3077
Sök

Trimma gamla volvon

773 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#1
hej sitter på en tröt b230f och har läst massa trådar på olika forum men får inte ihop det vissa skriver att man max kan plana 2 mm på en 531 topp innan ventilerna slår i kolvarna osv. men vad jag tänkt är:
531 topp planad 2,5mm
pinto rem med 122kugg och ny orginal spänrulle till volvo 240
och en kam från folkraceshoppen något vassar en volvo h kam (fs122)
vad jag har hört så ska det funka? ville bara dubbelkolla.

Forummoderator
26 552 Inlägg
29 mars 2013
#2
Kör på bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Kör på bara.

ok bra, men från vilket varvtal drar h-kamen?

Forummoderator
26 552 Inlägg
29 mars 2013
#4
tvedberg skrev:
Mack skrev:
Kör på bara.

ok bra, men från vilket varvtal drar h-kamen?

När jag hade en, så var det från runt 3500 till 4000 kändes det som.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#5
Mack skrev:
tvedberg skrev:
Mack skrev:
Kör på bara.

ok bra, men från vilket varvtal drar h-kamen?

När jag hade en, så var det från runt 3500 till 4000 kändes det som.

finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt smile

Forummoderator
26 552 Inlägg
29 mars 2013
#6
tvedberg skrev:
Mack skrev:
tvedberg skrev:

ok bra, men från vilket varvtal drar h-kamen?

När jag hade en, så var det från runt 3500 till 4000 kändes det som.

finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt smile

Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#7
Mack skrev:
tvedberg skrev:
Mack skrev:

När jag hade en, så var det från runt 3500 till 4000 kändes det som.

finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt smile

Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.

juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?

Forummoderator
26 552 Inlägg
29 mars 2013
#8
tvedberg skrev:
Mack skrev:
tvedberg skrev:

finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt smile

Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.

juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?

Jag tror inte det funkar..men någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
30 mars 2013
#9
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
30 mars 2013
#10
Danne_1977 skrev:
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

det är jävligt mycket big_smile


3 292 Inlägg
30 mars 2013
#11
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

det är jävligt mycket big_smile

Precis.. hahaha, hmm, frågan är om det är möjligt överhuvudtaget.. hehe..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 552 Inlägg
30 mars 2013
#12
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

det är jävligt mycket big_smile

Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
30 mars 2013
#13
Mack skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

det är jävligt mycket big_smile

Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

Jag vet inte så mycket om att plana igentligen men tycker 2.5 låter mycket iaf.. jag siktar på rallycross och funderar på typ 1.5mm som max.. men kanske ändrar mig och tar 2.5 jag åxå big_smilebig_smile.. samt kortare rem big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 552 Inlägg
30 mars 2013
#14
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
CHEEVA skrev:

det är jävligt mycket big_smile

Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

Jag vet inte så mycket om att plana igentligen men tycker 2.5 låter mycket iaf.. jag siktar på rallycross och funderar på typ 1.5mm som max.. men kanske ändrar mig och tar 2.5 jag åxå big_smilebig_smile.. samt kortare rem big_smile

Jo det är mycket med 2.5 mm.
Men har han "läst det överallt" så torde det ju stämma..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
30 mars 2013
#15
Mack skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
Plana 2.5mm.. wow det är rätt så mycket..

det är jävligt mycket big_smile

Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

2mm har jag själv planat några volvo toppar så det går, men tycker 2,5 låter mycket


3 292 Inlägg
30 mars 2013
#16
CHEEVA skrev:
Mack skrev:
CHEEVA skrev:

det är jävligt mycket big_smile

Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

2mm har jag själv planat några volvo toppar så det går, men tycker 2,5 låter mycket

Sånt där går ju att mäta.. plockar man isär grejerna och mäter nog så kan man ju säkerställa så inte grejerna slår ihop iaf.. det här med rem osv går nog kanske lösa åxå.. men njaa 2.5 skulle jag nog endå inte köra på.. 2mm anser jag nog kännas vara max.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
30 mars 2013
#17
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:
Mack skrev:
Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

2mm har jag själv planat några volvo toppar så det går, men tycker 2,5 låter mycket

Sånt där går ju att mäta.. plockar man isär grejerna och mäter nog så kan man ju säkerställa så inte grejerna slår ihop iaf.. det här med rem osv går nog kanske lösa åxå.. men njaa 2.5 skulle jag nog endå inte köra på.. 2mm anser jag nog kännas vara max.. big_smile

självklart går det att mäta smile inget jag har gjort dock, har inte varit mina grejjer jag planat hehe

söker man högre komp är alltid kolvbyte att föredra
Senast redigerat av CHEEVA (30 mars 2013)


5 917 Inlägg
30 mars 2013
#18
tvedberg skrev:
Mack skrev:
tvedberg skrev:

finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt smile

Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.

juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?

För att plugga fördelarhålet så köper du en plugg som är till för att plugga hålet med. Volvo 240 och 360 har dessa pluggar på 530-topparna.

(en "helmåne"-plugg, de gamla topparna (160/398/405) har endast en "halvmåne"-plugg)

Bland originalkammar så håller jag med Mack om att K-kammen är väldigt lagom. Men det finns säkert någon omslipad kam som har ännu trevligare register.



Jag ser även att det pratas om 2,5mm planing verkligen är möjligt. Och vad jag läst mig till på internet är det väldigt vanligt, och när man planar över 2mm så monterar de flesta en pinto-rem som har 122-kuggar istället för volvos som har 123-kuggar.

Man måste ju tänka på att B230 är non-interference original, dvs ventilerna tar aldrig i kolvarna även om kamremmen går av.
Och när man planar ca 2mm så blir motorn till en interference-motor, dvs går kamremmen av så kommer ventilerna slå i kolvarna. (hur mycket man kan plana innan motorn blir till en interference-motor beror på hur många millimeter lyft kamaxeln har, om man har en topp liggandes löst går det ju att mäta hur djupt förbränningsrummet är och på det sättet få reda på hur långt utanför toppen som ventilerna sticker ut ifall man vet kamaxelns lyft.


Hoppas det inte blev allt för otydligt skrivit.


773 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#19
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Toppen jag hade i en tidigare 240 var planad 1.5, och det var enligt utsago den ungefärliga gränsen för vad man kunde ha utan att behöva ha en kortare rem.
Runt 2 mm är väl det folkracebilar brukar köra med?

Jag vet inte så mycket om att plana igentligen men tycker 2.5 låter mycket iaf.. jag siktar på rallycross och funderar på typ 1.5mm som max.. men kanske ändrar mig och tar 2.5 jag åxå big_smilebig_smile.. samt kortare rem big_smile

Jo det är mycket med 2.5 mm.
Men har han "läst det överallt" så torde det ju stämma..

jag läste att 530 toppen att folk hade planat den 4mm så då borde väll 2,5 mm gå på en 531 topp?
Senast redigerat av tvedberg (30 mars 2013)

773 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#20
simlar skrev:
tvedberg skrev:
Mack skrev:
Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.

juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?

För att plugga fördelarhålet så köper du en plugg som är till för att plugga hålet med. Volvo 240 och 360 har dessa pluggar på 530-topparna.

(en "helmåne"-plugg, de gamla topparna (160/398/405) har endast en "halvmåne"-plugg)

Bland originalkammar så håller jag med Mack om att K-kammen är väldigt lagom. Men det finns säkert någon omslipad kam som har ännu trevligare register.



Jag ser även att det pratas om 2,5mm planing verkligen är möjligt. Och vad jag läst mig till på internet är det väldigt vanligt, och när man planar över 2mm så monterar de flesta en pinto-rem som har 122-kuggar istället för volvos som har 123-kuggar.

Man måste ju tänka på att B230 är non-interference original, dvs ventilerna tar aldrig i kolvarna även om kamremmen går av.
Och när man planar ca 2mm så blir motorn till en interference-motor, dvs går kamremmen av så kommer ventilerna slå i kolvarna. (hur mycket man kan plana innan motorn blir till en interference-motor beror på hur många millimeter lyft kamaxeln har, om man har en topp liggandes löst går det ju att mäta hur djupt förbränningsrummet är och på det sättet få reda på hur långt utanför toppen som ventilerna sticker ut ifall man vet kamaxelns lyft.


Hoppas det inte blev allt för otydligt skrivit.

tack, men jag har en 530 topp som sitter på b230f och jag har tänkt att skaffa en 531topp bara för den har större insugs-kanaler och då tänkte jag plana den så det blir samma komp som som 530 toppen fast planar lite till när man ändå håller på. så borde plugen passa från 530 toppen alltså volvo 240 530 topp.

så jag kommer ha toppen löst när jag köper den så då kan jag ju mäta ut det du sa.
Senast redigerat av tvedberg (30 mars 2013)


Sök