940 värmereglage i 740.

Dj_Albert Stölle
25 februari 2014 · 199 Inlägg

Ursäkta mitt offtopic nu men.. Toorop, Det var väl fan i helvete va prylar du hade i bil. Hur i helskota hinner du med o använda alla apparater och köra samtidigt tongue haha inget illa menat, men två stereoapparater och vad det nu är under den, en gps, Ericsson;en som jag glömt namnet på, och enheten bredvid den.. Du måste va en upptagen man, på många sätt tongue

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Aronson
25 februari 2014 · 912 Inlägg

Det absolut bästa är att ta både reglage och värmepaket från en 940 och sedan sätta av en lördag .Ur med brädan och torpedplåt (plåten framför vindrutan) byt sedan hela rasket och allt kommer fungera klockrent.Byt även värmeventil samtidigt då har du det gjort också.Detta jobb är ungefär som att bygga med lego ,fast med stora bitar.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
paketerad
25 februari 2014 · 223 Inlägg

Dj_Albert skrev:
Ursäkta mitt offtopic nu men.. Toorop, Det var väl fan i helvete va prylar du hade i bil. Hur i helskota hinner du med o använda alla apparater och köra samtidigt tongue haha inget illa menat, men två stereoapparater och vad det nu är under den, en gps, Ericsson;en som jag glömt namnet på, och enheten bredvid den.. Du måste va en upptagen man, på många sätt tongue

hahaha
Ericsson:en du ser är en radio för s70, satt innan men blir för stora märken om jag tar bort den.
Bredvid sitter en klocka med halkvarnare

längst ner sitter temp mätaren inne i hytten, klimatanläggning. omgjord.

2 st stereon stämmer. dock är ena ute nu och ska ersättas med plast ram.

Senast redigerat av toorop (25 februari 2014)

Mike_87 V O L V O
13 februari 2015 · 401 Inlägg

Jag satte in ECC i min 740 -90 som hade standard MCC med 2 vred.
Du får byta HELA luftaggregatet till det som satt i den 940:n du plockade ifrån.

Detta är fortfarande MCC, så inget extra behövs i motorutrymmet. ECC ar det mycket att installera.
Kan hända att du får sätta dit en reglerventil bara på varmsidan strax bakom fördelarlocket.

/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Mike_87 V O L V O
18 mars 2015 · 401 Inlägg

Host, host!

Det bästa att göra är att demontera hela anläggningen!
Inga tjuv eller klåpar-kopplingar. Det försämrar bara läget och kan bli fel.

Jag har satt in ECC i min förra Volvo 740 från standard MCC. Blev skitbra och bytte HELA anläggningen.

MCC från 940 in i en 740 är en liten sak, det jobbiga är att riva ut all inredning i början. Monteringen tar ca 30 minuter.
Jag ska göra snart likadant som du,Henkix. ECC är mycket jobb med och det ökar bränsleförbrukningen markant på gamla Volvos, tyvärr sad
Därför byter jag till den snyggare MCC-ventilationen smile

/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Mattsson__
4 november 2018 · 4 Inlägg

Hejsan! Hemskt ledsen om det kanske är dumt att lyfta en gammal tråd men är ny på forumet och lite nyfiken på hur bränsleförbrukningen kan gå upp om man konverterar till ecc ifrån mcc? För 940is med ecc orginal tycker jag inte drar nå mer än bränsle än de som är utan? Eller hsr jag fel😁

Volvo 960 2,5E "raka 6an" (1995)
Volvo 744 "Dammigt äckel" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 november 2018 · 13 673 Inlägg

Det drar bara mer om man använder acn annars är det antagligen ingen skillnad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mattsson__
4 november 2018 · 4 Inlägg

Growe skrev:
Det drar bara mer om man använder acn annars är det antagligen ingen skillnad

Just ja glömde bort att ac på verkade bränsleförbrukningen:) men tack för svar&wink

Senast redigerat av Mattsson__ (4 november 2018)

Volvo 744 "Dammigt äckel" (1992)
Volvo 960 2,5E "raka 6an" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang