3429
Sök

Nissan 370Z mot Ford Focus RS. Köpråd!

3 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#1
Sitter och funderar över att köpa ny bil och det står mellan en Nissan 370Z eller en Ford Focus RS. Vill ha en manuell 370 mellan 09-11... eller en RS -09-10 med ATM trim. Kommer bara användas som sommarbil. Har inte provkört någon av dem än men sett typ alla provkörningar/repotage om dem på youtube. smile Budget ligger mellan 250-300k...
Någon som har några bra köpråd/åsikter eller erfarenheter om dessa två?


1 366 Inlägg
9 april 2013
#2
I ärlighetens namn så är det ju inte direkt jättestor skillnad mellan din MPS och en Focus RS. lite fler hk och en bättre fwd diff i focusen.

Att gå till RWD är ju en helt annan resa. 370Z är ju på en helt annan nivå än en focus RS. Dessutom fortsätter du köra japanskt vilket lär kännas tryggt, misstänker att du inte haft många problem med MPS:en.

Som sommarbil är det ju inte så jävla spännande att köra FWD, är det en åretruntbil är det ju skillnad då fwd är överlägset vintertid. Dessutom slipper du krängandet i ratten vid fullgas som är omöjligt att komma ifrån i fwd.

Jag tycker det är ett lätt val!!


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 april 2013
#3
Jag håller med Richtenb, det är ett rätt lätt val.
Nog för att en Focus RS är kvick som fasen men vinnaren för mig är 370z. Mycket snyggare bil samt RWD smile Med 300+hk så är en 370z knappast sölig om något smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 283 Inlägg
9 april 2013
#4
Ska du bara använda den som sommarbil och inte skjutsa runt folk så skulle jag utan att tveka kört på 370z.
Forden må vara snabb i all ära men inte en bil som drar lika många blickar eller känns lika sportig.


3 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#5
Tack för goda tips och åsikter!

Förbrukningen då,, är V6an i 370in törstig? En trimmad Focus vad drar den?

Service,, dyra delar?
Senast redigerat av TrippleFive (9 april 2013)


Shervin G Moghadam | photography
17 Inlägg
10 april 2013
#6
TrippleFive skrev:
Tack för goda tips och åsikter!

Förbrukningen då,, är V6an i 370in törstig? En trimmad Focus vad drar den?

Service,, dyra delar?

370Z borde dra runt 10l/100km, blandad körning. En original Focus RS, runt 8l/100km.

1 366 Inlägg
10 april 2013
#7
På tomgång?


Shervin skrev:
TrippleFive skrev:
Tack för goda tips och åsikter!

Förbrukningen då,, är V6an i 370in törstig? En trimmad Focus vad drar den?

Service,, dyra delar?

370Z borde dra runt 10l/100km, blandad körning. En original Focus RS, runt 8l/100km.


Shervin G Moghadam | photography
17 Inlägg
10 april 2013
#8
Richtenb skrev:
På tomgång?


Shervin skrev:
TrippleFive skrev:
Tack för goda tips och åsikter!

Förbrukningen då,, är V6an i 370in törstig? En trimmad Focus vad drar den?

Service,, dyra delar?

370Z borde dra runt 10l/100km, blandad körning. En original Focus RS, runt 8l/100km.


Tog bara det jag hade i huvudet. Kollade upp det och det är ca 10l/100km blandad körning.

Hur det sedan funkar i praktiken vet jag inte.
Senast redigerat av Shervin (10 april 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 april 2013
#9
Har ägt 370Z och kört Focus RS
370:n drar mer men inte så mycket. Jag hade ca 1.3 l/mil i genomsnittsförbrukning.
Man gasar ju med en sådan bil, så är det bara!
Focusen är faktiskt grymt körglad och något krängande i ratten är det inte pga framvagnen den har.
Sen är ju bakhjuldrift grymt kul men många av 370 modellerna har inte LSD och enhjular en del vid lek vilket suger ordentligt.
Du ska få tag på en med "Sport Package" tror jag det heter eller Nismo modellen för att få en riktig diff, det är ju halva bilen.
Nismo modellen är ju för övrigt mycket fetare, sikta på en sådan.
Kan iofs intyga att automatlådan med paddlar i 370:n är snabb och go att köra.
370:n är faktiskt billig att försäkra gämfört med många sportbilar.
Focusen vet jag inte hur det är med försäkringen

Sen kommer man ju till något mycket viktigt, prestandan tongue
370:n är ju lite begränsad med att få fart i om du inte hinkar på ett kompressorkit.
Focusen med ATM 420 kit är riktigt snabb! Där kommer 370:n en bra bit efter över 100 Km/h

Jag gillar båda bilarna så vet inte vilken jag skulle rekommendera, 370:n är dock mycket trevligare innuti.
Är åka på bredden din grej så är valet givet tongue
Senast redigerat av Busgrabb (10 april 2013)

Autotech


Sök