2151
Sök

B230K eran åsikt?

11 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har hört att B230K inte ska vara den bästa motorn men tänkte fråga vad det är som gör den så dålig och eran åsikt om k-motorn.

Blev erbjuden en 240 billigt men såg att det satt en B230K i den därför jag undrar.


5 823 Inlägg
30 mars 2013
#2
Ska du bara ha den original så är den likvärdig en B230A.

Det som brukar krångla vad jag hört är förgasaren, men om den nu skulle börja krångla och du inte vill fixa det så är det bara att byta till A-insug och strombergare så är det problemet ur världen.
Jag vet dock inte vad som brukar krångla men verkar vanligt att folk svär åt förgasaren på B230K-motorn.

Ur trimningssynpunkt är det inte den bästa motorn, det är fina kanaler och så i toppen men mig veterligen finns det inga andra kammar än den som sitter original så det är inte lätt att förändra motorns register.
Och sen är det lite underligt utformat då förbränningsrummet sitter i kolvarna.

Att byta kamrem i tid är även viktigt på K-motorn då ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott.


3 292 Inlägg
30 mars 2013
#3
simlar skrev:
Ska du bara ha den original så är den likvärdig en B230A.

Det som brukar krångla vad jag hört är förgasaren, men om den nu skulle börja krångla och du inte vill fixa det så är det bara att byta till A-insug och strombergare så är det problemet ur världen.
Jag vet dock inte vad som brukar krångla men verkar vanligt att folk svär åt förgasaren på B230K-motorn.

Ur trimningssynpunkt är det inte den bästa motorn, det är fina kanaler och så i toppen men mig veterligen finns det inga andra kammar än den som sitter original så det är inte lätt att förändra motorns register.
Och sen är det lite underligt utformat då förbränningsrummet sitter i kolvarna.

Att byta kamrem i tid är även viktigt på K-motorn då ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott.

Vänta lite här nu.. finns inga andra kammar man kan byta till på en K motor ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

9 130 Inlägg
30 mars 2013
#4
230K brukar kunna vara förgasaren med dess vacuumprylar som strular. Är inte många som är så kunniga på dom motorerna, men om man bara kan skruva med dom så går dom bättre än 230E.


Forummoderator
26 462 Inlägg
31 mars 2013
#5
Min första 240 hade faktiskt en B230K under huven. Finns ej upplagd här på Garaget i och med att jag knappt hann äga den innan den blev bortbytt, men under min ägo tyckte jag det var bland det segaste jag någonsin kört i bilväg.
Väl bortbytt så fick jag sedan en provtur med den nya ägaren - som för övrigt var en av mina bästa vänner vid den tidpunkten - och satan i gatan vad bilen gick.
Jag frågade vad han hade gjort och han svarade "ingenting..jag råkar bara gasa mer än vad du gjorde.."

Så summa summarum: dom går faktiskt riktigt bra, om man kan hantera dem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

278 Inlägg
31 mars 2013
#6
B230K Har väll 631 topp vilket betyder att ventilerna är försänkta så dom går ner i kolvarna som på en 16v. Rätta mig om jag har fel men har för mig att de är den toppen som sitter i K motorerna. Och går då kam remmen av så blir de ventil sallad...

Forummoderator
26 462 Inlägg
31 mars 2013
#7
Thorseeeen skrev:
B230K Har väll 631 topp vilket betyder att ventilerna är försänkta så dom går ner i kolvarna som på en 16v. Rätta mig om jag har fel men har för mig att de är den toppen som sitter i K motorerna. Och går då kam remmen av så blir de ventil sallad...

Precis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Makaronborrare
993 Inlägg
31 mars 2013
#8
Har haft en 740 med K motorn och hade väl inga större bekymmer med den tills kamremmen en dag gick av och motorn blev skrot. Förgasaren var bytt till en Pierburg. Helhetsintrycket var att den var rätt törstig och slö


5 823 Inlägg
31 mars 2013
#9
Danne_1977 skrev:
simlar skrev:
Ska du bara ha den original så är den likvärdig en B230A.

Det som brukar krångla vad jag hört är förgasaren, men om den nu skulle börja krångla och du inte vill fixa det så är det bara att byta till A-insug och strombergare så är det problemet ur världen.
Jag vet dock inte vad som brukar krångla men verkar vanligt att folk svär åt förgasaren på B230K-motorn.

Ur trimningssynpunkt är det inte den bästa motorn, det är fina kanaler och så i toppen men mig veterligen finns det inga andra kammar än den som sitter original så det är inte lätt att förändra motorns register.
Och sen är det lite underligt utformat då förbränningsrummet sitter i kolvarna.

Att byta kamrem i tid är även viktigt på K-motorn då ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott.

Vänta lite här nu.. finns inga andra kammar man kan byta till på en K motor ?

B230K-motorn(skriver ut B230K eftersom B200K har vanlig 530-topp) har en 631-topp som är utformad på ett annat sett och vad jag förstått så passar inte kammarna från någon av de andra rödblockarna och därmed finns det inget utbud på andra kamaxlar än original till 631-toppen.


3 292 Inlägg
31 mars 2013
#10
simlar skrev:
Danne_1977 skrev:
simlar skrev:
Ska du bara ha den original så är den likvärdig en B230A.

Det som brukar krångla vad jag hört är förgasaren, men om den nu skulle börja krångla och du inte vill fixa det så är det bara att byta till A-insug och strombergare så är det problemet ur världen.
Jag vet dock inte vad som brukar krångla men verkar vanligt att folk svär åt förgasaren på B230K-motorn.

Ur trimningssynpunkt är det inte den bästa motorn, det är fina kanaler och så i toppen men mig veterligen finns det inga andra kammar än den som sitter original så det är inte lätt att förändra motorns register.
Och sen är det lite underligt utformat då förbränningsrummet sitter i kolvarna.

Att byta kamrem i tid är även viktigt på K-motorn då ventilerna slår i kolvarna vid kamremsbrott.

Vänta lite här nu.. finns inga andra kammar man kan byta till på en K motor ?

B230K-motorn(skriver ut B230K eftersom B200K har vanlig 530-topp) har en 631-topp som är utformad på ett annat sett och vad jag förstått så passar inte kammarna från någon av de andra rödblockarna och därmed finns det inget utbud på andra kamaxlar än original till 631-toppen.

Kan inte speciellt mycket om dom där udda motorerna men nog trodde jag iaf att alla rödblockare använda samma kam i och med att det mesta andra är precis lika från andra rödblockare...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 758 Inlägg
1 april 2013
#11
Danne_1977 skrev:
simlar skrev:
Danne_1977 skrev:

Vänta lite här nu.. finns inga andra kammar man kan byta till på en K motor ?

B230K-motorn(skriver ut B230K eftersom B200K har vanlig 530-topp) har en 631-topp som är utformad på ett annat sett och vad jag förstått så passar inte kammarna från någon av de andra rödblockarna och därmed finns det inget utbud på andra kamaxlar än original till 631-toppen.

Kan inte speciellt mycket om dom där udda motorerna men nog trodde jag iaf att alla rödblockare använda samma kam i och med att det mesta andra är precis lika från andra rödblockare...

Stämmer bra, alla rödblockskammar skall funka bra även i K-motorn.

3 292 Inlägg
1 april 2013
#12
schnauz skrev:
Danne_1977 skrev:
simlar skrev:

B230K-motorn(skriver ut B230K eftersom B200K har vanlig 530-topp) har en 631-topp som är utformad på ett annat sett och vad jag förstått så passar inte kammarna från någon av de andra rödblockarna och därmed finns det inget utbud på andra kamaxlar än original till 631-toppen.

Kan inte speciellt mycket om dom där udda motorerna men nog trodde jag iaf att alla rödblockare använda samma kam i och med att det mesta andra är precis lika från andra rödblockare...

Stämmer bra, alla rödblockskammar skall funka bra även i K-motorn.

Ja jag kunde inte tänka mig nåt annat jag heller.. har aldrig hört talas om att det inte skulle passa..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök