2
Det finns många trådar som denna så prova att söka lite här på forumet. smile

Men kort förklarat: original dumpen sitter på turbon så om du ska sätta på en eftermarknads får du ersätta den med ett täcklock, Sen monterar du den nya dumpen på ett av tryck rören (det innan gasspjället). Det har diskuterats mycket om det går att köra med öppen dump på en bil med luftmassemätare, en del har inte haft några problem och andra har fått störningar i motorgången. Är det pysljudet du är ute efter så kör på en öppen och hoppas på att det funkar eller köp en hybriddump (blandning mellan öppen och återcirkulerande). Men vill du byta för att originalet inte håller tätt så satsa på en bra återcirkulerande.

Mvh// Mattias

2 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#3
Aa jag har läst runt lite men känns inte som folk kommer fram till något..

Inget fel på den jag har men är ute efter mer "pys".
Så vad jag behöver är en öppendump och dumplock? Sen en vakuumslang, gummislang och fyra slangklämmor?
Låter detta rimligt?

Märke på dumpen och dumplocket?
Senast redigerat av Qapten (24 mars 2013)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
24 mars 2013
#4
Jagd hade ett sådant här kit till min gamla 850, borde vara liknande på C70. Denna lät grymt mycket och tillsammans 3" raka rör så startade man billarm i parkeringsgarage http://www.forgemotorsport.com/content. … ct=FMFK050

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

234 Inlägg
24 mars 2013
#5
Qapten skrev:
Aa jag har läst runt lite men känns inte som folk kommer fram till något..

Inget fel på den jag har men är ute efter mer "pys".
Så vad jag behöver är en öppendump och dumplock? Sen en vakuumslang, gummislang och fyra slangklämmor?
Låter detta rimligt?

Märke på dumpen och dumplocket?

Jag har ingen erfarenhet av olika märken och modeller på dumpventiler eller dumplock, men det som känns viktigast när man kollar på detta är att grejerna ska hålla tätt och klara det laddtrycket som du kör med (detta gäller ju även resten av prylarna i installationen). Sen kommer ju även justering av dumpen med i bilden, den ska ju varken stå öppen hela tiden eller stå stängd.
Grejerna du behöver för att få det att funka finns med på bilden Tobbetdi länkade och är som du skriver; dump, dumplock, någon form av t-kors slang som passar tryckröret, vakuum slang, slangklämmor.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html (org turbo ska vara mistubishi)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … index.html
http://www.do88.se/sv/artiklar/uttag-25mm/index.html
Grejerna finns ju på många fler ställen t.ex. atechmotor.se, l-m-r.se osv.
Senast redigerat av Kooza (24 mars 2013)

Mvh// Mattias

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 mars 2013
#6
Qapten skrev:
Inget fel på den jag har men är ute efter mer "pys".
Så vad jag behöver är en öppendump och dumplock? Sen en vakuumslang, gummislang och fyra slangklämmor?
Låter detta rimligt?

Allt du behöver är detta: https://play.google.com/store/apps/deta … lib29zdCJd


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök