tvedberg skrev:
Mack skrev:
tvedberg skrev:
finns det nån bra trim kam som drar från ca 3000rpm för vill ju inte varva sönder motorn innan det ska hända nåt

Vet inte så mycket om trimkammar i och med att jag föredrar "originalkammar", men K-kammen tycker jag är väldigt lagom faktiskt.
Dock är ju som sagt inte det en trimkam.
juste glömde fråga, hur gör man om man tar toppen från en volvo 940 med tändningen bakom toppen hur pluggar man "hålet"?
För att plugga fördelarhålet så köper du en plugg som är till för att plugga hålet med. Volvo 240 och 360 har dessa pluggar på 530-topparna.
(en "helmåne"-plugg, de gamla topparna (160/398/405) har endast en "halvmåne"-plugg)
Bland originalkammar så håller jag med Mack om att K-kammen är väldigt lagom. Men det finns säkert någon omslipad kam som har ännu trevligare register.
Jag ser även att det pratas om 2,5mm planing verkligen är möjligt. Och vad jag läst mig till på internet är det väldigt vanligt, och när man planar över 2mm så monterar de flesta en pinto-rem som har 122-kuggar istället för volvos som har 123-kuggar.
Man måste ju tänka på att B230 är non-interference original, dvs ventilerna tar aldrig i kolvarna även om kamremmen går av.
Och när man planar ca 2mm så blir motorn till en interference-motor, dvs går kamremmen av så kommer ventilerna slå i kolvarna. (hur mycket man kan plana innan motorn blir till en interference-motor beror på hur många millimeter lyft kamaxeln har, om man har en topp liggandes löst går det ju att mäta hur djupt förbränningsrummet är och på det sättet få reda på hur långt utanför toppen som ventilerna sticker ut ifall man vet kamaxelns lyft.
Hoppas det inte blev allt för otydligt skrivit.